Hej

Jag har en 3-fas Jordfelsbrytare inkopplad i säkringsskåpet där spänningen på den ena fasen ibland går ner till nästan noll vilket gör att allt i hela huset kopplat till Fas 1 , slocknar
Om jag mäter spänningen före JFB så är det 230V / Fas som det bör men på den ena utgången får jag betydligt lägre, mellan noll och 120V.
Detta inträffade plötsligt och om jag låter det vara så fungerar det några timmar senare.
Inga säkringar har gått och huvudsäkringarna är hela. JFB löser inte ut utan fungerar fint på Fas 2 / 3.

Är Jordfelsbrytaren trasig eller någon som har ett alternativ som jag bör kolla.

Alla funderingar uppskattas. /Johan

Ja JFBn är trasig. Jag antar att du har motionerat kontakterna utan resultat? Då återstår bara att byta den.

Ta fram multimeter och kontrollmät. Mät mellan faserna för att utesluta fel med nollan/faserna

Testa byt huvudsäkringarna ute i fasadskåpet.

Bästa svaret

Kontrollmätt är precis vad TS gjort så det finns ingen anledning till att "testa" och byta mätarsäkringar. Han har mätt spänningen på ingång och utgång av JFBn och kan där konstatera att JFBn inte släpper igenom ström på ena polen. Nollan är frisk vilket framgår av mätningarna. Spänningen mellan faserna är ofta intressant ja, men inte i detta fall - en sådan mätning tillför ingenting. Den mätning som skulle bekräfta att JFBn är trasig är spänningsmätning över polen (mellan in-ut). Där ska man aldrig mäta någon spänning med JFBn sluten.

• Gilla
Sandqvjp och 2 till
  • Laddar…
Stort tack för svar. Jag lutar åt att det är JFB som är trasig. Huvudsäkringarna är kontrollerade och testknappen fungerar fint. Även när jag slår av samtliga säkringar så har jag 54 V på Fas 1, dvs ingen förändring. Mäter jag skillnaden mellan in- och utspänning per fas så får jag 0 på Fas 2/3 men just nu 220 V på Fas 1.

Snabb återkoppling - JFB bytt och nu fungerar alla tre faserna som det ska.

Tack för hjälp /Johan

• Gilla
Avle och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.