7 085 läst ·
32 svar
7k läst
32 svar
Någon elektriker här som kan hjälpa mig med felsökning?
Jaha, du, insåg du det från modellen på kåpan, eller gissar du av egen erfarenhet? Jag läste tråden en gång till och kan inte hitta någon information om att kåpan skulle vara utbytt?
Men det kan ju förklara varför det finns för lite plintar i den ena ritningen, jämfört med den andra.
Men det kan ju förklara varför det finns för lite plintar i den ena ritningen, jämfört med den andra.
Ja, just det, spiskåpan är ritad 2001 och ändrad så sent som 2006.
Resten är nog äldre, som du säger. Jag vet inte så noga, har inte jobbat med sånt här på snart 20 år, men det verkar rimligt när man ser stilen på ritningen.
Förmodligen är det väl så, att spiskåpan inte är avsedd för att ha ett värmebatteri också i anläggningen, och nu har någon begripsigpåare kopplat motorn så den ligger i serie med värmeelementet. Alltså blir det spänning, precis som ägaren mäter, men han har ingen tångamperemeter, så han kan inte se att det inte tar någon ström att tala om.
Resten är nog äldre, som du säger. Jag vet inte så noga, har inte jobbat med sånt här på snart 20 år, men det verkar rimligt när man ser stilen på ritningen.
Förmodligen är det väl så, att spiskåpan inte är avsedd för att ha ett värmebatteri också i anläggningen, och nu har någon begripsigpåare kopplat motorn så den ligger i serie med värmeelementet. Alltså blir det spänning, precis som ägaren mäter, men han har ingen tångamperemeter, så han kan inte se att det inte tar någon ström att tala om.
sorryapersson850 skrev:Det där förklarar ju en del, för det visar att det finns en transformator med olika spänningar att få ut nere i spiskåpan.
Det är därför du ska kunna ha tre olika hastigheter, med en motor som har en vanlig enfaskoppling.
Alltså är det riktigt att det är spiskåpan som bestämmer hur många olika hastigheter det kan bli.
Tyvärr stämmer inte ritningen på spiskåpan och den på kopplingslådan överens när det gäller antalet plintar i kopplingsplinten nere i spiskåpan, så det är inte uppenbart hur de har tänkt där.
Brytaren tycks i alla fall ha direkt fas samt två andra spänningar in, och skickar väl ut en av dem på 'e', beroende på vilket läge den står ställd på.
Jag undrar också var ledningarna ut till höger tar vägen. De finns ju, de syns på dina bilder av termostaten.
Bra bilder förresten, vad har du för kamera?
Av det faktum att kanalvärmaren inte får kopplas in på plint 2 nere i spiskåpan drar jag slutsatsen att det är där som spänningen från trafon, via brytaren, går till motorn. Transformatorn brinner nog upp, om man kopplar in värmelasten på den.
Inser inte riktigt vad det är termostaten kopplar mellan, när trådarna till höger inte är synliga?
P och 0 nere till höger lär väl vara Phase och Noll.
När du mäter spänningen på plintarna 3, 4 och 5, vad mäter du mot?
Motorskyddet är allpoligt, det är därför det finns två anslutningar. Det har inget med antalet hastigheter att göra.
den högra kabeln var den vita kablen som går upp
jag trodde att den skulle gå till höger som på ritningen
http://i9.tinypic.com/33jqsmp.jpg
när jag mäter 3 och 4 så ber jag sambon i köket att vrida på vredet för att se vad som händer
då får jag 100, 130 och 230Volt
när spekåpan ger 100 och 130volt så fungerar motorn med olika hastigheter
när den ger 230v så händer det inget
nu har jag kopplat om bakom spiskåpan så att 1an kör på lägst hastigheten så man kan ha den på dygnet runt så det inte blir kondens och så att huset kan andas
2an ger max hastighet när man lagar mat
3an och stora pricken är fortfarnde döda lilla pricken kör samma hastighet som 1an fast då stängs luckan i spiskåpan
går det inte att säga exakt vilka kablar jag ska mäta
här
http://i19.tinypic.com/2qw2cf4.jpg
för att se om det är nåt som är paj?
när jag mäter mellan 1 och 3 så får jag 100, 130 och 230Volt beroende på vilken läget man har vredet 1,2 el 3
när jag mäter mellan 4 och 5 så får jag 100 och 130volt när jag vrider vredet till 3 så får den ingen ström
eller så får jag köra så tills jag hittar någon som kan kika på grejerna
så här ser kopplingen ut där värmeväxlaren och spiskåpan kopplas ihop
gråa är från väggen så grejerna får ström
http://i16.tinypic.com/2upeck8.jpg
så här ser kopplingen ut under spiskåpan
http://i16.tinypic.com/2vlnsdt.jpg
http://i9.tinypic.com/4bg6k3p.jpg
http://i9.tinypic.com/35kk09u.jpg
http://i15.tinypic.com/2nq5gk9.jpg
kameran är Canon ixus 65
Det hjälper ju inte om du köper en ny kåpa, ifall det är den befintliga som är felaktigt inkopplad. Gör du likadant en gång till blir det samma fel.
Gå in till grannen och kontrollmät!
