BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Den dag lärarna börjar byta jobb för att höja sin lön.
Är inte det just vad de har gjort med tanke på lärarbristen?

BirgitS BirgitS skrev:
Är inte det just vad de har gjort med tanke på lärarbristen?
Vi är nog nära gränsen. Nyexaminerade lärare får ofta ner betalt än de med 10+ års erfarenhet för tillfället. Det driver att lärarna söker sig till andra skolor. Manliga lärare utan formell utbildning söker sig redan idag ifrån yrket då de tjänar mer på annat håll.

När sådan här misogyna diskurser pågår brukar jag rota fram hur gruvarbete förvandlades från en närmast könsneutral verksamhet till ett machomanyrke under 1800-talet.
Stapeldiagram som visar antalet kvinnliga och manliga gruvarbetare mellan 1814-1870 vid Dalkarlsbergs gruvfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Myten om kvinnors förmodade underlägsenhet inom tekniska och fysiska arbeten är inte så gammal som man kan tro. Kvinnorna tvingades inte bort för att de var sämre arbetare.

Kul läsning som utmanar allmänna föreställningar.
https://www.academia.edu/22658693/Kvinnor_i_gruvarbete_Women_in_mining_
Mycket nöje.

Mvh Findus

• Gilla
Jumos och 4 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
När sådan här misogyna diskurser pågår brukar jag rota fram hur gruvarbete förvandlades från en närmast könsneutral verksamhet till ett machomanyrke under 1800-talet.
[bild]
Myten om kvinnors förmodade underlägsenhet inom tekniska och fysiska arbeten är inte så gammal som man kan tro. Kvinnorna tvingades inte bort för att de var sämre arbetare.

[länk]
Mycket nöje.

Mvh Findus
Du säger att KTH diskriminerar kvinnor vid antagningen? Det kan inte vara så att kvinnor hellre jobbar med annat?

Cirkeldiagram som visar könsfördelningen på KTH HT20, 34% kvinnor och 66% män.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AkutLumbago
  • Laddar…
Lägg inte ord i munnen på mig. Trevligare om du svarar på något jag skriver.
Mvh Findus

• Gilla
cope och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Lägg inte ord i munnen på mig. Trevligare om du svarar på något jag skriver.
Mvh Findus
Jag tror inte kvinnor är sämre på teknik, jag tro de som grupp betraktat vill jobba med annat. Lite anekdotisk men på de uppdrag jag varit ute på så är 9.5 av 10 av de tungt tekniska uppdragen bemannade av en man. Kvinnor gillar mer mjuka områden där man jobbar med människor som UX, projektledning, krav och testning

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
[bild]

[länk]
Mycket nöje.

Mvh Findus
Det är väl ingen som påstått att kvinnorna tvingades bort för att de var sämre arbetare? En av anledningarna var för att det var farligt arbete och för att barnen behöver minst en överlevande förälder (så som man resonerade då).

Sedan var fackföreningarna pådrivande också...

BirgitS
findus42 findus42 skrev:
[bild]

[länk]
Mycket nöje.

Mvh Findus
Dalkullorna hade tunga jobb på t.ex. byggen i Stockholm ända in på 1900-talet.
På Korsnäs sågverk i Bomhus arbetade flera dalkullor. En del av dem som stabbläggare, vilket innebar att de bar plank och brädor på sina axlar dagarna i ända. Ett orimligt hårt arbete även för de starkaste karlarna.
Bläddrar man vidare i gamla tidningar upptäcker man att många kullor försörjde som hantlangare på byggen. Det innebar ofta att de fick bära tegelstenar till murarna på rangliga ställningar.
https://www.arbetarbladet.se/2020-05-03/dalkullorna--ett-sakert-vartecken
Vanliga jobb bland kvinnorna var roddare, mursmäcka, piga och trädgårds- och kyrkogårdsarbetare.
...
Med denna börda, som kunde väga upp till sextio kilo, fick kvinnorna balansera på rangliga brädgångar – allt högre upp vartefter tegelmurarna restes.
mursmackor-SPtBf8M72ruCuGR4glXLJg.jpg
https://slakthistoria.se/livet-forr/arbetsvandring-blev-raddningen-for-fattigbygdernas-folk

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Har fö för mig besiktningen kostade 175 kr när jag debuterade som bilägare 1989? Nån som minns?
Låter inte helt orimligt, jag har för mig att det kostade runt 200 när jag började besikta bilar runt mitten på 90-talet...

