nikasp
S sinuslinus skrev:
I Sverige är vi bortskämda med generös föräldraledighet. Ett sätt att kunna vara ledig med barnen…
Jo, känner till det men är inte så enkelt att få till jobbmässigt att vara borta 5-6 veckor. Enklare att sprida ut över året.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag gör det genom att upplysa folk att jämställt utfall (något som vänsterfeminister vill forcera fram via kvotering osv) inte är rätt väg och dessutom direkt farligt för samhället.

I ett jämställt samhälle där kvinnor och män fritt får välja vad de vill jobba med kommer det inte vara 50 procent män och kvinnor på alla arbetsplatser.
Fast det är ju inte sant. Kvotering används för att bryta en struktur av svågerpolitik. Där andelen kvinnor varit alldeles för låg under alldeles lång tid och inte visar tecken på att förändras. Du talar om millimeterrättvisa vilket det inte handlar om.

Jag misstänker att du istället räds att kalla dig feminist. Vilket är synd för det är en bra grej. Det är dessutom lov att tolka saker olika.

• Gilla
Rasputitsa och 9 till
  • Laddar…
Sambon har bara 6 veckor semester så vi är ju begränsade vi också. Men det går lösa vi tar 5 veckor på sommaren gemensamt. Sedan brukar jag jobba en vecka från landet remote så kan vi bada och grejer. Sedan brukar mina päron samt sambons pappa ta dem en vecka var så är vi uppe i 10 veckor.
Kruxet är väl att vissa saknar både landställe, föräldrar som ställer upp, möjliget att jobba hemifrån och möjliget att ta ut 5 veckor på sommaren.

Förstår om det är mycket att ta in på en gång.

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
Jag gör det genom att upplysa folk att jämställt utfall (något som vänsterfeminister vill forcera fram via kvotering osv) inte är rätt väg och dessutom direkt farligt för samhället.

I ett jämställt samhälle där kvinnor och män fritt får välja vad de vill jobba med kommer det inte vara 50 procent män och kvinnor på alla arbetsplatser.
Så är det nog. I en sådan värld skulle nog kvinnor var överrepresenterade på många höga positioner de är kraftigt underrepresenterade idag.

• Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
nikasp
N nybyggarn3 skrev:
Kruxet är väl att vissa saknar både landställe, föräldrar som ställer upp, möjliget att jobba hemifrån och möjliget att ta ut 5 veckor på sommaren.

Förstår om det är mycket att ta in på en gång.
Haha! Vi började ju sent med kids och jag är sladdas så vi har bara mormor kvar långt bort. Har själv sex syskonbarn födda mellan 1983-1991 där fem av dem har två barn var. Några av syskonbarnen är ganska curlade av mina syskon. Inte bara det där med att kunna renovera en helg utan barn eller gå ut och äta.

Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Fast det är ju inte sant. Kvotering används för att bryta en struktur av svågerpolitik. Där andelen kvinnor varit alldeles för låg under alldeles lång tid och inte visar tecken på att förändras. Du talar om millimeterrättvisa vilket det inte handlar om.

Jag misstänker att du istället räds att kalla dig feminist. Vilket är synd för det är en bra grej. Det är dessutom lov att tolka saker olika.
Forcera in folk på arbetsmarkanden fungerar inte. Det betyder bara att fel person hamnar på tjänsten. Rätt väg är att lagstadga emot diskriminering vilket vi gjort och se till det efterföljs.

Dock betyder inte det kvinnor kommer ha samma lön som män, och det är inte orättvist, tex väljer kvinnor i större utsträckning omhändertagande yrken inom offentlig sektor som har sämre betalt än yrken inom privat sektor som män tenderar välja.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Forcera in folk på arbetsmarkanden fungerar inte. Det betyder bara att fel person hamnar på tjänsten. Rätt väg är att lagstadga emot diskriminering vilket vi gjort och se till det efterföljs.

Dock betyder inte det kvinnor kommer ha samma lön som män, och det är inte orättvist, tex väljer kvinnor i större utsträckning omhändertagande yrken inom offentlig sektor som har sämre betalt än yrken inom privat sektor.
Jag har själv bl.a. jobbat i Hongkong och inom börssektorn så är det markant mycket kvinnor inom ledande befattning, särskilt i Asien. T.ex. Stock Exchange of Thailand: https://classic.set.or.th/en/about/overview/organization_p1.html
Min amatörspaning är att kvinnorna där offrar det där med att vara med sina barn länge efter födseln. De är igång ganska snabbt och dumpar barnen på en nanny. En kollega i min ålder i Hongkong kunde lätt sitta till kl 20-21 på kvällen om det krävdes då de hade en nanny till vardera barnet. Jag var 35 och singel men minns att jag tyckte det var lite konstigt. Kändes ganska skruvat att hon ibland knappast träffar barnen mer än en kortis på morgonen.

