B b8q skrev:
Jag byter inte heller jobb trots att jag borde, om det bara var lönen som var av betydelse. Visst är det trist att bara få 1-2 procent löneökning varje år (särskilt när inflationen är 6-7 procent), men närhet till jobbet, roliga
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur ska man lösa problemet med att kommunen inte kan neka elever plats i skolan? Dvs. den privata skolan kan ju effektivisera mot ett visst antal elever, sen kan det vara fullt, men kraven på kommunal skola är ju annorlunda..
Det är ett reellt problem i grundskolan, men det gäller inte för gymnasiet. Samtidigt så ser man att privata gymnarösier har bättre resultat trots att de kan ta ut vinster (eller tack vare).

När det gäller grundskolan så får man helt enkelt lösa problemet med lagstiftning. Differentierad ersättning är en metod. Påtvingade krav på privata skolor en annan. Samtidigt så vet jag att elever hoppar mellan privata och offentliga skolor för att de inte får någon hjälp hos någon av dem. Till slut brukar de hamna på en privat skola som hjälper dem. Men detta gäller elever med mindre hjälpbehov, för elever med stora hjälpbehov så är sällan privata skolor ett alternativ (om de inte upphandlats av det offentliga).

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju ett problem. Självfallet ska kommunal skolor kunna neka stökiga/kriminella elever
Det vet jag inte hur det skulle gå till, när Bosse 6 år inte får börja förskoleklass för att han är kriminell...

Men om all välfärd är privatiserad måste man ju ha en lösning för de som inte gör ett aktivt skolval när barnen föds...

• Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Nu blandar man ihop orsak och verkan, i skolan var det definitivt kommunaliseringen som sänkte lönerna. Det var dessutom hela poängen med kommunaliseringen av skolan. Att sedan kvinnorna kom in på dessa positionerna i samma veva kan mycket väl vara en konsekvens av att männen försvann pga lägre löner också.
Har du någon utredning som just har undersökt vad som kom först?
Var det ens så att de manliga rektorerna försvann eller bara att de blev en mindre andel när antalet grundskolerektorer blev 3 gånger fler på 10 år?
Så sent som 1990 var endast en av fem rektorer en kvinna. Men sedan gick det fort. Tio år senare hade andelen kvinnor ökat till över hälften.
pacman42 pacman42 skrev:
Om man har ett lågavlönat jobb inom vården som alternativ till att få en rätt OK lön som lärare, då driver det ned lärarlönerna. Drivkraften ligger snarare där skulle jag säga, samt just kommunaliseringen av skolorna. Och när lärarlönerna går ned så går även rektorslönen ned.
Det är ju verkligen inte så att det är ett stort utbud av lärare utan tvärtom så är det ju svårt att få tag på lärare. Vilket ju enligt AkutLumbago ska leda till höga löner.

Det är väl inte heller så att en gymnasieelev väljer mellan att bli undersköterska (ej akademiker, låg lön) och lärare/rektor (akademiker).

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det vet jag inte hur det skulle gå till, när Bosse 6 år inte får börja förskoleklass för att han är kriminell...

Men om all välfärd är privatiserad måste man ju ha en lösning för de som inte gör ett aktivt skolval när barnen föds...
Jag vet inte om jag är hundra på just skolan. Jag är inte expert på frågan i USA fungerar det ju sådär. Däremot när det gäller sjukvård är privata försäkringar mycket bättre.

Men borde gå lösa med vettiga regler. Tex dagens närhetsprincip är ju helt trasig funkar kanske i glesbyggden men inte tätort

BirgitS BirgitS skrev:
Eller så är det tvärtom.

Inser du inte att när kvinnorna kom in som traversförare så sökte sig männen bort därifrån och alltså ökade inte konkurrensen och tillgången.
Läste du inte inlägg 335 om att alla manliga traversförare inte kunde utföra olika jobb på golvet?
Att vara traversförare är ju inte ett yrke som kräver någon lång utbildning. Att "gå på golvet" är inte ett yrke.
Naturligtvis fanns det kvinnor som kunde utföra andra arbetsuppgifter på golvet, de gör ju det sedan flera årtionden.
Nej det är inte tvärtom.
Det är precis som det är.
När kvinnorna skulle in och slåss om samma tjänst som männen så ökade tillgången på personal.
Sedan visar du på ett totalt förakt samt okunnighet när du säger att "gå på golvet" inte är ett yrke.
Som jag skrev tidigare. Du har ingen aning vad du pratar om när det gäller tungt industrijobb.
Men att visa sådant förakt? Usch.

• Arg
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte om jag är hundra på just skolan. Jag är inte expert på frågan i USA fungerar det ju sådär. Däremot när det gäller sjukvård är privata försäkringar mycket bättre.

Men borde gå lösa med vettiga regler. Tex dagens närhetsprincip är ju helt trasig funkar kanske i glesbyggden men inte tätort
Tja, vad tänker vi om bilprovningen, för ett exempel där det avreglerats helt på kort tid? Det verkar ju som att de som bor norrut i vissa fall har fått 50 mil till närmaste anläggning..

