91 359 läst ·
619 svar
91k läst
619 svar
Myten om det perfekta resultatet
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Det här är en anledning varför lönegapet är dryg 9 procent innan man processar siffrorna för män och kvinnor har inte samma arbetsuppgifter på företagen, ibland tom om de har samma titel.A AkutLumbago skrev:Du verkar inte förstå begreppet tillgång och efterfrågan.
Vi tar det en gång till.
Långsamt.
Ditt eget exempel.
Traversförarna hade likvärdiga löner med gubbarna på golvet.
När kvinnor kom in och endast blev traversförare då de inte klarade av jobbet på golvet,dvs de kunde ej prestera på golvet, så ökade lönen ej lika mycket gör traversförarna som för personalen på golvet.
Då har du en situation där dubbelt så många kan jobba dom traversförare än gå på golvet.
Tillgång och efterfrågan.
Marknadsekonomi.
Inte diskriminering.
Förstår du nu?
I grunden har du rätt, men min erfarenhet är att fingertoppskänsla när man pratar med kandidaterna är ännu viktigare. Det är så jag hittat kvinnor som lyckats som tekniker, inte via deras resumé (jag brukar hjälpa cheferna med tillsättningar nämligen). Kvinnorna har ofta bättre meritförteckning, men det säger inget om hur de lyckas på jobbet. De kvinnor jag har hittat har inte varit de med bäst meritlista.BirgitS skrev:
Det du skriver i första meningen är väl just anledningen till varför anonymiserade ansökningar ger ett annat och mer jämställt och jämlikt urval. När man får bort sånt som fördomar kring kön, ålder, ursprung etc. så blir valet ett annat. Det vanliga anställningsförfarandet idag tar alltså inte fram den mest lämpade utan en person som väljs efter att man har tagit hänsyn till olika fördomar.
Nej, att manliga chefer tillsätter andra män för att de kan känna igen sig i dem är inte ett bra urvalskriterium. Motsv. gäller förstås även kvinnliga chefer.
Så du har rätt här, men ändå inte. Det känns inte heller rätt att den fingertoppskänsla jag har för att hitta rätt person inte skall kunna användas. På senare år är det tyvärr mer och mer meritförteckningen och mindre av fingertoppskänsla i tillsättningarna. Ibland lyckas man, men det blir gärna administratörer/teoretiker istället för praktiker i tillsättningarna då. Det syns också på resultatet. En del sådana behöver vi, men det blir gärna lååååånga diskussioner och komplicerade lösningar istället för att välja en snabb och enkel lösning. Komplicerat lyckas sällan på marknaden. Det är viktigare att få ut en produkt och sedan fixa det som saknas än att lösa all världens teoretiska problem med den.
Det vi i Sverige har varit väldigt duktiga på är att ha en hög kunskap, men att mha denna kunna lagomisera. Här är jag väldigt orolig just när det gäller tillsättning av tjänster utan fingertoppskänsla. Min erfarenhet är att de duktigaste inte är de med högst betyg. Det gäng jag hängde med på högskolan är alla väldigt lyckosamma i industrin (och några som forskare), men vi hade alla betyg i mellanskiktet. De med bäst betyg har jag knappt hört något mer om.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 200 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 200 inlägg
Inser du inte att redan innan det var några kvinnor där så kunde hela arbetsstyrkan klara av att vara traversförare?A AkutLumbago skrev:Du verkar inte förstå begreppet tillgång och efterfrågan.
Vi tar det en gång till.
Långsamt.
Ditt eget exempel.
Traversförarna hade likvärdiga löner med gubbarna på golvet.
När kvinnor kom in och endast blev traversförare då de inte klarade av jobbet på golvet,dvs de kunde ej prestera på golvet, så ökade lönen ej lika mycket för traversförarna som för personalen på golvet.
Då har du en situation där dubbelt så många kan jobba som traversförare än gå på golvet.
Tillgång och efterfrågan.
Marknadsekonomi.
Inte diskriminering.
Förstår du nu?
Dvs. det var redan mycket stor tillgång på lämplig arbetskraft. Därmed inte heller någon fördubbling av antalet som kunde jobba som traversförare för att en del kvinnor anställdes.
