F fribygg skrev:
OT: har sådana funnits?
Ja, innan man lärde sig använda stenkol i järnframställningen ...
Här i gästrikeskogarna kryllar det av gamla kolbottnar och spismursrösen efter kolarkojor från tiden då träkol var en nödvändig del i järn/stålproduktionen ....

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vedeldad småskalig ståltillverkning?
Japp! Från början var det småskaligt, men blev allt större.
Så här påstår AI:
"Den allra sista träkolsbaserade järnframställningen vid industriell drift upphörde i januari 1964 vid Hagfors järnverk."
Sista renodlade träkolsmasugnen i landet, Svartå masugn i Degrforstrakten, lades ned hösten 1966.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E Eje_19 skrev:
Jag har inget, som jag tycker bra förslag, men helst inte mer slumpkraft.
Men du ojade dig över att datacenter skulle tröttna på att vänta på kraft om det skulle bli med vindkraft, så därför funderade jag på vad du såg som alternativ.

Och nu menar du alltså att vi ska bygga endast gasturbiner för hela slanten, för att få serverhallar att etablera sig i Sverige.
Eller tänker du kolkraftverk också?

Magnus E K
Kolkraftverk går väl bara att bygga i närheten av kolgruvor. Gas är mycket enklare att transportera på ett ekonomiskt sätt.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Ja, innan man lärde sig använda stenkol i järnframställningen ...
Här i gästrikeskogarna kryllar det av gamla kolbottnar och spismursrösen efter kolarkojor från tiden då träkol var en nödvändig del i järn/stålproduktionen ....
Några vedeldade stålverk har väl inte funnits?

E Eje_19 skrev:
Jag har inget, som jag tycker bra förslag, men helst inte mer slumpkraft.
Sverige exporterar redan dryga 30TWh/år, men ska datacentren få el hela tiden är det, enligt min uppfattning, gasturbiner som saknas.
Vi har ju inte batterier som räcker nån längre stund ....
För datacenter i världen så är nog det enda rimliga under närmaste ca 10 år att bygga solparker och BESS. Och kanske tom vara off-grid.

Att vänta på att sådana som SvK skall få fram transmission lär ta minst 10 år. Och detta insåg Musk för länge sedan. (Ja han hade väl skäl att grunna över saken. Och så kom han fram till att då kunde man lika gärna bygga dom i rymden. Då får han konstant effekt hela tiden).

Att bygga datacenter i Sverige är väl en huvudvärk. Det hjälper inte om några bygger vindkraftverk och datacenteret bygger BESS. Effekten skall ju fram till datacentret också. Och då lär det bli att vänta många år.

För närvarande är elräkningen bara felräkningspengar för datacenter. Så kommer det inte vara om några år. Men nu är det så.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
J jawen skrev:
Men "mining-centers" eller ännu fler "datacenters" gagnar inte samhället, utan tvärtom.
Att du öht jmf/likaställer ”mening centers” med ”data centers” (cloud) tyder på att du inte riktigt har koll

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du ojade dig över att datacenter skulle tröttna på att vänta på kraft om det skulle bli med vindkraft, så därför funderade jag på vad du såg som alternativ.

Och nu menar du alltså att vi ska bygga endast gasturbiner för hela slanten, för att få serverhallar att etablera sig i Sverige.
Eller tänker du kolkraftverk också?
Jag tycker inte alls att vi ska bygga -endast- gasturbiner, bara att såna antagligen är det enda rimliga alternativet, när solen gått ner och vindkraften producerar väldigt lite.
Ska Sverige ha serverhallar måste vi se till att det finns el att driva dom hela tiden.
Alternativen är inte så många. Väljer man vind-/solkraft behövs kompletterande elproduktion. Där är gas ett bättre alternativ än kol/olja.

