91 359 läst ·
619 svar
91k läst
619 svar
Myten om det perfekta resultatet
Samhället fostrar inte kvinnor att söka sig till omvårdnad. Struntprat. Sluta låtsas att kvinnor och män är likadana. Det blir så patetiskt. Vi är olika. Kvinnor gillar männskor mer än män. Män gillar teknik mer än vad kvinnor gör.N nybyggarn3 skrev:
Jag har en släkting som uppfostrar sina barn helt könsneutralt med kjol och klänning på pojken och vice versa. Det går sådär måste jag säga, pojken gillar Lego, aktiva lekar, dinosaurier och datorspel medan flickan gillar princessfilmer, matlagning och att sitta och rita. Hon har tänkt bli läkare när hon blir stor. Pojken skall köra grävmaskin.N nybyggarn3 skrev:
Nu påverkas ju också barnen av andra barn, men de påverkas inte när det gäller kläder och en del annat, men när det gäller lekarna och intressena så verkar det svårt. Dessa barn går dessutom på en förskola som uppmuntrar könsneutralitet.
Det är inte så lätt att styra detta...
Edit: men som jag skrivit tidigare, detta gäller ju inte alla pojkar/flickor. Det finns de som bryter normen.
Och vad drar vi för vetenskapliga slutsatser av det?pacman42 skrev:
Jag har en släkting som uppfostrar sina barn helt könsneutralt med kjol och klänning på pojken och vice versa. Det går sådär måste jag säga, pojken gillar Lego, aktiva lekar, dinosaurier och datorspel medan flickan gillar princessfilmer, matlagning och att sitta och rita. Hon har tänkt bli läkare när hon blir stor. Pojken skall köra grävmaskin.
Nu påverkas ju också barnen av andra barn, men de påverkas inte när det gäller kläder och en del annat, men när det gäller lekarna och intressena så verkar det svårt. Dessa barn går dessutom på en förskola som uppmuntrar könsneutralitet.
Edit: men som jag skrivit tidigare, detta gäller ju inte alla pojkar/flickor. Det finns de som bryter normen.
I vissa yrken, i andra yrken är det tvärtom.Picapica55 skrev:
Kvotering är dock farligt, det riskerar att göra att kvinnorna/männen där detta sker ses som mindre kunniga och att de inte fått jobbet pga sina meriter. Man måste vara väldigt försiktig med att använda detta verktyget. Men ibland behövs det.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Nej det håller jag inte med om. Och även om det finns dolda samhällsnormer som vänstern tjatar om så är ju inte lösningen försöka leka gud med marknadskrafterna.Picapica55 skrev:
Den enda fungerande vägen är att via lagar motverka diskriminering och utfallet ja det kan man inte styra.
Redigerat:
Sen finns förstås samhället där som en kraft också. Men en observation saknar naturligtvis betydelse.pacman42 skrev:
Jag tror att om man skulle göra statistik av det så har mer än hälften av pojkarna talanger åt det tekniska eller fysiskt aktiva hållet medan mer än hälften av flickorna har talanger åt det vårdande och matlagande hållet. Så långt låter det som om de gamla könsnormerna skulle stämma.N nybyggarn3 skrev:
Fast sedan om man sätter siffror på det.....låt oss anta att till exempel 60% av pojkarna och 60% av flickorna passar in i den normen. De övriga 40% har begåvningar som inte passar ihop med normen som baseras på majoriteten....... om det antagna procenttalat skulle stämma så skulle det betyda att man har en könsnorm där 4 av 10 inte passar in......... och 4 av 10 begåvningar slösas bort till ingen nytta
Varför ska man styra?pacman42 skrev:
Jag har en släkting som uppfostrar sina barn helt könsneutralt med kjol och klänning på pojken och vice versa. Det går sådär måste jag säga, pojken gillar Lego, aktiva lekar, dinosaurier och datorspel medan flickan gillar princessfilmer, matlagning och att sitta och rita. Hon har tänkt bli läkare när hon blir stor. Pojken skall köra grävmaskin.
Låt pojkar vara pojkar och flickor vara flickor!
Det är ofta förekommande i denna tråd att man använder sig av ordet teknik. Teknik har visserligen olika värderingar, men grunden/definitionen av teknik är det som vi människor förändrar/förädlar. Klassiskt exempel: om vi plockar upp en pinne på marken är det ej teknik men om vi hugger den till en käpp så är det teknik. Så tex forma lera till behållare eller flintasten till spjut är teknik.
Sluta göra teknik som att det tillhör ett kön, det är vår överlevnad. Överleva vill vi göra oavsett kön.
Sluta göra teknik som att det tillhör ett kön, det är vår överlevnad. Överleva vill vi göra oavsett kön.