91 359 läst ·
619 svar
91k läst
619 svar
Myten om det perfekta resultatet
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Min sambo lagade maten medans jag fixade UK VPN så hon kunde se Sverige England via BBC.
Vi kompletterar varandra bra
Vi kompletterar varandra bra
BRA. Vad leder det till? Högre eller lägre löner? Äntligen verkar en del kvinnor fatta att klaga hjälper inte. Detta är riktig feminism. Vet ditt rätta värde, kräv betalt därefter. Får du ej betalt gå vidare. Sluta klaga och spela offer, det leder ingenstans.J Jonobe skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 472 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 472 inlägg
Media och ledning väljer ju (medvetet?) att benämna det som vårdplatsbrist, inte personalbrist just för att Svensson inte ska förstå hur stor del av problemen på sjukhusen som härrör sig just från personalbrist. Till stor del pga en odräglig arbetsmiljö i första hand och kass lön i andra hand. Nu börjar råttet va mågat för många syrror...J Jonobe skrev:
Statistik gör man ju inte genom att sitta och slänga ur sig siffror. Sen kan man ju kanske inte mäta samhällets eventuella inblandning på observationer av barns intressen. Men alla har ju rätt till en egen övertygelse.H heimlaga skrev:Jag tror att om man skulle göra statistik av det så har mer än hälften av pojkarna talanger åt det tekniska eller fysiskt aktiva hållet medan mer än hälften av flickorna har talanger åt det vårdande och matlagande hållet. Så långt låter det som om de gamla könsnormerna skulle stämma.
Fast sedan om man sätter siffror på det.....låt oss anta att till exempel 60% av pojkarna och 60% av flickorna passar in i den normen. De övriga 40% har begåvningar som inte passar ihop med normen som baseras på majoriteten....... om det antagna procenttalat skulle stämma så skulle det betyda att man har en könsnorm där 4 av 10 inte passar in......... och 4 av 10 begåvningar slösas bort till ingen nytta
Jag är rätt så övertygad om att läget varit annorlunda om yrket vore mansdominerat.A AkutLumbago skrev:
Mycket bra skrivit Håller med på alla punkter!KristinaRT skrev:
Därför att barn kräver oerhört mycket tid, energi och engagemang. Eftersom det finns 24h på dygnet och vi även behöver sova är tillgången på ovanstående begränsad.
Mao om en lägger all ledig tid på att bygga/renovera kommer denna tid tas från något annat - gissningsvis tid med partner och barn. Om båda är inställda på detta och tycker det är ok går det så klart utmärkt att göra det. Men det är också oerhört vanligt att man glider från varandra eller att ena parten tröttnar på att göra allt själv och att det slutar med skilsmässa.
Om man vill gå direkt fr förlossning (som någon skrev ovan) och börja bygga och man haft en dialog om saken är det så klart upp till var och en att göra det den vill. Personligen hade jag blivit vansinnig om min partner visade så lite intresse för vår bebis och respekt för mig (att föda barn är tufft och tar på kroppen, hormonerna är inte heller att leka med) att denna inte engagerade sig på heltid i VÅR familj direkt efter förlossning. Vad är viktigast; bebis eller renovering (under förutsättning att man inte är hemlös så klart)?
Men det är jag det, inser att jag nog är mardrömmen för vissa manliga män här inne
Det är klart att det kan gå bra att renovera m småbarn, om båda är inställda på hur det blir och det inte är ett projekt som pågår över många år. Men båda måste verkligen gå in i det med öppna ögon och öron, och ha en öppen och rak kommunikation.
Precis som du skriver och jag tycker så går alltid familjen först!
Allt handlar om kommunikation och prioriteringar.
