Privata monopol är ingen bra lösning. Alla nät borde vara offentligt ägda.

• Gilla
J.Hoffa och 34 till
  • Laddar…
Myndigheterna är precis så maktlösa som de vill vara.
Det går att förstatliga näten eller stifta lagar om priskontroll. Det handlar bara om att den heliga marknadsliberalismen som de inte vill röra.
Användarägda andelslag är förövrigt en bra ägandeform för elnät och liknande om man inte vill förstatliga.

• Gilla
Anne1515 och 19 till
  • Laddar…
I
Ingen nytt, har dragits med EON på så gott som alla ställen vi bott på och det kommer ständigt brev om hur lyckligt lottade vi är som får vara med och utveckla framtidens elnät och att därför måste priserna höjas, höjas och höjas. Höjningen som görs nu pekar man främst på att elpriserna gått upp rejält vilket betyder att den el förlust som sker i nätet och som nätägaren(EON i detta fall) står för blivit klart mycket mer påtaglig. Jag är övertygad om att EON redan har gott om utrymme för att hantera detta men som de flesta privata företag så handlar allt om att höja vinsten och finns det minsta lilla anledning man kan peka på så gör man det oavsett om det behövs eller inte.

En fördel är dock att de lagt rejält med krut på deras app, websida och de är ganska snabbt på plats när något strular(vilket för visso är sällan). Man kan väll säga att det märks att de inte har några kassaflöde problem ;)

Men ja, allt som hör till infrastruktur och som är grundläggande samt monopol bildande borde såklart inte privata företag få hålla på med.

Tror tyvärr inte det finns så mycket att göra. Att staten skulle ta över nätet tror jag inte på, hur skulle det rent praktiskt gå till? I Sverige är man för snäll för att ett sådant övertagande skulle vara möjligt. Reglera? Hur skulle det gå till? Vem avgör vilka kostnader som faktiskt finns och vad som verkligen behöver byggas ut? Och hur mycket vinst man behöver ha?

• Gilla
stoffes och 8 till
  • Laddar…
Det är intressant att se på grafen hur de stora nätbolagen (Eon och gänget) ligger prismässigt över de övriga nätbolagen, som i de flesta fall är kommunala elnätbolag. Det är alltså till fördel med lokalt ägande!

Jag som tvångskund hos Eon hade sparat mycket på att inte behöva sponsra deras aktieägare.

• Gilla
ajn82 och 7 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är intressant att se på grafen hur de stora nätbolagen (Eon och gänget) ligger prismässigt över de övriga nätbolagen, som i de flesta fall är kommunala elnätbolag. Det är alltså till fördel med lokalt ägande!

Jag som tvångskund hos Eon hade sparat mycket på att inte behöva sponsra deras aktieägare.
Det är en fördel med offentligt ägande på något sätt. På lokalnätsnivå är sannolikt komunalt eller andelsägt lämpligast. Regionalnät och stamnät passar sannolikt bättre på statlig nivå.

Sedan kan ju det praktiska arbetet läggas ut på privata företag när det är lämpligt. Jag tror inte att staten är bäst på att driva entreprenadfirma.

• Gilla
skogaliten och 8 till
  • Laddar…
Det är ett evinnerligt tjat om ”vinster i välfärden” men att monopolmarknader där kunderna inte har något val tillåts ta ut okontrollerat stora vinster är orimligt.

• Gilla
  • Älska
Lullejulle och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Privata monopol är ingen bra lösning. Alla nät borde vara offentligt ägda.
Tenderar att spontant hålla med men det är ju ingen garanti för att det ska fungera. Det finns ju både fungerande och icke fungerande myndigheter och offentligägda bolag. Tänker kanske först på järnvägen som Trafikverket leker runt med.

Fungerande organisationer kan ju inte beordras fram. I så fall skulle ju världens stora företag omsättas i hög takt ständigt och det gör de inte. Det kokar ned till att organisationer bygger på mellanmänskliga relationer och sådant tar lång tid att etablera och faller inte alltid väl ut.

Järnvägen fungerar inte så illa som det ofta framförs. Det går på många sträckor mer tåg än banan är byggd för.

Jämför gärna med den del av järnvägen som driftas privat. Arlandabanan, det är väldigt mycket dyrare att stigs på eller av där jämfört med andra stationer.

Visst är statliga monopol sällan särskilt effektiva, men det är ändå bättre än privata monopol.

• Gilla
parsen och 10 till
  • Laddar…
Det sjuka är att det ofta anses till och med olagligt med privata monopol. Så uppenbarligen anser lagstiftaren att privata monopol är fel. Men sen godkänna det just för elnät, hur tusan kan man ens motivera det på ett vettigt sätt. Enklaste är ju att ta bort elnätsbolagens konstiga undantag från den vanliga lagstiftningen.
Konstigt att inga partier förespråkar förstatligande av elnäten. Åtminstone V borde ju kunna kräva det då det passar med deras politik. Borde kunna ge en del röster då de flesta elnätskunder skulle välkomna det. SD och S borde väl också kunna göra det utan att utmana sina egna grunduppfattningar.
Staten skulle antagligen tjäna på det då de skulle få en del vinst, de enda som skulle bli upprörda är väl EON och Fortum (finns det fler privata elnätsbolag? (fiinns säkert några lokala mindre)) och vem bryr sig ärligt talat om vad dessa bolag tycker.

• Älska
  • Gilla
RolfH och 1 till
  • Laddar…
V gick på val med att förstatliga elnäten.

Elnäten är vettigt att ha som monopol, så att öppna för konkursens skulle inte göra något bättre.

Om målet är lägre kostnader för konsumenter så lär det inte samtidigt ge vinst.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
V gick på val med att förstatliga elnäten.
Det dolde de väl. Hade jag varit partistrateg hade jag sett till att åtminstone var 10e valaffisch hamrade in det budskapet.

D Daniel 109 skrev:
Elnäten är vettigt att ha som monopol, så att öppna för konkursens skulle inte göra något bättre.
Därför elnäten ska förstatligas Som det är nu när elnätsbolagen redan äger all infrastruktur inom sina områden så är det ju nästan omöjligt för någon konkurrent att komma in ifall monopolet tas bort.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nu är jag rätt långt från V. Men när det gäller just energipolitiken verkar de ju vara nummer 1. Sverigepriser på el och förstatliga elnät är det inget annat parti som slår.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Sverigepriser på elnät inte realistiskt. Men när det gäller elnätet håller jag med dem.

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sverigepriser på elnät inte realistiskt
Håller på sätt och vis med då tyvärr svenska politiker saknar den pondus det krävs att sätta sig på tvären mot EU. Men med andra mer orädda politiker (här det blir orealistiskt) hade det givetvis gått. Bara att köra utpressning mot EU, det gör en massa andra länder, varför skulle inte vi kunna det. Vi har ju en rätt bra sits då vi är nettobidragsgivare till EU.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.