Jag är helt med på att offentlig verksamhet i många fall är oeffektiv, och att det finns gott om exempel på privat verksamhet som funkar jättebra, men jag kan inte riktigt se att sjukvården skulle bli sådär obegränsat underbar om vi släppte in försäkringsbolagen i större utsträckning.. Nu har jag dålig koll på andra system, men det i USA är ju riktigt skevt.

• Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Tja, vad tänker vi om bilprovningen, för ett exempel där det avreglerats helt på kort tid? Det verkar ju som att de som bor norrut i vissa fall har fått 50 mil till närmaste anläggning..

Jag är helt med på att offentlig verksamhet i många fall är oeffektiv, och att det finns gott om exempel på privat verksamhet som funkar jättebra, men jag kan inte riktigt se att sjukvården skulle bli sådär obegränsat underbar om vi släppte in försäkringsbolagen i större utsträckning.. Nu har jag dålig koll på andra system, men det i USA är ju riktigt skevt.
Bilprovningen är ju inte välfärd.

Som sagt har Schweiz och Nederländerna bra modeller. Med publik grundförsäkring

BirgitS
A AkutLumbago skrev:
När kvinnorna skulle in och slåss om samma tjänst som männen så ökade tillgången på personal
Nu var det ju inte så att kvinnorna skulle in och slåss om samma tjänst utan företagen som ville ha in kvinnorna därför att de behövdes i en tid av expansion och de manliga industriarbetarna inte räckte till.
A AkutLumbago skrev:
Men att visa sådant förakt? Usch.
Jag tycker att du visar ett förakt mot kvinnor och deras historia. Usch!

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ett reellt problem i grundskolan, men det gäller inte för gymnasiet. Samtidigt så ser man att privata gymnarösier har bättre resultat trots att de kan ta ut vinster (eller tack vare).

När det gäller grundskolan så får man helt enkelt lösa problemet med lagstiftning. Differentierad ersättning är en metod. Påtvingade krav på privata skolor en annan. Samtidigt så vet jag att elever hoppar mellan privata och offentliga skolor för att de inte får någon hjälp hos någon av dem. Till slut brukar de hamna på en privat skola som hjälper dem. Men detta gäller elever med mindre hjälpbehov, för elever med stora hjälpbehov så är sällan privata skolor ett alternativ (om de inte upphandlats av det offentliga).
Exakt problemet är kontrollorganen inte att det är privat. Exakt samma inom sjukvården

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Bara för att det är privat betyder inte det att vi inte har krav på oss. Tex får jag inte ta ut utdelning hur jag vill utan det måste ske med ansvar så jag inte sätter de anställda i risk om företaget skulle gå sämre.

BirgitS BirgitS skrev:
Har du någon utredning som just har undersökt vad som kom först?
Var det ens så att de manliga rektorerna försvann eller bara att de blev en mindre andel när antalet grundskolerektorer blev 3 gånger fler på 10 år?

Det är ju verkligen inte så att det är ett stort utbud av lärare utan tvärtom så är det ju svårt att få tag på lärare. Vilket ju enligt AkutLumbago ska leda till höga löner.

Det är väl inte heller så att en gymnasieelev väljer mellan att bli undersköterska (ej akademiker, låg lön) och lärare/rektor (akademiker).
Jo, eleverna väljer mellan att tjäna pengar nu eller sen, detta syns tydligt i lågkonjunkturer då folk utan utbildning skaffar sig en.

Privatanställda lärare tjänar bättre. Det är definitivt en kartell inom offentlig sektor som håller nere lönerna för lärare. Kommunerna vill inte konkurrera med varandra. Den är ofta uttalad till och med.

När det gäller kommunaliseringen av skolan så rekommenderar jag på SVTplay:
- https://www.svtplay.se/vem-mordade-skolan

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu var det ju inte så att kvinnorna skulle in och slåss om samma tjänst utan företagen som ville ha in kvinnorna därför att de behövdes i en tid av expansion och de manliga industriarbetarna inte räckte till.

Jag tycker att du visar ett förakt mot kvinnor och deras historia. Usch!
Nu orkar jag inte mata trollet mer.

Bilprovningen är ju inte välfärd.
Njä, men det är en samhällsservice som man måste använda sig av, i någon form. Och det är också ett färskt exempel på vad som mycket väl kan hända på många områden om all välfärd privatiseras. Dvs vissa medborgare får en kraftigt försämrad service.
I min by hade vi en Svensk Bilprovning. Nu finns det förutom den även Dekra och Besikta. Jag åker inte till någon av dem, eftersom den SBP i grannbyn är/var mycket bättre, även innan den köptes av Besikta..

Njä, men det är en samhällsservice som man måste använda sig av, i någon form. Och det är också ett färskt exempel på vad som mycket väl kan hända på många områden om all välfärd privatiseras. Dvs vissa medborgare får en kraftigt försämrad service.
I min by hade vi en Svensk Bilprovning. Nu finns det förutom den även Dekra och Besikta. Jag åker inte till någon av dem, eftersom den SBP i grannbyn är/var mycket bättre, även innan den köptes av Besikta..
Jag har inte besiktigat en bil på 20 år och har ingen koll på hur det fungerar. Men tvivlar starkt på att det är privatisering som är problemet. En sådan tjänst är klockren att privatisera. En motorväg är svårare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.