S scarface75 skrev:
Jag byggde min första bana 2020/2021 här stockholm.
Det här är mitt andra år med bana.
Här i stockholm har vi lite fram och tillbaka med töperioder då och då.
På grund av att jag har lutande tomt, ca 25cm höjskillnad så blev isen rätt tjock redan i inledningen av vintern. Men pga av töperioder med både regn och snö så växte tjockleken ganska snabb och var som mest mellan 40-50cm på tjockaste stället.

Det finns både för och nackdelar med töperioder om dom inte är för långa.
Nackdelen är att man bör inte åka på den då.
Det bästa med en töperiod är när det oxå regnar, då blir isen spikrak igen och eventuella luckor fylls i.
Det värst i en töperiod är tösnö.
När det kom första gången kom det i ganska liten skala och jag gick ut dan innan minusgradernae kom och spolade varmvvatten och smälte snön.
Funkade när snön bara var 15-20mm.
Nästa tösnö blev snabbt 10cm, och gick ut och skulle skrapa bort det med snösläden, katastrof, det blev sjuk ojämnt och snett.
Enligt mig så är det bästa att göra när modden lägger sig att bara låta allt vara utan att ens sätta en fot på banan tills det blir minus igen.
Men frusen modd är sjuk dålig is att åka på, så en 30mm nytt vatten krävs alltid då.

att ha så tjock is som jag har visade sig vara ett lyckokast här i stockholm.
Isen klarar utan problem två veckor tö med temp på upp till 8gr. Det krävs uppenbarligen enorma mängder med energi att smälta 40cm tjock kaka på 150kvm.

vi åkte skridskor långt in i mars med tempraturer på konstant mellan +5-+10gr sista två veckorna.

Men det går åt en hel del vatten dock, men som tur var så har vi en pool som vi tömmer över till isbanan och sen på våren hackar vi ner isbanan och slänger i den i poolen.

men tjock is är inte dåligt, det är bara bra.
Riktigt snyggt! :D Kul att se att det inte bara är jag som verkar vara orimligt hängiven när det kommer till detta! :D

• Gilla
scarface75
  • Laddar…
mfaltsjo mfaltsjo skrev:
Jag var inne på samma spår faktiskt, sargen jag har är en 20cmx20cm "balk", så den rör sig absolut inte en millimeter. Däremot så är inte dom sprickorna som uppstod i början ett problem, känns som det gett med sig undan för undan som jag har spolat. och isen som ligger nu är ca 15 cm totalt genomfrusen.

Roligt i sammanhanget är också att nu efter nästan en vecka med plusgrader (2-5) så har det faktiskt inte hänt så mycket på tjocklecken, det tyder på att jag dels inte har någon läcka i pressen plus att isen som ligger är ganska solid och genomfrusen. Vi väntar lite minusgrader i början på nästa vecka så det är bra. däremot är jag lite orolig då det ser ut att komma blötsnö innan kylan slår till.

Har vi något tips där? Ska man försöka täcka rinken innan snön? Känns förödande med blötsnö i kombination med det vattnet som nu ligger?
mfaltsjo mfaltsjo skrev:
Jag var inne på samma spår faktiskt, sargen jag har är en 20cmx20cm "balk", så den rör sig absolut inte en millimeter. Däremot så är inte dom sprickorna som uppstod i början ett problem, känns som det gett med sig undan för undan som jag har spolat. och isen som ligger nu är ca 15 cm totalt genomfrusen.

Roligt i sammanhanget är också att nu efter nästan en vecka med plusgrader (2-5) så har det faktiskt inte hänt så mycket på tjocklecken, det tyder på att jag dels inte har någon läcka i pressen plus att isen som ligger är ganska solid och genomfrusen. Vi väntar lite minusgrader i början på nästa vecka så det är bra. däremot är jag lite orolig då det ser ut att komma blötsnö innan kylan slår till.

Har vi något tips där? Ska man försöka täcka rinken innan snön? Känns förödande med blötsnö i kombination med det vattnet som nu ligger?
mfaltsjo mfaltsjo skrev:
Riktigt snyggt! :D Kul att se att det inte bara är jag som verkar vara orimligt hängiven när det kommer till detta! :D
Gå inte på modden så det blir märken, låt modden ligga kvar tills det fryser, spola ca 20-30mm ny is över.
Modden bygger dock höjd, så kan få vara beredd att bygga upp sargen senare.

