Tänk på att vara försiktig när du mäter. Om du t.ex. har 170volt så fattas 60 volt, och dessa saknade 60 volt finns mellan äkta jord (marken, vattenledningar o.s.v.) och PEN. Metallskalet på centraler o.s.v. är strömförande vid detta fel (om än "bara" 60V i just 170V-fallet, men det kan bli mer med tyngre last). (Ursäkta att jag är Captain Obvious men en sånhär grej är säkrast att tjata extra mycket om).

Om jag vore dig så skulle jag provmäta med någon mer "känd" last, t.ex. glödlampa (eller halogen) eller ett portabelt el-element (som inte har fläkt - annars iaf teoretisk risk att fläktmotorn inte startar och att elementet faktiskt överhettas trots lägre effekt vid underspänning) som bara ger klenare effekt vid lägre spänning.

Om du inte har tillgång till en lång testkabel att dra paralellt för att kunna ohmmäta varje ledare så kan du bryta strömmen och koppla ihop PEN med någon fas i ena änden och ohmmäta båda ledarna i serie i andra änden. Gör sedan samma mätning med två fasletadare (och för att få kompletta värden även en annan kombination av fasledare så att alla fasleadre är mätta).

Jag skulle som sagt (#12) mäta i spänningslöst tillstånd för att hitta kabelbrottet.

Lite offtopic...

Var nyligen och meggade några stickproppsanslutna kablar till utomhusbelysningen hos en bekant. Jag fick ett värde på ca 4Mohm på en. Det visar ju att något inte är riktigt bra. Fukt är nog största sannolikheten. Inget blev kollat. De har haft problem med jfb vintertid.
Nu till frågan; en kabel/grupp med "lågt" värde är väl mera känslig för att överledning och jordfel ska uppstå? Men vad krävs då? Mera fukt, tung belastning av gruppen, dock inom ramarna, eller ...

En annan sak. Hur har man egentligen kommit fram till att 1Mohm ska räknas som ett godkänt värde? Jag tycker det är märkligt. Allt som är i sin ordning visar ju oändligt(?). (Min fluke visar värden upp till 160-170 Mohm,för att sen övergå till oöndligt). Om jag kollade rätt. Jag hade dessutom en lärare som sa att han aldrig hade godkänt "låga" värden.

Tack för era inputs. Jag hittade till slut ett nästintill kabelbrott på PEN-ledaren och troligen var isoleringen skadad på fasledarna lite också. Ägaren hade dragit en kulvert och kört minigrävare däröver, dessutom var kabeln gammal och 2,5 mm2 även PEN-ledaren.

Nu är kabeln bytt till 10 mm2 med samma 16A avsäkring. Men även om jag inte är elektriker så var jag tvungen att blunda lite för anläggningen i övrigt, det fanns en del att önska där. Bland annat visade sig att det fanns en del i kedjan som matade detta uthus som höll 1,5 mm2, 16A, EKLK i mark utan skyddsrör! Olämpligheten i detta är påpekad, och ska åtgärdas snarast.

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
mortirolo skrev:
Nu till frågan; en kabel/grupp med "lågt" värde är väl mera känslig för att överledning och jordfel ska uppstå? Men vad krävs då? Mera fukt, tung belastning av gruppen, dock inom ramarna, eller ...
För en kabel och lyktor utomhus så är det säkerligen fukt som är den största felkällan. 4 MΩ är en tydlig indikering på ett begynnade fel i detta fall. Mer fukt kan mycket riktigt lösa en JFB, också beroende på vad mer som JFBn skyddar och hur läckströmmarna är fördelade mellan faserna. Mer ström kan bidra om det är en överledning mellan N och PE någonstans.

mortirolo skrev:
En annan sak. Hur har man egentligen kommit fram till att 1Mohm ska räknas som ett godkänt värde? Jag tycker det är märkligt. Allt som är i sin ordning visar ju oändligt(?). (Min fluke visar värden upp till 160-170 Mohm,för att sen övergå till oöndligt). Om jag kollade rätt. Jag hade dessutom en lärare som sa att han aldrig hade godkänt "låga" värden.
Vet inte hur denna gräns tagits fram, men jag skulle inte heller acceptera 1 MΩ. Att ditt instrument går från 160 MΩ till oändligt kan beror på avstörningskondensatorer i apparater eller kanske t.o.m den lilla kapacitans som finns i kablar.

• Gilla
mortirolo
  • Laddar…
Dock så var det inte allför länge sedan gränsen bara låg på 1000 Ω/provspänningsvolt, men det finns säkert nån grund att man ökade på det. 10 kvadrat låter ju saftigt men då behövs den inte bytas på ett tag.
Vad gäller sladden med lägre värde, har du kollat i armaturen hur det ser ut, kopplingspunkterna är vanligaste felställena..

Armaturen och sladden var mera ett exempel. Kabeln går över vägen de kör bil på, helt synligt utan skydd till en taskig dosa.Kräver ju inte direkt mycke i skallen för att förstå att det blir problem förr
eller senare. De har inte klagat på att jfb löser, de har bara sagt det.
Jag gjorde bara lite mätningar där i samband annat arbete. En hel del hade platsat i värsta elkopplingen. Då går det inte in i skallen på ägaren vad man säger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.