/Farbror Melker
/Farbror Melker
om det blir samma fel så behöver man inte tänka på kåpan längreapersson850 skrev:
jag har provat att skifta blåa o bruna kabeln bakom kåpan men det hjälpte inte heller
lite jobbigt att ringa på alla grannar o fråga vad dom har för spiskåpaFarbror_Melker skrev:
sen är jag ganska ny här "4mån"
vad tror ni det händer om jag plockar bort kondensatorn och byglar 4 o 5?
http://i12.tinypic.com/4716pvm.jpg
Tog ett tag att känna igen felet.
Koppla INTE som jojje föreslår, då kommer du köra trafospänningen över spjällmotorn (inte bra).
Såg i tidigare inlägg att du pillat och ändrat saker i kåpan, se till att återställa allt då det inte är något fel på varken din kåpa eller ventaggregat.
Finns två lösningar på ditt problem:
Lösning 1)
Byt plats på Blå och Brun kabel i kopplingsbox på aggregat.
Alltså Blå -> Plint 2 och Brun -> Plint 1.
Kan vara lite förvirrande då blå i aggregat inte längre är nolla.
Lösning 2)
Kabel som i kopplingsbox idag går från Plint 2 till nummer 6 på motorskydd skall istället vara från Plint 1 till nummer 6 på motorskydd.
Välj den lösning du tycker är lättast att göra, men tänk på att bryta all spänning innan du pillar ... lycka till
Koppla INTE som jojje föreslår, då kommer du köra trafospänningen över spjällmotorn (inte bra).
Såg i tidigare inlägg att du pillat och ändrat saker i kåpan, se till att återställa allt då det inte är något fel på varken din kåpa eller ventaggregat.
Lösning 1)
Lösning 2)
Kabel som i kopplingsbox idag går från Plint 2 till nummer 6 på motorskydd skall istället vara från Plint 1 till nummer 6 på motorskydd.
Välj den lösning du tycker är lättast att göra, men tänk på att bryta all spänning innan du pillar ... lycka till
FrittDrag_II skrev:Tog ett tag att känna igen felet.
Lösning 1)
Lösning 2)
lösning 1
är det inte samma sak om jag byter plats nere i köket?
http://i16.tinypic.com/2upeck8.jpg
eller vända bara på stickkontakten?
har iaf provat att byta plats på brun o blå kabeln den som går från väggkontakten
och det hjälpte inte
jag pilla bara på hastigheten
det ska man kunna göra så det borde inte vara några problem
om det fungerar som du säger får jag ändra tillbaka
får testa
lösning 2
kommer med svaret senare
tackar
Nej det är inte samma sak. Vänder du på stickporppen eller bytar fas/nolla på ingående har du fortfarande inte ändrat något i själva koppling mellan kåpa/aggregat (och det är här felet är).2HOT4U skrev:
Varför du skall byta plats på blå/brun uppe i dosan är att det nu är fel "referns" för fläktens spänning.
Försöker förklara:
Som det är kopplat nu är din fläkt kopplad mellan fas och transformeradspänning (vissa gamla kåpor var byggda så).
Detta gör att på läge 1 får din fläkt 230-100 = 130 V, läge 2: 230-130, läge 3: 230-230 =0V (fläkten står still).
Genom att gör någon av mina lösningar (vilket går ut på att få nollan som referens till fläktens spänning) så får din fläkt på läge 1: 100-0 =100V, läge 2: 130-0 = 130V och läge 3: 230-0=230V.
Alltså om din trafo är inställd på 100 och 130V då
Detta felet är inte så ovanligt men lite svårt att förklara så här rakt ut i luften ... hoppas det löser sig.
Vet att detta är lite rörigt att förklara så här men hoppas att du förstå (och framförallt att du får det att fungera)
Sedan (antar att du redan förståt det) normalt skall vredet på din kåpa stå på lilla punkten, vill du forcera ventilationen i huset vrider du till stora punkten.
ha ha ha
tackar så j*vla mkt mannen
du löste problemet
behövde bara byta plats på kablarna som gick upp till växlaren från köket
vips så funka det
han som ska kunna mkt här i områdat sa oxå att jag skulle byta plats på kablarna och gav mig en ritning
jag kolla inte noga så jag bytte plats på kablarna från strömuttaget
vi har haft den sen 1nov
tack vare tidigare ägaren inte visste nåt
men det va lugnt o skönt oxå
nu hör man motorn hela tiden
tar nog tid innan man vänjer sig
kan man inte flytta på 100v stiften så den ger 80v
för att få det lite tystare
eller är det inte bra för motorn?
kanske låter t.o.m mer för att den inte orkar riktigt med
tacker ni andra oxå som försökt att hjälpa
ni hade säkert oxå lösningen men det va jag som inte fatta
tackar så mkt
tackar så j*vla mkt mannen
du löste problemet
behövde bara byta plats på kablarna som gick upp till växlaren från köket
vips så funka det
han som ska kunna mkt här i områdat sa oxå att jag skulle byta plats på kablarna och gav mig en ritning
jag kolla inte noga så jag bytte plats på kablarna från strömuttaget
vi har haft den sen 1nov
tack vare tidigare ägaren inte visste nåt
men det va lugnt o skönt oxå
nu hör man motorn hela tiden
tar nog tid innan man vänjer sig
kan man inte flytta på 100v stiften så den ger 80v
för att få det lite tystare
eller är det inte bra för motorn?
kanske låter t.o.m mer för att den inte orkar riktigt med
tacker ni andra oxå som försökt att hjälpa
ni hade säkert oxå lösningen men det va jag som inte fatta