Med detta sagt så tror jag inte att renovering med småbarn är för alla... men visst finns det förhållanden där man gemensamt tar sig igenom det utan att familjen får ta stryk
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Jag hittade en öppen artikel om läraren som får bättre resultat för pojkar än för flickor. Inte lika bra som den i GP, men den ger en hyfsad bild av situationen. Den berättar dock inte om att pojkarna fortfarande i nian har bättre betyg än flickorna.pacman42 skrev:
Nja, tittar man på skolan så är den numera anpassad efter flickorna. Pojkarna klarar sig bättre ju mer katederundervisning det är.
Det var en artikel i GP härom veckan om en mellanstadielärare som fått flera utmärkelser för att hon har så bra resultat. Bland de eleverna hon har haft så går pojkarna ut nian med bättre betyg än flickorna. Alla går dock ut med bättre betyg än i andra klasser. Det handlar till stor del om hur man lär ut. Att sedan flickorna presterar sämre hos denna läraren visar ju på att även hon har förbättringspotential.
Ledorden tycks vara ordning & reda och struktur i klassrummet.
https://skolvarlden.se/artiklar/vart-tredje-ar-lyckades-pojkarna-battre-med-lararen-sofie
pacman42 skrev:
pacman42 skrev:
När man kvoterar in kvinnor väljer man att ge jobbet till en kvinna som är lika meriterad som mannen, inte till någon sämre.Det finns mycket som tyder på att man idag kvoterar in mannen, man väljer en man istf en lika meriterad kvinna t ex med förväntningarna att kvinnan kommer att vara föräldraledig i högre utsträckning. Man kan fundera på hur mycket kompetens och pengar samhället går miste om pga att kvinnor informellt kvoteras bort. https://www.expressen.se/ekonomi/kvinnor-i-ledningen-ger-hogre-vinst/AndersMalmgren skrev:
Det är inte jag. Flera yrken som varit mansdominerade blev kvinnodominerade då lönerna sjönk. Dvs, lönerna sjönk först, sedan försvann männen.nikasp skrev:
Bara för att ge ett bra exempel: Läraryrket blev kvinnodominerat när skolan kommunaliserades och lönerna sjönk, Göran Persson var hjärnan bakom det förresten.
Min fru byter inte jobb trots att hon borde, detta för att "det är så bekvämt att arbeta nära hemmet". Byter man arbetsgivare så brukar lönen gå upp!
Ja förmodligen. För män överlag ställer högre krav. Något kvinnor måste bli bättre på. Så sluta klaga och spela offer. Gör något åt saken istället. Får ni inte den lön ni anser er vara värda. Säg upp er och gå vidare i livet.nikasp skrev:
Nu är det iofs svårare att ställa krav om man behöver vara ledig pga graviditet och sjuka barn.A AkutLumbago skrev:
Men detta är i huvudsak ett problem i de mindre välbetalda yrkena, i många yrken kan man jobba hemifrån då barnen är sjuka. Man kan anpassa föräldraledigheten efter företagets behov. Jag gjorde detta med mina barn. På papperet så var min fru hemma mer med barnen, men det beror på att hon är lärare och inte kan jobba hemifrån. Det var nästan alltid jag som var hemma med sjuka barn, men jag tog inte ens ut VAB-dagar för detta då jag kunde arbeta samtidigt som jag var hemma med barnen.
Min arbetsgivare hade dessutom på den tiden ett avtal som gjorde att jag kunde vara föräldraledig bara på vardagarnavutan någon större ekonomisk förlust, detta gjorde att jag bara behövde ta ut 5/7 av dagarna som föräldraledighet. Dvs, jag fick fö 40% fler föräldradagar utan att de syntes i statistiken. Men i den officiella statistiken så försvann ju ett antal föräldradagar pga detta...
Poängen är att man inte heller kan tro på statistiken. Skillnaden i arbetsgivare gör också att statistiken på föräldraledighet och VAB blir fel. Jag har varit hemma mer med barnen än min fru, men i statistiken har hon varit hemma mer med barnen än vad jag har varit. Å andra sidan har jag då inte räknat in att hon (som lärare) har varit hemma mer med barnen på somrarna...