Hej,

Jag är i färd med att byta fasaden på garaget. Det går en kabel från marken upp från marken på taket via garaget. Problemet är att på taket syns ingenting av kabeln.

Min teori är att det är en antennkabel. Under alla år har jag ignorerat den, men nu hade jag tänkt göra något åt den.

Någon som har någon annan teori vad för typ av kabel det är?

Bilder för förtydligande:
  • Bild 1: Kabeln kommer upp ur marken...
  • Bild 2: Kabeln är dragen längs garagefasaden.
  • Bild 3: Kabeln kryper avslutningsvis upp genom taket (på "ovansidan" på själva taket finns ingenting)

• Kabel som kommer upp ur marken bredvid en vit träfasad och ett svart rör nära grus och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabel längs garagefasad med brun träpanel och vit murad vägg.
    Skapa konto
  • Kabel som går längs garageväggen från marken, fastsatt i en vit kopplingsbox under taket, stenbelagd fasad i bakgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:
RoTe
Bara du kan ta reda på vad den gör.

Lite närbilder på kabeln skulle inte skada, men visst, man kan ana att den inte är så värst grov, så tele/koax kanske?

RoTe RoTe skrev:
Bara du kan ta reda på vad den gör.
Ja, det är ju det som är grejen: Jag har ingen aning. Det är därför jag låtit den vara i alla år vi bott här. :)

RoTe
N Nifa skrev:
Ja, det är ju det som är grejen: Jag har ingen aning. Det är därför jag låtit den vara i alla år vi bott här. :)
Ja men vi kan ju inte komma hem till dig och titta... Har du inte någon märkning kvar på kabeln är det omöjligt att säga något om den härifrån vid datorn jag sitter...

G
En möjlighet är att det är kopparkabel för telefoni.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Lite närbilder på kabeln skulle inte skada, men visst, man kan ana att den inte är så värst grov, så tele/koax kanske?
Här är en med halvfet tumme som referens. :)

• En tumme används som referens för storlek vid en träkant eller list.
    Skapa konto
N Nifa skrev:
Här är en med halvfet tumme som referens. :)
Troligaste är nog som Gooli skriver en gammal telefonledning. Vet du var telejacken sitter/satt kan du kolla i dosorna efter andra änden.

Purre
Finns det någon märkning/text på kabeln?

Purre Purre skrev:
Finns det någon märkning/text på kabeln?
Tyvärr inte. Jag har kikat längs med hela kabeln som är synlig, utan att hitta någon märkning.

Går den inte in på vinden?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T Toppalua skrev:
Går den inte in på vinden?
Ja, det ser den ut att göra. Tyvärr har jag inte öppning in till vinden så jag har inte kunnat följa den vidare.

N Nifa skrev:
Tyvärr inte. Jag har kikat längs med hela kabeln som är synlig, utan att hitta någon märkning.
Kan nog vara en inkommande telekabel, marksort av den ser ut så och är liksom lite styv att bocka. Se efter om det finns några telefonuttag, den går säkert till det uttag som är närmast in. Kan även vara att uftledning har tagits bort och ny i mark lagts. Går den upp in under tak, så är det säkert en skarv där. Färger i den är
blå, vit, grön, lila och om det bara var kanske ett abonnemang, så är blå och vit kopplade.

EDIT Kolla om det finns en telestolpe eller ett markskåp vid tomtgräns.

• Gilla
Nifa
  • Laddar…
Tack för vettig input! Jag ska undersöka vidare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.