Om det nu är materialfel, är det någon som har en ide om hur man skall gå till väga. Leverantören lär inte erkänna det, hävdar att då skulle dom märkt det och fått massa klagomål osv...

H
Ring BKR och fråga om de har stött på något liknade, de karnske har en idé hur man kan bevisa materialfel. Statens provninganstalt kan vara ett annat ställe som kan vara värt att ta kontakt med.

Är själva plattorna buktiga eller buktar det i skarvarna, det jag menar är hur 20x20 cm plattan är tillverkad, är det en homogen platta med ett "tryckt" rutmönster eller är det fog emellan småplattorna?
För är det fog och plattorna har suttit på ark, då är plattorna inte nertrycka i fixen på ett riktigt sätt.

Redigerat:
Plattorna är 20x20cm homogena och har ett mosaikmönster på sig. Hela plattan är buktig, dvs mittpunkten är högre än kanterna. Det finns inga sprickor mellan plattorna.

H
Be leverantören förklara hur underlaget kan påverka plattans form, fråga om han tror att plattan är gjord i gummi eller något poröst material som gör att en keramikplatta kan bukta sig.
Hur som helst kan du ju inte ha det som det är. Be leverantören komma och ta upp en platta för att ni gemensamt kan se vad som felas.
Verkar ju helt klart som det är ett materialfel.
Skulle det vara under laget som bågnar skulle ju fogarna spricka i första hand tycker jag.

Redigerat:
optimum
Är plattorna lika buktade överallt eller är det mer närmast duschen och mindre på andra ställen?

mvh Roland

H
Har pratat med ett par kakelkillar som kan detta utan och innan.
De hade varit på en kurs och de hade tagit upp detta fenomen på den kursen.
Utlänskt poröst kakel, dålig kvalitet, kan fungera i varma länder och där de inte har ett tätskikt under klinkers, vattnet går då rakt igenom plattan.
Läs ovan vad jag skrivit, angånde vatten, torkar upp......
Det är vad som har hänt. Plattorna är för posösa och har helt enkelt "slagit sig" enkelt uttryckt. Så ta kontakt med leverantören och prata med honom.
Problemet är ju att det inte är förbjudet att köpa denna typ av klinkers men det håller inte för våra kvalitetsmått. Är inte leverantören medveten om att det är ett för poröst klinkers alt. att det inte är den typ av klinkers då är det ett materialfel och då bör ju leverantören byta ut golvet.

Ja eller lägga nytt uppepå det felaktiga, om fall och allt annat är bra.

H
Skulle inte lägga nytt ovanpå, risken att du får sprickor eftersom golvet (klinkers) under rör sig.

Man lär sig något nytt varje dag på byggahus.se

HEM2121 skrev:
Skulle inte lägga nytt ovanpå, risken att du får sprickor eftersom golvet (klinkers) under rör sig.
Sant, tänkte inte på det som Peter Dalle skulle ha sagt.
Blir intressant och se vad du får för svar, badrum är dyrt så han lär försöka slingra sig och man får ta det vidare.

kan det vara så enkelt att det är väggkakel som ligger på golvet? Väggplattor har lägre tekniska krav och duger sällan för att ligga på ett golv. Dom bränns i lägre temp eller kortare tid ???? någon typ av sån skillnad är det.
Man kan sätta golvplattor (som är i regel av kvalitet glaserad klinker eller granitkeramik med <0,5% fuktupptagning ) på vägg men aldrig tvärtom, fick jag höra i kakelbutiken.
No ja, är det väggkakel som ligger på golvet så tar säljaren ingen ansvar för det. Då är kanske den osintrade/ svagt brända delen mitt i plattan som svält i vatten som har ju fritt tillgång genom en oglaserad plattyta och en massa fukttransporterade fogar i varje platta.
Är det klinker avsett att ligga på golv så har plattor kommit för snabbt ur brännugnen och då blir det materialfel :)
Min gissning ...
gaia

Redigerat av moderator:
HEM2121 skrev:
Utlänskt poröst kakel, dålig kvalitet, kan fungera i varma länder och där de inte har ett tätskikt under klinkers, vattnet går då rakt igenom plattan.
ALLT kakel är utländskt. Det finns INGET svenskt kakel.

H
Ohej! Suck!
Ja, det vet väl i stort sett alla.
Det är inte det som är trådskaparens problem, utan det är kvaliten på plattorna.

Keramik som slår sig låter otroligt konstigt. Frågan är om det ens är möjligt, jag har aldrig hört talas om att någon slags keramik kan slå sig. Bränd lera har inte riktigt de egenskaperna vad jag känner till.

Skulle väldigt gärna se en källhänvisning till något endaste fall av detta.
Om plattorna slår sig borde glasyren spricka fortare än kvickt då den inte tål någon som helst deformering.

Jag skulle nästan med 100% säkerhet kunna säga att de inte är plattan utan det är underlaget som sviktat.
Mät och se om den här "dalen" ligger jämnt över en större sträcka. Gör den det så är det med 100% säkerhet underlaget.

Mvh

H
somelvis skrev:
Keramik som slår sig låter otroligt konstigt. Frågan är om det ens är möjligt, jag har aldrig hört talas om att någon slags keramik kan slå sig. Bränd lera har inte riktigt de egenskaperna vad jag känner till.

Skulle väldigt gärna se en källhänvisning till något endaste fall av detta.
Om plattorna slår sig borde glasyren spricka fortare än kvickt då den inte tål någon som helst deformering.

Jag skulle nästan med 100% säkerhet kunna säga att de inte är plattan utan det är underlaget som sviktat.
Mät och se om den här "dalen" ligger jämnt över en större sträcka. Gör den det så är det med 100% säkerhet underlaget.

Mvh
Läs mitt tidigare inlägg, det är fackfolk som har varit på kurs där detta fenomen har påtalats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.