prototypen prototypen skrev:
Var bor du?
Jag gör isbana utanför Umeå och där är det tillräckligt ihållande kallt först några dagar före jul.

Protte[/QUOTE
prototypen prototypen skrev:
Var bor du?
Jag gör isbana utanför Umeå och där är det tillräckligt ihållande kallt först några dagar före jul.

Protte
Det varierar väl, just nu ska vi få kallt i en liten håla utanför stockholm men det kommer säkert förändras men jag ville testa. Ni har väl kallt nu i Umeå?

Det är bra om det är i alla fall lite tjäle i backen.

D Daniel 109 skrev:
Det är bra om det är i alla fall lite tjäle i backen.
Aha. Så klart, detta kan bli en ruggig fail .

När jag spolade på gräsmattan använde jag en tunna. Spolade upp vatten i den och lät det stå tills det visade tendenser till is. Då vippade jag ut vattnet. När man sopolar direkt med slangen blev det ofta hål någon stans och vattnet rann ner. I alla fall när det var tunn is och ojämn yta. Senare var det mer för att slippa svallet som lätt blir om man spolar med slang på kall is. Men det var flera år sedan jag gjorde det.

Har inte spolat rink själv, men det är väl rätt vanligt att en vattenspridare används för att inte riskera att spola hål?

D Daniel 109 skrev:
När jag spolade på gräsmattan använde jag en tunna. Spolade upp vatten i den och lät det stå tills det visade tendenser till is. Då vippade jag ut vattnet. När man sopolar direkt med slangen blev det ofta hål någon stans och vattnet rann ner. I alla fall när det var tunn is och ojämn yta. Senare var det mer för att slippa svallet som lätt blir om man spolar med slang på kall is. Men det var flera år sedan jag gjorde det.
inga problem med att fylla, har en tjock press som jag använda förra året. Tack för tips

Ja, jag körde utan något under. Med något tätt i botten blir det ju annorlunda.

Det blir tätt i botten bara det är någon minusgrad.
Men gräs har en isolerande effekt så man får trampa ihop gräset och sedan lite vatten.

Protte

Det underlättar om det finns lite snö som kan hålla vattnat medan det fryser.

Snö är ingen fördel, vattnet rinner rakt genom men snön smälter inte utan den blir kexig.
Är det minusgrader och man spolar på lite vatten så blir det tätt.
Låter man snön ligga kvar så isolerar den och marken fryser inte/tar lång tid.

Protte som spolat byns isbana i 20 år

Lite snö. Då syftar jag på ett väldigt tunt lager som man i princip spolar ner. Min erfarenhet är att det hjälper. Mer snö är naturligtvis inte bra, men det har jag inte testat.

J J-hus skrev:
Låter som det bästa, inte helt billigt att köpa nya såna. Hittade en för 4 500. 1,8 meter bred. Kanske kan fiska upp någon gammal på blocket eller något.
iår gjorde jag en osmart grej. Jag har fyllt skridskobanan i etapper vilket har skapat en katastrofyta. Har du några tips om hur man får till den? Tiden är inte ett problem.
Ska man lägga på tunna lager av vatten tills det blir slätt?

Lägg på tillräckligt tjocka lager så att det flyter ut.

D Daniel 109 skrev:
Lägg på tillräckligt tjocka lager så att det flyter ut.[/QUOTE

ja la på ett lager av 2 cm det gjorde att tidigare is smälte och det skapades massa problem. Så jag tror inte det är lösningen. Har du prövat det själv?

Inte i så tjocka lager. Jag körde med en 200l tunna som fick kallna tills det blev lite is i den sedan vippade jag ut allt. Jag körde utan tätskikt i botten så om jag spolade mycket direkt från slangen så tenderade det att smälta hål och rinna undan, eller svallis om jag gick fram försiktigare när det var kallt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.