F fribygg skrev:
Några vedeldade stålverk har väl inte funnits?
Av veden gjorde man träkol som sen användes i järnframställningen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E Eje_19 skrev:
Jag tycker inte alls att vi ska bygga -endast- gasturbiner, bara att såna antagligen är det enda rimliga alternativet, när solen gått ner och vindkraften producerar väldigt lite.
Ska Sverige ha serverhallar måste vi se till att det finns el att driva dom hela tiden.
Alternativen är inte så många. Väljer man vind-/solkraft behövs kompletterande elproduktion. Där är gas ett bättre alternativ än kol/olja.
OK, jag noterar din åsikt att du egentligen inte vill att vi bygger gasturbiner, men då du tänker att Sverige ska verka för att att det byggs datorhallar och det är bråttom med att ordna den elkraften så de som vill bygga inte ledsnar så tänker du att det är 100% gasturbiner som ska byggas för detta.
Fast det egentligen inte är bra ... ja det tycker du också.

Jag kan ju då nämna hur jag tänker.
OM vi ska ta hänsyn till datahallsetablering och kraften behövs snabbt (om de 36 TWh om året vi har i överskott inte räcker) så tänker jag att det bästa är att det byggs massor med vindkraft (för att slippa bli en större CO2-bov än nödvändigt) och sen bygga gasturbiner som bara ska gå in när vindkraften inte räcker.

Och ärligt talat, då ska vi väl inte bygga några gasturbiner alls, utan eventuellt någon extra utlandskabel, så att Finlands, Polens, Litauens, Tysklands och Danmarks gasturbiner får lite fler timmar att köra varje år.
Läget börjar kanske bli prekärt för dessa producenter, de får köra sina anläggningar allt färre timmar per år, Sverige kan gott stödköpa, för det är en bra resurs att ha som backup.

• Gilla
Eje_19 och 3 till
  • Laddar…
Och Sverige höll på att bli kalhuggen till Irlands nivå på kuppen i jakten på träkol för järnframställning under 1700-talet - såpass kalhugget att det blev regeringsuppdrag som utställdes till Carl Johan Cronstedt och generalen Fabian Wrede år 1767 att hitta en värmelösning för bostäder som skulle drastiskt minska vedförbrukningen för bostadsuppvärmning - lösningen som sedermera blev känd som kakelugnen.

Nu var förvisso staten själva delvis orsaken till rovdriften på ved eftersom man så gärna ville sälja järn utomlands för att stärka sveriges finanser och orden om kakeugnarna var simpelt att man hoppades på att mer ved skulle bli kvar för att göra träkol för järnframställningen...

• Gilla
daVinci och 3 till
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Av veden gjorde man träkol som sen användes i järnframställningen.
Det är allmänt kunskap. Min fråga är ju om det funnits vedeldade stålverk?

E Eje_19 skrev:
Japp!
Om du hävdar att det funnits nått vedeldat stålverk vore det klädsamt om du kunde vara vänlig att skriva ut vilket och under vilken period ( själv TROR jag att det behövdes kol för att få tillräckligt varmt.
E Eje_19 skrev:
Sverige exporterar redan dryga 30TWh/år, men ska datacentren få el hela tiden är det, enligt min uppfattning, gasturbiner som saknas.
Var ifrån tänker du att gasen till de gasturbinerna ska tas? Såvitt jag vet har vi inga olje/ gasfyndigeter som är lämpliga och den europeiska marknaden verkar inte ha nått överskott på billig gas.

F fribygg skrev:
Det är allmänt kunskap. Min fråga är ju om det funnits vedeldade stålverk?
Mig veterligen har det aldrig funnits stålverk som eldats med ved.

F fribygg skrev:
Om du hävdar att det funnits nått vedeldat stålverk vore det klädsamt om du kunde vara vänlig att skriva ut vilket och under vilken period ( själv TROR jag att det behövdes kol för att få tillräckligt varmt.
Om du med "vedeldat" menar att man specifikt stoppar in vedträn i stålverket, har jag enbart påstått att veden görs till kol, INNAN den användes i stålverk.
Ja, det är korrekt att kol krävdes för att få till tillräckligt temperatur för att separera slagg och järn.
F fribygg skrev:
Var ifrån tänker du att gasen till de gasturbinerna ska tas? Såvitt jag vet har vi inga olje/ gasfyndigeter som är lämpliga och den europeiska marknaden verkar inte ha nått överskott på billig gas.
Sant! Vi har ingen egen gas att ta av. Den behöver importeras
Billig gas är för närvarande sällsynt. Vill man ha gas måste man betala det den kostar.
Om några år kan vi ha en helt annan situation ....

Hur tycker du att den påstått kommande elbristen ska lösas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.