15 043 läst ·
36 svar
15k läst
36 svar
Något som jag har gjort fel eller kunde gjort lättare?
Tack det där hjälpte väldigt mycket Marwi.
När det gäller att koppla jordfelsbrytaren i nya centralen. Har bara byggt enkla huvudcentralen innan som man sätter jordfelsbrytaren först av allt. Hur går det till i detta läget då?
Drar jag undercentralen parallellt med centralen, med en kabel som minst är 6mm2 så kopplar jag jordfelsbrytaren först, sen huvudbrytaren. Eller ?
Men om jag säkrar av i mätskåpet eller centralen så kopplar jag in huvudbrytaren först, sen jordfelsbrytaren?
Blir tacksam om någon kan klargöra den saken
När det gäller att koppla jordfelsbrytaren i nya centralen. Har bara byggt enkla huvudcentralen innan som man sätter jordfelsbrytaren först av allt. Hur går det till i detta läget då?
Drar jag undercentralen parallellt med centralen, med en kabel som minst är 6mm2 så kopplar jag jordfelsbrytaren först, sen huvudbrytaren. Eller ?
Men om jag säkrar av i mätskåpet eller centralen så kopplar jag in huvudbrytaren först, sen jordfelsbrytaren?
Blir tacksam om någon kan klargöra den saken
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Och jag skulle nog inte ta några fler råd från "kompisen" som tyckte att det var OK att säkra 2,5 med 25A
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det har du redan fått svar på i tråden men vi kan dra det en gång till:
Inkommande > huvudbrytare > jordfelsbrytare > säkringar
Inkommande > huvudbrytare > jordfelsbrytare > säkringar
Okej, så att sätta dit en liten kapsling bredvid centralen i huset och sätta dit en 16A trepolig säkring. Drar faserna från huvudbrytaren till dessa tre säkringar. Drar mina tre faser från dessa tre säkringar, jord och nolla från skenorna i centralen. Kopplar in faserna i huvudbrytaren, sedan jordfelsbrytaren, sedan säkringarna. Jorden går direkt till jordskenan. Nollan går in i jordfelsbrytaren, sedan till nollskenan.
Så detta hade funkat?
Gud jag älskar detta forum. Inget annat forum kan du få hjälp när du än behöver och ALLA är seriösa!
Så detta hade funkat?
Gud jag älskar detta forum. Inget annat forum kan du få hjälp när du än behöver och ALLA är seriösa!
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Nu är jag inte riktigt med på hur du menar, så fort du blandar in en jordfelsbrytare så gäller det att hålla tungan rätt i mun. Jag tror att du menar jordfelsbrytaren i den nya centralen i det nya huset? I så fall låter det rätt.
Men tänk på att om du drar kabel till den nya lilla kapslingen med 3 polig säkring så skall det vara 6 kvmm fram dit.
Jordfelsbrytare som är korrekt inkopplade ger en väldigt stor höjning av säkerheten, men det finns flera väldigt otrevliga felkopplingsmöjligheter som istället ger väldigt farliga felfall.
Personligen (jag är inte elektriker) så hempular jag inte en central, eller jordfelsbrytare, det finns för mycket som jag inte vet att jag inte kan.
Men tänk på att om du drar kabel till den nya lilla kapslingen med 3 polig säkring så skall det vara 6 kvmm fram dit.
Jordfelsbrytare som är korrekt inkopplade ger en väldigt stor höjning av säkerheten, men det finns flera väldigt otrevliga felkopplingsmöjligheter som istället ger väldigt farliga felfall.
Personligen (jag är inte elektriker) så hempular jag inte en central, eller jordfelsbrytare, det finns för mycket som jag inte vet att jag inte kan.
Ja jordfelsbrytare i nya huset i nya centralen.
Så om jag sätter kapslingen precis bredvid "gamla" centralen i huset och gör hål mellan dem, drar tre 6mm2 till varje säkring. Sedan kan jag dra min 5G2,5 kabel till nya centralen. De tre faserna från säkringarna, jord från jordskenan och nollan från neutralskenan. Hoppas jag förstod dig rätt. Tack för hjälpen!
Vart är bäst att dra faserna ifrån då? Drar jag dem efter huvudbrytaren i gamla centralen så kommer centralerna i serie. Kan jag inte dra faserna från ingångarna till huvudbrytaren, till säkringarna och sedan till nya centralen. Då blir det väl parallellt.
Så om jag sätter kapslingen precis bredvid "gamla" centralen i huset och gör hål mellan dem, drar tre 6mm2 till varje säkring. Sedan kan jag dra min 5G2,5 kabel till nya centralen. De tre faserna från säkringarna, jord från jordskenan och nollan från neutralskenan. Hoppas jag förstod dig rätt. Tack för hjälpen!
Vart är bäst att dra faserna ifrån då? Drar jag dem efter huvudbrytaren i gamla centralen så kommer centralerna i serie. Kan jag inte dra faserna från ingångarna till huvudbrytaren, till säkringarna och sedan till nya centralen. Då blir det väl parallellt.