Jag vet dock att det gick upp en hundralapp över en natt när man privatiserade det hela...

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Låter inte helt orimligt, jag har för mig att det kostade runt 200 när jag började besikta bilar runt mitten på 90-talet...

Jag vet dock att det gick upp en hundralapp över en natt när man privatiserade det hela...
Frågan är väl om bilprovningen bar sina egna kostnader på gamla goda tiden eller om den delvis var skattefinansierad? Om det senare var fallet måste man väl ändå tycka att det blev bättre när bilägarna fick stå för hela kostnaden. Annars kan man ju fundera på varför den fria konkurrensen inte fungerar bättre.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nu har alltså intelligentian här på forumet fastställt att kvinnor är lika starka som män och utför fysiskt tunga jobb lika bra som män. Detta har de kommit fram till genom att se på statistik från 1800talet. Vad de helt bortser ifrån är att även barn fick utföra tunga arbeten då. Alla var helt enkelt tvugna att hjälpa till. Det betyder inta att alla var lika bra på sina uppgifter. Enligt intelligentian här så borde alltså även barn vara lika bra på att utföra tunga arbeten som män. Sådan dumhet som leder framtill sådana här slutsatser kan endast tillskrivas högre utbildning. Sunt förnuft och verklighetsförankring lyser med sin frånvaro.

Redigerat:
BirgitS
A AkutLumbago skrev:
Enligt intelligentian här så borde alltså även barn vara lika bra på att utföra tunga arbeten som män. Sådan dumhet som leder framtill sådana här slutsatser kan endast tillskrivas högre utbildning. Sunt förnuft och verklighetsförankring lyser med sin frånvaro.
Det är ju bara du som drar den slutsatsen så du verkar uttala dig om dig själv.

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Frågan är väl om bilprovningen bar sina egna kostnader på gamla goda tiden eller om den delvis var skattefinansierad? Om det senare var fallet måste man väl ändå tycka att det blev bättre när bilägarna fick stå för hela kostnaden. Annars kan man ju fundera på varför den fria konkurrensen inte fungerar bättre.
Bra fråga, men jag hoppas ju att min besiktning i en större stad sponsrade en i glesbygden någonstans.. Men om Bilprovningen inte bar sina egna kostnader borde väl svaret varit prishöjning, inte avreglering? Uppenbarligen blev priset högre och tillgängligheten sämre.

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
A AkutLumbago skrev:
Nu har lltså intelligentian här på forumet fastställt att kvinnor är lika starka som män och utför fysiskt tunga jobb lika bra som män. Detta har de kommit fram till genom att se på statistik från 1800talet. Vad de helt bortser ifrån är att även barn fick utföra tunga arbeten då. Alla var helt enkelt tvugna att hjälpa till. Det betyder inta att alla var lika bra på sina uppgifter. Enligt intelligentian här så borde alltså även barn vara lika bra på att utföra tunga arbeten som män. Sådan dumhet som leder framtill sådana här slutsatser kan endast tillskrivas högre utbildning. Sunt förnuft och verklighetsförankring lyser med sin frånvaro.
Jag tolkar ditt inlägg som att du inte roas av att få dina föreställningar utmanade.
Findus

• Gilla
Rasputitsa och 7 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Jag tolkar ditt inlägg som att du inte roas av att få dina föreställningar utmanade.
Findus
Jo faktiskt roas jag.
Ungefär som när man pratar med folk som tror jorden är platt.
Det är roligt ett tag. Men till slut blir det bara tröttsamt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.