D Dilato skrev:
Det är två olika bolag även om dom ingår i samma koncern.
Precis som Eon (och vattenfall och många andra) har två bolag, elnät/distribution (som har monopol) och elhandel, elnät kan jag inte välja bort :(
Nja, mitt lokala elbolag är bara ett bolag. Jag kanske sa för mycket om att de äger ledningarna men de har ansvaret för 180 mil ledningar. Vem som äger dessa nämns inte. Men det produceras el lokalt, fem vattenkraftverk och två solparker och de ägs i alla fall av elbolaget/kommunen. Sen köps det väl in el utöver det, antar jag.

H heimlaga skrev:
Myndigheterna är precis så maktlösa som de vill vara.
Det går att förstatliga näten eller stifta lagar om priskontroll. Det handlar bara om att den heliga marknadsliberalismen som de inte vill röra.
Användarägda andelslag är förövrigt en bra ägandeform för elnät och liknande om man inte vill förstatliga.
Artikeln tar upp dels monopolsituationen dels domen som avhände energimarknadsinspektionen inflytande. Vad gäller domen måste den ju kunna undanröjas genom ändrad lagstiftning om bara politikerna ville stå upp för sina väljare, t.o.m. i USA finns "Public Utility Commissions" som ska hålla de naturliga monopolen i schack.

En uppenbar orsak som artikeln inte nämner är att det finns förluster i näten som måste betalas på något sätt, för distributörer borde väl detta läggas på förbrukningsavgiften och för Svenska Kraftnät på överföringsavgiften.

I ett avseende har politikerna haft makt över kostnaderna och använt den till att höja dessa. Politikerna har kommit med än den ena, än den andra pålagan om trädsäkringar av olika slag och när lobbyisterna från elmätarföretag har knackat på dörren med fjärravlästa mätare har politikerna snällt beslutat att sådana ska det vara och ganska få år senare, när det borde vara långt kvar på mätarnas livslängd, (och det borde räckt med en omprogrammering om de verkligen hade varit "smarta" mätare) så ska det bytas igen för timdebitering. Sådant kostar naturligtvis pengar och elbolagen lägger säkert på rejäla marginaler. I grunden är dessa kostnadsökningar dock politikernas fel. Dessutom blir det stora dolda kostnader, både för den enskilde och för nationalekonomin, när folk tvingas ta ledigt för att ta emot den som ska byta mätaren (och dessutom ger oprecisa tider för detta).

• Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej David

Rimligen så kommer en ökning av solceller (med hög installerad effekt) och elbilsladdning kunna medverka till att våra elnät måste förstärkas. Jag har skrivit om det tidigare här i en annan tråd. Se inlägg #5 här;
[länk]

Kostnaden debiteras rimligen de som är anslutna till elnätet. Det ingår i regelsystemet för elnäten.
Kostnaden borde till betydande del debiteras dem som behöver höja sin mätarsäkring eller nyinstallera el.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Nja, mitt lokala elbolag är bara ett bolag. Jag kanske sa för mycket om att de äger ledningarna men de har ansvaret för 180 mil ledningar. Vem som äger dessa nämns inte. Men det produceras el lokalt, fem vattenkraftverk och två solparker och de ägs i alla fall av elbolaget/kommunen. Sen köps det väl in el utöver det, antar jag.
Jag kan garantera att det egentligen är två bolag. Nätbolag får nämligen inte hålla på med elproduktion.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Kostnaden borde till betydande del debiteras dem som behöver höja sin mätarsäkring eller nyinstallera el.
Hej FGLIN
Som jag har förstått det så debiterar man, den enskilde elabonnenten vid nyanslutning. Däremot vid nätförstärkningar fördelas kostnaden på alla elabonnenter.

Någon som kan visa att det är annorlunda?

E
S Skopan skrev:
Om jag jämför Linköping med kommunalt elnät och Norrköping med Eon, så ser jag på pappret att Linköping har betydligt lägre elnätsavgifter. Men Norrköping kanske har färre elavbrott? Bättre kundservice hos Eon? Något annat som uppväger?
Ett tätortsnät går att bedriva betydligt mer effektivt än ett landsbygdsnät och därav att många kommunala aktörer både kan göra bra vinst och samtidigt hålla priserna nere.

Sydkraft / Eon är ett blandat nät och får därmed mycket högre kostnader då enstaka kunder kan kräva åtskilliga kilometer kabel.

Men jättarna har ju varit kritiserade under åren för stora vinstuttag, detta är ju reglerat men mest intressant jämföra vad som händer på sista raderna i så fall.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag kan garantera att det egentligen är två bolag. Nätbolag får nämligen inte hålla på med elproduktion.
Ok, ja jag har inte full koll på sånt. Är mest nöjd över att mitt, eller mina, elbolag är ett lokalt bolag och att så mycket som möjligt av det jag får betala stannar i närområdet. Det ger ju lokala arbetstillfällen också och det är ju heller ingen nackdel.