Har inte läst hela tråden men jag slänger in mina 50 öre..

Testade ifjol med presenning.. inte nöjd. Tog tid att få det bra och blev massa strul. Hade säkert gått bättre med en bättre variant.

Men.. då gick jag och snackade med han som spolade is på mitt kvarter alla år när jag växte upp (fanns isbanor överallt då).
Hans recept var att vänta in lite snö, packa snön och sedan spola flera tunna lager. Sedan tjockare men inte för mycket - då spricker det och jävlas.

Hann testa även det ifjol - gick superenkelt och blev riktigt bra.
Har kört samma i år igen och det blev toppen.
Har lutning på gräsmattan och det funkar fint att först få den i våg mha snön. Har packat genom att dra snösläden, full av snö(som vikt) några varv samt stampat med fötterna.
Första lagren har jag spolat med "duschmunstycke" sedan slang utan munstycke.

Även gjort en kant av snö runt om och spolat på den så blir det en is-sarg runt om. En sarg underlättar snöskottning en del när man inte ser var banan slutar samt håller puckarna inne såklart.

En utmaning har vart när det är riktigt kallt, typ -20, - för lite flöde för att få ut vatten överallt innan det fryser. Men då funkar det att börja i hörnet längst bort och backa diagonalt och hela tiden röra slangen fram och tillbaka i en vid ganska långsam rörelse och med slangen nere på isen så flödet "ger fart" åt vattnet.. då hinner inte frysa åt innan allt är täckt.

När det blivit luftfickor eller hål i isen lagar jag med blöt snö som man packar och polerar av med handen. Det får frysa sedan ett tunt lager vatten på hela isen. Blir riktigt bra.

Jag kommer fortsätta köra old school-spolning, funkar fint.

Hittills har jag sopat isen efter snö och ibland använt snöslungan(mestadels avstängd) för att skrapa av, men bredspackel som tipsats om ska jag testa!

• Gilla
maer031 och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag har hållit på ett tag med isbanor. För att det ska bli något så krävs en någorlunda plan yta och att det mestadels är minusgrader.
För en fattigmans inhägnad så köper man plastpåse på rulle, stoppa i vattenslangen i påsänden och ett buntband runt.
Sätt på vattnet och rulla ut plastpåsen allteftersom den fylls med vatten. Låt det frysa.
Spola lite vatten mot påsen så det blir vattentätt, kan behövas ett par gånger.
Nu kan man fylla på med 5-10 mm per gång, spola längs med kortsidan, fram och tillbaka flytta efter när vattnet rinner mot fötterna ( gå hela tiden på torrt underlag) tills det endera lutar mot eller framme vid andra kortsidan.
Låt frysa och upprepa.
Du kommer att få en blank fin is.

Spola med matta är ett elände, kan man bara lägga ett tunt lager så måste man nästa ha matta men sedan är den dyngsur och måste torka. risk finns att den fryser fast på isen om man stannar upp.
Jag har slutat med matta, när jag bygger is så lägger jag ca 2-3 mm vatten och då hinner det mesta att rinna av från bulorna och ner i dalarna och isen blir jämnare för var vända.
Sedan räcker det med 1 mm för att underhålla och få bort alla repor.

Vattenspridare förstår jag inte vitsen med, risk finns att vattenstrålarna prickar samma ställe på isen och då blir det ränder/diken där och när det fryser blir det bulor (isen tar 6% större utrymme). Små vattendroppar kan hinna frysa innan de når isen, nej nog bättre att bara lämna slangen och ta en kopp kaffe.

Att skvätta på vatten i droppform gör man för curling, minskar anläggningsytan och därmed friktionen mot stenen.
Jag fick det på naturlig väg (rätt sorts regn) en gång, blev halkfritt för den som bara hade skor.

Luftis var ju ett problem i min barndom innan jag begrep hur det funkade men det är bara för att det inte är tätt i kanterna så ytan hinner frysa men vattnet under rinner bort.

Det var väl lite erfarenheter från spolning av byns isbana.

Protte
Hej! Tänkte göra isbana och såg ditt råd om påse på rulle. En fråga: låter du isen va kvar inne i påsen eller förstör du på påsen när du fått till en issarg? Blir det verkligen tätt om man spolar vatten mot plastpåsen?

Skippa påsar. Det är bättre att bygga en kant av snö.