Redigerat:
Kan inte detta räknas som "vissa omständigheter", möjligtvis om man tydligt märker kabeln i den nya centralen att den är avsäkrad 25A och att man inte får ha säkringar för totalt mer än max 16A i nya centralen?Rikard Ågren skrev:
Den är förvisso kortslutningsskyddad vid 25A men jag vet inte om jag skulle vilja räkna en villacentral som kontrollerbarlast... Väldigt enkelt att den lappen försvinner och att man hänger på en säkring till vid något tillfälle.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Som du märker blir allting väldigt mycket enklare om den korta huvudledningen till nybygget byts till en 5G6 mm².
- Då kan du dra den antingen från mätarskåpet eller HC.
- den behöver ingen extra avsäkring så den går att koppla in direkt på ingången på HB i HC ,
- inget behov av en extra låda bredvid HC,
- du kan komplettera UC med nya dvärgar efter behov,
- osv
Om den kopplas in i HC, tänk på ev framtida utbyggnad med JFB i denna (uppmärkning, tillräcklig längd på N-ledaren etc).
- Då kan du dra den antingen från mätarskåpet eller HC.
- den behöver ingen extra avsäkring så den går att koppla in direkt på ingången på HB i HC ,
- inget behov av en extra låda bredvid HC,
- du kan komplettera UC med nya dvärgar efter behov,
- osv
Om den kopplas in i HC, tänk på ev framtida utbyggnad med JFB i denna (uppmärkning, tillräcklig längd på N-ledaren etc).
Så alternativen är:
* att dra en 5G6mm2 kabel fråm ingångarna i HC till undercentralen.
* att lägga till en kapsling bredvid HC och avsäkra 5G2,5 kabeln med tre stycken 16A säkringar.
* att lägga till tre stycken 16A säkringar i mätskåpet och 5G2,5 kabeln här ifrån.
Det andra är att jag måste koppla in huvudbrytaren före jordfelsbrytaren.
Tack för att ni ha lagt ner tid på att hjälpa till, uppskattar det verkligen!
* att dra en 5G6mm2 kabel fråm ingångarna i HC till undercentralen.
* att lägga till en kapsling bredvid HC och avsäkra 5G2,5 kabeln med tre stycken 16A säkringar.
* att lägga till tre stycken 16A säkringar i mätskåpet och 5G2,5 kabeln här ifrån.
Det andra är att jag måste koppla in huvudbrytaren före jordfelsbrytaren.
Tack för att ni ha lagt ner tid på att hjälpa till, uppskattar det verkligen!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Ja, det är tre godkända alternativ. Lycka till!
EDIT: En nödlösning, om inget alternativ ovan funkar, är att sätta avsäkringen i UC. Dina 25 A huvudsäkringar fungerar troligen som kortslutningsskydd av 2.5 mm2-kabeln till UC, men det måste kollas. Återstår överlastskydd vilket kan placeras i UC, dvs
HB -> 3x16 A -> JFB -> gruppsäkringar.
EDIT: En nödlösning, om inget alternativ ovan funkar, är att sätta avsäkringen i UC. Dina 25 A huvudsäkringar fungerar troligen som kortslutningsskydd av 2.5 mm2-kabeln till UC, men det måste kollas. Återstår överlastskydd vilket kan placeras i UC, dvs
HB -> 3x16 A -> JFB -> gruppsäkringar.
Redigerat:
Okej, men jag har rätt mycket plats bredvid HC, tre lediga platser i mätskåpet, och så har jag inte dragit kabeln än så kan byta till 5G6mm2. Så alla tre alternativen funkar för mig. Får bara undersöka vad som är lättast och billigast.
Den undercentral jag köpte var en liten central som man fick jordfelsbrytare, huvudbrytare och tre 10A säkringar med på köpet. Så jag har för mig att jag bara får plats med max två stycken säkringar till i skåpet, så nödlösningen funkar nog inte så bra. Isåfall hade jag fått sätta en kapsling bredvid UC, men tror det blir lite jobbigare.
Den undercentral jag köpte var en liten central som man fick jordfelsbrytare, huvudbrytare och tre 10A säkringar med på köpet. Så jag har för mig att jag bara får plats med max två stycken säkringar till i skåpet, så nödlösningen funkar nog inte så bra. Isåfall hade jag fått sätta en kapsling bredvid UC, men tror det blir lite jobbigare.
Det klart bästa alternativet enligt mitt tycke är en 5G6 från HC samt att man lägger centralerna parallellt. Kostnaden för kabeln är inte mycket då du hade korta avstånd och då är centralerna helt oberoende av varandra.
Att dem är parallellt eller i serie kvittar faktiskt mig. Kommer inte ha något viktigt som måste kunna vara igång om jag någon gång stänger av HC.
Jag hade redan köpt en 5G2,5 kabel sen innan, 25m. Så det blir nog dyrare att köpa 5G6 kabeln än det är att köpa säkringarna och kapslingen. Men måste i och för sig köpa en längd 5G6 ändå för att dra till säkringarna. Men får se hur jag gör, tänkte kolla igenom det i helgen. Men tack för svar, bra att man har några olika alternativ man kan kolla igenom
Jag hade redan köpt en 5G2,5 kabel sen innan, 25m. Så det blir nog dyrare att köpa 5G6 kabeln än det är att köpa säkringarna och kapslingen. Men måste i och för sig köpa en längd 5G6 ändå för att dra till säkringarna. Men får se hur jag gör, tänkte kolla igenom det i helgen. Men tack för svar, bra att man har några olika alternativ man kan kolla igenom