E El-Löken66 skrev:
Ett tätortsnät går att bedriva betydligt mer effektivt än ett landsbygdsnät och därav att många kommunala aktörer både kan göra bra vinst och samtidigt hålla priserna nere.

Sydkraft / Eon är ett blandat nät och får därmed mycket högre kostnader då enstaka kunder kan kräva åtskilliga kilometer kabel.

Men jättarna har ju varit kritiserade under åren för stora vinstuttag, detta är ju reglerat men mest intressant jämföra vad som händer på sista raderna i så fall.
Hej, El-Löken66
Skulle ett företag t.ex. Vattenfall äga alla elnät i Sverige då skulle rimligen det vara stor likhet gällande elnätsavgifter.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
E
M Martin Lundmark skrev:
Hej, El-Löken66
Skulle ett företag t.ex. Vattenfall äga alla elnät i Sverige då skulle rimligen det vara stor likhet gällande elnätsavgifter.
Hejsan.
Nej, detta går inte utan elnätet måste vara uppdelat ut konkurrensperspektiv, som j vet.

Vi vet att där fanns bra bud på Fortums elnät från en Hongkong miljardär och vi vet att Kina är glada i att shoppa.

Vi har samma situation med Vattenfall utomlands, de blev utslängda ut Hamburg som över sitt elnät i kommunal ägo, som jag minns det, och man har investerat stort i exempelvis kolkraft och sopförbränning värmekraft.

I sopor finns mycket pengar att möta och vi behöver öka importen kraftigt av detta guld.

E El-Löken66 skrev:
Hejsan.
Nej, detta går inte utan elnätet måste vara uppdelat ut konkurrensperspektiv, som j vet.

Vi vet att där fanns bra bud på Fortums elnät från en Hongkong miljardär och vi vet att Kina är glada i att shoppa.

Vi har samma situation med Vattenfall utomlands, de blev utslängda ut Hamburg som över sitt elnät i kommunal ägo, som jag minns det, och man har investerat stort i exempelvis kolkraft och sopförbränning värmekraft.

I sopor finns mycket pengar att möta och vi behöver öka importen kraftigt av detta guld.
Hej, El-Löken66

Mitt resonemang utgick ifrån en lagstiftning, (en situation) där ett bolag (t.ex. statligt) ägde alla elnät. Då skulle kostnaderna som debiteras i Sverige, rimligen kunna hållas mer lika. Nu kan de hållas lika inom de olika elnätsbolagen i Sverige.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Nej, det finns inget krav på att elnätet ska vara uppdelat av konkursens skäl. Det finns ingen konkurrens, det är monopol. Tyskland tror jag har ett annat upplägg, men jag vet inte riktigt hur det ser ut.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns inget krav på att elnätet ska vara uppdelat av konkursens skäl. Det finns ingen konkurrens, det är monopol. Tyskland tror jag har ett annat upplägg, men jag vet inte riktigt hur det ser ut.
Har svårt att tro detta, man vill alltid ha en balans, tror inte Vattenfall, GE eller Eon hade tillåtits köpa Fortums nät då det låg ute men hittar inte exakt motiveringen nu.

Men du menar att Vattenfall skulle kunna ägt allt elnät i Sverige, och detta blir ett reglerat monopol genom EI?

Ja, varför inte? Vad menar du att man vinner på att ha flera aktörer?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
H heimlaga skrev:
Användarägda andelslag är förövrigt en bra ägandeform för elnät och liknande om man inte vill förstatliga.
Jag har ett sådant som nätägare.
Och kan meddela att det skiljer inte mycket från Vattenfalls avgifter och taxor.
Anslutning kostar exakt lika mycket, nätavgifter och säkringsavgifter är på marginalen något lite bättre, sparar säkert ett par-tre hundringar om året.

E
D Daniel 109 skrev:
Ja, varför inte? Vad menar du att man vinner på att ha flera aktörer?
Makt kommer alltid missbrukas.
Minns när överinspektör Sjödin använde Vattenfall för att släcka ner ett kommunalt elverk som inte dansade efter hans pipa.

Ett företag med en massa miljarder i madrassen och advokater är inte lätt för en stat som Sverige att tampas med.

Minns hur Ygeman pressades till eftergifter då Eon fick slut på kapacitet annars.

Läs vidare här från sida 27, hittar inget bättre just nu, kanske är det som du beskriver, att det reglerade monopolet genom uppköp kan bli ett enda nätbolag med lilla EU/EI som motpart men jag tror knappast det finns på någons önskelista.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.