• Gilla
Villainorrland
  • Laddar…
Jovisst kan man göra en kant av snö men den läcker som ett såll om man nu inte kan blöta den lite då och då så man får homogen is. Med plastpåse så får man direkt solid is bara det är kallt.
Spolar man lite vatten på marken mot den fyllda påsen blir det tätt.
Protte

Det blir det även om du spolar vatten på en snövall. Då slipper man plasten.

• Gilla
Villainorrland
  • Laddar…
Lutar marken där man tänkt anlägga en isbana behöver man spola på mycket vatten på någon sida och då klarar plastpåsemetoden att man spolar på 5-10 cm på en gång.
Protte

V Villainorrland skrev:
Har inte läst hela tråden men jag slänger in mina 50 öre..

Testade ifjol med presenning.. inte nöjd. Tog tid att få det bra och blev massa strul. Hade säkert gått bättre med en bättre variant.

Men.. då gick jag och snackade med han som spolade is på mitt kvarter alla år när jag växte upp (fanns isbanor överallt då).
Hans recept var att vänta in lite snö, packa snön och sedan spola flera tunna lager. Sedan tjockare men inte för mycket - då spricker det och jävlas.

Hann testa även det ifjol - gick superenkelt och blev riktigt bra.
Har kört samma i år igen och det blev toppen.
Har lutning på gräsmattan och det funkar fint att först få den i våg mha snön. Har packat genom att dra snösläden, full av snö(som vikt) några varv samt stampat med fötterna.
Första lagren har jag spolat med "duschmunstycke" sedan slang utan munstycke.

Även gjort en kant av snö runt om och spolat på den så blir det en is-sarg runt om. En sarg underlättar snöskottning en del när man inte ser var banan slutar samt håller puckarna inne såklart.

En utmaning har vart när det är riktigt kallt, typ -20, - för lite flöde för att få ut vatten överallt innan det fryser. Men då funkar det att börja i hörnet längst bort och backa diagonalt och hela tiden röra slangen fram och tillbaka i en vid ganska långsam rörelse och med slangen nere på isen så flödet "ger fart" åt vattnet.. då hinner inte frysa åt innan allt är täckt.

När det blivit luftfickor eller hål i isen lagar jag med blöt snö som man packar och polerar av med handen. Det får frysa sedan ett tunt lager vatten på hela isen. Blir riktigt bra.

Jag kommer fortsätta köra old school-spolning, funkar fint.

Hittills har jag sopat isen efter snö och ibland använt snöslungan(mestadels avstängd) för att skrapa av, men bredspackel som tipsats om ska jag testa!
Is blir det även i år. Funkar super med packad snö och "sarg" av snö som spolas med vatten. Så länge man börjar med flera tunna lager så det blir ett tätt isskickt innan man spolar ordentligt.

Ang skrapa byggde jag en av nivålist i metall jag hade över och lite smal regel - som ett stort T men med två diagonalsträvor mot skaftet för stadga. Funkar superbra att skrapa med när ytan blivit för matt eller har ett tunt snölager.

Lutar marken där man tänkt anlägga en isbana behöver man spola på mycket vatten på någon sida och då klarar plastpåsemetoden att man spolar på 5-10 cm på en gång.
Protte
OK! Men isen är "kvar" inne i påsen?

Den metoden med snö gör det frusna väldigt ojämnt och kräver mycket vatten för att bli slät is.
Är det bara minusgrader så blir det tätt utan snö.
Ni som spolar på gräsmatta har ett stort problem, det lutar.
Kan ge ett tips, det finns plastpåse på rulle, lägg ut den runt banan och fyll den med vatten och låt frysa.
Påsormen följer underlaget och blir tätt mot marken så man kan spola i mycket vatten.
Protte
Håller "plastpåssargen" tätt även när det blir dagar med plusgrader? eller finns risk att vattnet börjar hitta vägar mellan plastpåsen och gräsmattan?

Bakircioglu Bakircioglu skrev:
Håller "plastpåssargen" tätt även när det blir dagar med plusgrader? eller finns risk att vattnet börjar hitta vägar mellan plastpåsen och gräsmattan?
Måste säga att den här knepiga vintern med instabila temperaturförhållanden är det frestande med en ordentlig plastbassäng.
Bara att hålla undan snön här i umeåtrakten har vart nog, men tö titt som tätt på det :worried:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.