Fadai
A AkutLumbago skrev:
Nu orkar jag inte mata trollet mer.
Var väl du som var trollet.

• Gilla
vindöga och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, eleverna väljer mellan att tjäna pengar nu eller sen, detta syns tydligt i lågkonjunkturer då folk utan utbildning skaffar sig en.
Jag förstår inte hur du menar. På vilket sätt skulle färre lärare göra att lärarlönerna blir lägre?
pacman42 pacman42 skrev:
Privatanställda lärare tjänar bättre.
Okej, jag har ju sett uppgifter om att friskolornas lärare har lägre lön och när vi en gång i tiden kollade på Internationella engelska skolan sa de att lärarlönerna visserligen var lägre men att lärarna kompenserades på andra sätt.
pacman42 pacman42 skrev:
Det är definitivt en kartell inom offentlig sektor som håller nere lönerna för lärare. Kommunerna vill inte konkurrera med varandra.
Så har det ju varit inom vården också men till slut gick det ju inte.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har inte besiktigat en bil på 20 år och har ingen koll på hur det fungerar. Men tvivlar starkt på att det är privatisering som är problemet. En sådan tjänst är klockren att privatisera. En motorväg är svårare
Senast jag besiktades tog det under tio minuter och de tittade bara, samt kollade felkoder. Har svårt att förstå att det skulle kosta 1100kr (bil plus släp). Ändå är det svårt att få tid.

Det borde gå att få lönsamhet på mindre orter också, något dyrare skulle det bli, men fortfarande billigare än att åka till annan ort.

Jag fick en kommentar rörande släpvagnen om att jag behövde blästra och måla om axeln för förlängd livslängd. När jag skrapat bort smutsen från den så var den i väldigt gott skick, den såg tydligen rostig ut...

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
S
Det går inte mäta en persons lämplighet speciellt noggrant i förväg. Iallafall inte om vi pratar kvalificerat arbete, tjänstemän. Arbetare är en helt annan sak.
.
Så arbetare utför okvalificerat arbete. Hur är det med klassföraktet?

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår inte hur du menar. På vilket sätt skulle färre lärare göra att lärarlönerna blir lägre?
Det var inte det jag svarade på, jag svarade på om elever väljer mellan undersköterska och lärare och det gör de faktiskt.
Okej, jag har ju sett uppgifter om att friskolornas lärare har lägre lön och när vi en gång i tiden kollade på Internationella engelska skolan sa de att lärarlönerna visserligen var lägre men att lärarna kompenserades på andra sätt.
Det är ju också lön om det är ersättningar.
Så har det ju varit inom vården också men till slut gick det ju inte.
Precis, konkurrensen tvingade fram marknadsmässiga löner.

• Gilla
AkutLumbago
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Så arbetare utför okvalificerat arbete. Hur är det med klassföraktet?
Okvalificerat betyder inte att det är oviktig. Enbart att vem som helst i princip kan utföra det.

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
S
Okvalificerat betyder inte att det inte är oviktig. Enbart att vem som helst i princip kan göra det
Okej, klassföraktet verkar må mycket bra med den inställningen.

• Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Det var inte det jag svarade på, jag svarade på om elever väljer mellan undersköterska och lärare och det gör de faktiskt.
Okej, jag tänkte på det du skrev tidigare:
"Om man har ett lågavlönat jobb inom vården som alternativ till att få en rätt OK lön som lärare, då driver det ned lärarlönerna."
Jag förstår inte ditt resonemang. Särskilt då med hänsyn till att du skriver att eleverna föredrar att tjäna pengar nu i stället för sen under högkonjunktur (som det ju har varit i många år) för det leder ju till färre lärare. Hur kan färre lärare leda till lägre lön?
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju också lön om det är ersättningar.
Ersättning låter ju som pengar och det var det ju inte fråga om.
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, konkurrensen tvingade fram marknadsmässiga löner.
Då är ju bara frågan om när det blir sån lärarbrist att det tvingar fram en ändring.

Jag har inte besiktigat en bil på 20 år och har ingen koll på hur det fungerar. Men tvivlar starkt på att det är privatisering som är problemet. En sådan tjänst är klockren att privatisera. En motorväg är svårar
Ett statligt krav är svårt att privatisera men däremot är en väg enklare….. bara att den som vill köper upp mark och anlägger sin väg ;) fritt fram att prissätta åkandet på den som man vill :thinking: besiktningen har blivit både dyrare och sämre även om det finns fler ställen och bättre öppettider men det skulle fungera även i statlig regi…… om staten bara lyssnade på medborgarna förutom inför valdagen :cool:

BirgitS BirgitS skrev:
Då är ju bara frågan om när det blir sån lärarbrist att det tvingar fram en ändring.
Den dag lärarna börjar byta jobb för att höja sin lön.

• Gilla
AkutLumbago
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Ett statligt krav är svårt att privatisera men däremot är en väg enklare….. bara att den som vill köper upp mark och anlägger sin väg ;) fritt fram att prissätta åkandet på den som man vill :thinking: besiktningen har blivit både dyrare och sämre även om det finns fler ställen och bättre öppettider men det skulle fungera även i statlig regi…… om staten bara lyssnade på medborgarna förutom inför valdagen :cool:
Jag vill nog påstå att besiktningen blivit både bättre och billigare efter privatiseringen.
Skulle man ha en tid under perioden april-juni förr fick du boka i januari, nu kan du alltid få en tid inom en vecka. Beställningsprocessen är förenklad, man slipper telefonkö eller upptagettut.
Att få ett trevligt bemötande och bilen besiktad för 5-6-700 är billigt, att få den hackad med en spetsig hammare av en grinig surgubbe som tror att han är gudfader för 300 är dyrt.

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Har fö för mig besiktningen kostade 175 kr när jag debuterade som bilägare 1989? Nån som minns?

pacman42 pacman42 skrev:
Den dag lärarna börjar byta jobb för att höja sin lön.
Det behövs kanske inte ens. Räcker nog med pensionsavgångar i kombination med få som vill utbilda sig.

N nybyggarn3 skrev:
Det behövs kanske inte ens. Räcker nog med pensionsavgångar i kombination med få som vill utbilda sig.
Kan vara så, frågan är vad som är hönan och vad som är ägget. Men pensionsavgångarna kanske blir triggern.

Tyvärr så är kvalitén på lärarutbildningen inte så bra. Det talar för att lönerna ändå hålls nere en del pga lågkvalitativa lärare när fler går utbildningen. Men vi får se.

T Taxture skrev:
Kravet och kontrollorganet ska såklart vara statligt. Det är egentligen det enda staten ska hålla på med

• Haha
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.