80 174 läst ·
116 svar
80k läst
116 svar
Några tankar kring skridskobana på tomten
Hej,
Har för första gången också gjort en isbana på tomten. Det var lite utmaningar med temperaturen. Men jag körde på bassäng-upplägget. En stor presenning på 7*10 gjorde planen 6*9 på grund av ytan och att man vill ha möjlighet att dra pressen över sargen. Tog vanliga fasadbrädor som jag haft liggande.
Under frysningen kom det blötsnö vilket gjorde att isen blev dålig på många ställen, skrapa av ytan med en spade med stålkant sedan la vi en halv centimeter nytt vatten som fick frysa över natten och vips så blev det premiäråkning idag.
Isen är inte helt perfekt och det hade jag inte räknat med men den är jämn men inte så tålig.
Har för första gången också gjort en isbana på tomten. Det var lite utmaningar med temperaturen. Men jag körde på bassäng-upplägget. En stor presenning på 7*10 gjorde planen 6*9 på grund av ytan och att man vill ha möjlighet att dra pressen över sargen. Tog vanliga fasadbrädor som jag haft liggande.
Under frysningen kom det blötsnö vilket gjorde att isen blev dålig på många ställen, skrapa av ytan med en spade med stålkant sedan la vi en halv centimeter nytt vatten som fick frysa över natten och vips så blev det premiäråkning idag.
Isen är inte helt perfekt och det hade jag inte räknat med men den är jämn men inte så tålig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom vintrarna är som de är i Stockholm så kan det ju bli roligt till veckan med plusgrader, blötsnö o regn... min erfarenhet säger att blötsnö är det värsta för isbanan - den fastnar i isen och luckrar upp den till slush-puppy så att den blir oåkbar även när det fryser på igen. Bättre då med regn, för om man kör på bassäng-varianten blir det ju en fin is när det väl fryser på igen.J J-hus skrev:Hej,
[bild] [bild]
Det är ett j*vla jobb, men jag lade på en pressening, större än isbanan, för att skydda isen mot den frätande blötsnön. Isen smälte visserligen under pressen o det var ett rent helvete att få bort blötsnön, men när det väl var gjort o det frös på igen var isen kanon!
Håller med om snön, det förstör mycket. Vi höll efter under vakna timmar men under natten kom det lite snö vilket gjorde att jag fick skrapa av isen med en spade innan vi la på sista ytskiktet. Kanonis idag och det blev 2 timmars spel. Några idéer på enkla lösningar för spola av isen utan att behöver bygga massa saker, det är ju inte stor yta. Tar ni vattenslangen bara efter varje pass eller kör ni något annat upplägg?A axxa skrev:Eftersom vintrarna är som de är i Stockholm så kan det ju bli roligt till veckan med plusgrader, blötsnö o regn... min erfarenhet säger att blötsnö är det värsta för isbanan - den fastnar i isen och luckrar upp den till slush-puppy så att den blir oåkbar även när det fryser på igen. Bättre då med regn, för om man kör på bassäng-varianten blir det ju en fin is när det väl fryser på igen.
Det är ett j*vla jobb, men jag lade på en pressening, större än isbanan, för att skydda isen mot den frätande blötsnön. Isen smälte visserligen under pressen o det var ett rent helvete att få bort blötsnön, men när det väl var gjort o det frös på igen var isen kanon!
Om vi ska vara petnoga så var det faktiskt så att jag fick ett reservblad till en israka och tillverkade skaftet själv så även jag baxnade inför nypriset på israkor samt hittade ingen begagnad. Kanske kan det vara en väg framåt även för dig?J J-hus skrev:
Allt ordna upp sig, isen klarade sig fint under 2 dagar med regn och plusgrader. Min is var inte bottenfrysen så vattnet gjorde att isen höjdes ovan mark. Jag borrade ett hål i isen och slangade ut vatten så att den sjönk ner 4 cm igen.
En vecka med minus varje dag och idag mäter det -10. Isen ser som ny ut och idag blir det åkning igen.
Gällande underhåll av is. Jag tycker det har fungerat bra med en snöraka att skrapa av isen emellanåt däremot tänkte jag kolla om det finns några enkla tips för att spola isen. Fram till nu har jag lagt på ett lager vatten efter åkning det tar typ 2 minuter så det är ganska smidigt men man måste ju ta in slangen och hålla på.
Jag skulle vilja få bort snön i revorna från åkningen. Finns det något smidigt sätt att göra detta förutom att borsta hela planen
En vecka med minus varje dag och idag mäter det -10. Isen ser som ny ut och idag blir det åkning igen.
Gällande underhåll av is. Jag tycker det har fungerat bra med en snöraka att skrapa av isen emellanåt däremot tänkte jag kolla om det finns några enkla tips för att spola isen. Fram till nu har jag lagt på ett lager vatten efter åkning det tar typ 2 minuter så det är ganska smidigt men man måste ju ta in slangen och hålla på.
Jag skulle vilja få bort snön i revorna från åkningen. Finns det något smidigt sätt att göra detta förutom att borsta hela planen
Att spola med en slang är väl det enklaste. För att slippa ta in slangen kanske det kan fungera att istället blåsa ur den med luft och låta den ligga kvar? Det gäller ju då att man har nån källa till luft såklart, men annars är det väl bara att bygga nån slags adapter. Koppla loss slangen från utkastaren och koppla till adaptern och blåsa ut det sista vattnet på isen.
Det finns ju iofs risk att det ligger lite vatten kvar nånstans som fryser till en ispropp (särskilt om slangen ligger i "svackor").
Låter man slangen ligga under snön så får den ju faktiskt lite isolering från den värsta kylan (många små djur lever ju under snön på vintern, där de är skyddade från luftens kyla, precis som är är i en iglo).
Titta på skidbackar som har snökanoner. De har ju fasta rör för vatten och luft, de rullar ju knappast in de rören efter varje användning.
Det finns ju iofs risk att det ligger lite vatten kvar nånstans som fryser till en ispropp (särskilt om slangen ligger i "svackor").
Låter man slangen ligga under snön så får den ju faktiskt lite isolering från den värsta kylan (många små djur lever ju under snön på vintern, där de är skyddade från luftens kyla, precis som är är i en iglo).
Titta på skidbackar som har snökanoner. De har ju fasta rör för vatten och luft, de rullar ju knappast in de rören efter varje användning.
Jag har själv en dm trädgårds-slang med en gardena-koppling i ena änden och en trycklufts-koppling i den andra som är fäst med en slangklämma.N Nerre skrev:Att spola med en slang är väl det enklaste. För att slippa ta in slangen kanske det kan fungera att istället blåsa ur den med luft och låta den ligga kvar? Det gäller ju då att man har nån källa till luft såklart, men annars är det väl bara att bygga nån slags adapter. Koppla loss slangen från utkastaren och koppla till adaptern och blåsa ut det sista vattnet på isen.
Använder den för att tömma de pex-slangar jag har som går till ett antal utkastare på tomten.
Börjar med att stänga av tillförseln, öppna alla utkasten och sedan koppla in adaptern och blåsa ur systemet. Sedan får det stå öppet fram till våren. Har fungerat än så länge.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
När jag spolade hemma hade jag två slangvindor och rullade in slangen och förvarade i värme.
Protte
Protte
Produkter som diskuteras: "slangvindor"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Var bor du?
Jag gör isbana utanför Umeå och där är det tillräckligt ihållande kallt först några dagar före jul.
Protte
Jag gör isbana utanför Umeå och där är det tillräckligt ihållande kallt först några dagar före jul.
Protte