Efter ett tag med många kvinnliga traversförare så hade man enligt ditt resonemang inte längre ett överutbud på traversförare eftersom det bara var kvinnorna som kunde jobbet (männen hade gått i pension, avlidit, bytt företag etc.), alltså borde deras löner då ha gått upp till samma nivå som de andra industriarbetarna. Men det skedde ju inte.
Förstår du nu?
Nej, vinsten är problemet, och det är den som är moroten. Samhällsviktiga funktioner ska inte överlåtas på ”marknaden” för den bara dränerar våra skattepengar. Så naivt att tro att fri konkurrens ska lösa något, men ngt många som röstar höger svalt med hull och hår. Alt är med och tjänar pengar på.AndersMalmgren skrev:
Vinst är inte ett problem. Det är en morot för att företagen ska göra ett bra jobb. Men självfallet måste det kontrolleras och hur kontrollorganen fungerar Idag är under all kritik och det är likadant oberoende om det är privat eller offentlig regi.
Men bäst vore såklart att privatisera hela vägen inkl finansiering med försäkringar som i tex schweiz eller Nederländerna.
Än en gång nja, med kvinnor som traversförare så minskade möjligheten till omplaceringar och extrainsatser. Så riktigt så enkelt är det inte. På den industri där jag arbetade så var traversförarna ibland tvungna att hjälpa till på golvet också.BirgitS skrev:
Inser du inte att redan innan det var några kvinnor där så kunde hela arbetsstyrkan klara av att vara traversförare?
Dvs. det var redan mycket stor tillgång på lämplig arbetskraft. Därmed inte heller någon fördubbling av antalet som kunde jobba som traversförare för att en del kvinnor anställdes.
Efter ett tag med många kvinnliga traversförare så hade man enligt ditt resonemang inte längre ett överutbud på traversförare eftersom det bara var kvinnorna som kunde jobbet (männen hade gått i pension, avlidit, bytt företag etc.), alltså borde deras löner då ha gått upp till samma nivå som de andra industriarbetarna. Men det skedde ju inte.
Förstår du nu?
Därmed inte sagt att det inte var diskriminering, men det är inte riktigt så enkelt.
En kraftigt överviktig man hade inte kunnat göra jobbet på golvet heller, men utan individuella löner så är det svårt att "komma åt honom". Så länge det var ett fåtal individer så hanterade man detta lättare.
Vinsten är moroten som optimerar verksamheten. Se på den ekonomiska utvecklingen i Sovjet vs västvärlden. Man vill ha privata vårdgivare också då de pga möjligheten till vinst hittar effektiviseringar som inte den offentliga vården kan identifiera.Fadai skrev:
Min svärmor jobbade på ett servicehus där driften privatiserades och resultatet blev högre lön, bättre effektivitet och färre anställda. Kommunen tog sedan tillbaka det när kontraktet gick ut, men fortsatte med effektiviseringarna från det privata företaget.
Även skolan har denna effekt. Min dotter läste på en privat gymnasieskola och den skötes så mycket bättre än den kommunala som min son går på. Notera här att för gymnasiet så har skolorna samma ansvar. Dotterns skola var bättre på i princip allt, sonen valde dock bort den för att han ville ha en skola där han skulle vara en av de bättre utan att behöva plugga till sig psykisk ohälsa. Kanske ett bra val, vi får se i efterhand. Poängen är dock den att den privata skolan inte är fast i offentliga upphandlingar där man låser sig pga dåliga underlag. De kan bryta avtal på ett helt annat sätt och kan därför loss problem med leverantörer snabbt och enkelt. Dotterns skola hade problem med leverantören av mat, det löste de snabbt. Skolan hade problem med ett skoldatasystem, även det löstes snabbt, men i det fallet genom att leverantören fixade problemet. Motsvarande problem i den kommunala skolan är inte lösts på tio år...
Helt otroligt.BirgitS skrev:
Inser du inte att redan innan det var några kvinnor där så kunde hela arbetsstyrkan klara av att vara traversförare?
Förstår du nu?
Så du menar att när kvinnor började på företaget så ökade inte konkurrensen på tjänsten som traversförare? Dvs tillgången ökade, efterfrågan var densamma
Männen kunde utföra båda yrkena. Kvinnorna bara det ena.
Endast männen kunde gå på golvet.