nikasp nikasp skrev:
Jag har själv bl.a. jobbat i Hongkong och inom börssektorn så är det markant mycket kvinnor inom ledande befattning, särskilt i Asien. T.ex. Stock Exchange of Thailand: [länk]
Min amatörspaning är att kvinnorna där offrar det där med att vara med sina barn länge efter födseln. De är igång ganska snabbt och dumpar barnen på en nanny. En kollega i min ålder i Hongkong kunde lätt sitta till kl 20-21 på kvällen om det krävdes då de hade en nanny till vardera barnet. Jag var 35 och singel men minns att jag tyckte det var lite konstigt. Kändes ganska skruvat att hon ibland knappast träffar barnen mer än en kortis på morgonen.
Det är väldigt vanligt i Kina att man plockar in mormor eller farmor som nanny också. De bor då i lägenheten tillsammans med föräldrarna. Det är dessutom ovanligt med fler än två barn i städerna, det är kraftigt födslounderskott. De flesta kinesiska kvinnor jag jobbar med har noll eller ett barn.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…

Dock betyder inte det kvinnor kommer ha samma lön som män, och det är inte orättvist, tex väljer kvinnor i större utsträckning omhändertagande yrken inom offentlig sektor som har sämre betalt än yrken inom privat sektor som män tenderar välja.
Så är det ju förstås. Åtminstone så länge samhället fostrar flickor och kvinnor till att söka sig till omvårdnad och liknande. Slutar vi med det så kommer nog kvinnorna att springa om. Åtminstone om vi inte börjar fostra våra pojkar till att ta mer ansvar under skolåren.

• Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Det är väldigt vanligt i Kina att man plockar in mormor eller farmor som nanny också. De bor då i lägenheten tillsammans med föräldrarna. Det är dessutom ovanligt med fler än två barn i städerna, det är kraftigt födslounderskott. De flesta kinesiska kvinnor jag jobbar med har noll eller ett barn.
Jag skulle nog tro att hongkongkineser, japaner och singaporeaner är lite mer moderna på den biten medan Mainland-Kina är lite annorlunda va? Inte hört någon med den setupen själv.

N nybyggarn3 skrev:
Så är det ju förstås. Åtminstone så länge samhället fostrar flickor och kvinnor till att söka sig till omvårdnad och liknande. Slutar vi med det så kommer nog kvinnorna att springa om. Åtminstone om vi inte börjar fostra våra pojkar till att ta mer ansvar under skolåren.
Nja, tittar man på skolan så är den numera anpassad efter flickorna. Pojkarna klarar sig bättre ju mer katederundervisning det är.

Det var en artikel i GP härom veckan om en mellanstadielärare som fått flera utmärkelser för att hon har så bra resultat. Bland de eleverna hon har haft så går pojkarna ut nian med bättre betyg än flickorna. Alla går dock ut med bättre betyg än i andra klasser. Det handlar till stor del om hur man lär ut. Att sedan flickorna presterar sämre hos denna läraren visar ju på att även hon har förbättringspotential.

• Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Jo, det är djupt orättvist att dessa samhällsviktiga yrken är fruktansvärt underbetalda! Vi, som samhälle, borde kunna bättre.

• Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Jo, det är djupt orättvist att dessa samhällsviktiga yrken är fruktansvärt underbetalda! Vi, som samhälle, borde kunna bättre.
Tyvärr är offentlig sektor oerhört ineffektiv. Pengarna försvinner i svara hål pga kass upphandling, projektstyrning etc

nikasp nikasp skrev:
Jag skulle nog tro att hongkongkineser, japaner och singaporeaner är lite mer moderna på den biten medan Mainland-Kina är lite annorlunda va? Inte hört någon med den setupen själv.
Det beror på hur välavlönade de är.

Jag träffade för några år sedan på en jobbresa japaner i Tokyo (strax under 30 år) som inte hade råd att gifta sig, de hade inte råd att flytta hemifrån. De jobbade på ett större teknikföretag (två olika företag) och tjänade inte tillräckligt för att skaffa en egen lägenhet.

Kineserna jag refererar till bor bla i Shanghai, Shenzhen och i Peking. Jag har dock via en kompis som bott i Kina hört att det är väldigt vanligt i hela landets större städer. En koreansk kollega berättade att det är så även där.

N nybyggarn3 skrev:
Visst men vi ska inte kvotera in någon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.