Kan vara konstatera att du ej verkar kunna ta in enkel fakta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 200 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 200 inlägg
Det är klart att det inte är riktigt så enkelt som jag skrev men det är verkligen inte så enkelt som AkutLumbago skrev heller. Innan kvinnorna kom så ansåg man att det var självklart att traversförarna skulle ha samma lön, trots att det i arbetsgruppen fanns individer som inte kunde ta andra arbetsuppgifter, eftersom man ansåg att traversförare var lika betydelsefulla som de andra. När kvinnorna kom så gällde det inte längre.pacman42 skrev:
Än en gång nja, med kvinnor som traversförare så minskade möjligheten till omplaceringar och extrainsatser. Så riktigt så enkelt är det inte. På den industri där jag arbetade så var traversförarna ibland tvungna att hjälpa till på golvet också.
Därmed inte sagt att det inte var diskriminering, men det är inte riktigt så enkelt.
En kraftigt överviktig man hade inte kunnat göra jobbet på golvet heller, men utan individuella löner så är det svårt att "komma åt honom". Så länge det var ett fåtal individer så hanterade man detta lättare.
Det är ju inte heller så att det är den enda yrkesgrupp där samma sak har inträffat. Om rektorer: https://chefstidningen.se/ledarskap/nar-rektorn-blev-kvinna-gick-lonen-ner-2/
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Vinst i välfärden är inte utan sina problem. Men det är inte heller offentlig drift.Fadai skrev:
Bäst är ju som sagt skrota offentlig välfärd
Nu blandar man ihop orsak och verkan, i skolan var det definitivt kommunaliseringen som sänkte lönerna. Det var dessutom hela poängen med kommunaliseringen av skolan. Att sedan kvinnorna kom in på dessa positionerna i samma veva kan mycket väl vara en konsekvens av att männen försvann pga lägre löner också.BirgitS skrev:
Det är klart att det inte är riktigt så enkelt som jag skrev men det är verkligen inte så enkelt som AkutLumbago skrev heller. Innan kvinnorna kom så ansåg man att det var självklart att traversförarna skulle ha samma lön, trots att det i arbetsgruppen fanns individer som inte kunde ta andra arbetsuppgifter, eftersom man ansåg att traversförare var lika betydelsefulla som de andra. När kvinnorna kom så gällde det inte längre.
Det är ju inte heller så att det är den enda yrkesgrupp där samma sak har inträffat. Om rektorer: [länk]
Om man har ett lågavlönat jobb inom vården som alternativ till att få en rätt OK lön som lärare, då driver det ned lärarlönerna. Drivkraften ligger snarare där skulle jag säga, samt just kommunaliseringen av skolorna. Och när lärarlönerna går ned så går även rektorslönen ned.
Jag byter inte heller jobb trots att jag borde, om det bara var lönen som var av betydelse. Visst är det trist att bara få 1-2 procent löneökning varje år (särskilt när inflationen är 6-7 procent), men närhet till jobbet, roliga arbetsuppgifter osv är minst lika viktigt.pacman42 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 200 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 200 inlägg
Eller så är det tvärtom.A AkutLumbago skrev:Helt otroligt.
Så du menar att när kvinnor började på företaget så ökade inte konkurrensen på tjänsten som traversförare? Dvs tillgången ökade, efterfrågan var densamma
Männen kunde utföra båda yrkena. Kvinnorna bara det ena.
Endast männen kunde gå på golvet.
Kan vara konstatera att du ej verkar kunna ta in enkel fakta.
Inser du inte att när kvinnorna kom in som traversförare så sökte sig männen bort därifrån och alltså ökade inte konkurrensen och tillgången.
Läste du inte inlägg 335 om att alla manliga traversförare inte kunde utföra olika jobb på golvet?
Att vara traversförare är ju inte ett yrke som kräver någon lång utbildning. Att "gå på golvet" är inte ett yrke.
Naturligtvis fanns det kvinnor som kunde utföra andra arbetsuppgifter på golvet, de gör ju det sedan flera årtionden.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 419 inlägg
Hur ska man lösa problemet med att kommunen inte kan neka elever plats i skolan? Dvs. den privata skolan kan ju effektivisera mot ett visst antal elever, sen kan det vara fullt, men kraven på kommunal skola är ju annorlunda..AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Det är ju ett problem. Självfallet ska kommunala skolor kunna neka stökiga/kriminella eleverDan_Johansson skrev: