3 859 läst ·
62 svar
4k läst
62 svar
Mycket otrevlig historia
Det som är intressant är ju att få reda på vilken boven är, d.v.s. grundentreprenören. >
Hustillverkaren är väl onödig att namnge, eftersom det vare sig gör bu eller bä för oss, men kan ställa hustillverkaren i fråga i dålig dager. Även om denne inte har gjort sig skyldig till något så blir företaget förknippat med något negativt.
Hustillverkaren är väl onödig att namnge, eftersom det vare sig gör bu eller bä för oss, men kan ställa hustillverkaren i fråga i dålig dager. Även om denne inte har gjort sig skyldig till något så blir företaget förknippat med något negativt.
Jag kan hålla med dig om det, men så länge man inte vet den exakta bakgrunden till det hela kan man nog heller inte hänga ut hustillverkaren. Även om det skulle vara MYYYYCKET intressant att få veta 
Om hustillverkaren i fråga HAR gjort fel, så bör vi nog åtminstone ANA det efter torsdagens episod av Efterlyst...
Om hustillverkaren i fråga HAR gjort fel, så bör vi nog åtminstone ANA det efter torsdagens episod av Efterlyst...
Det är en sak i historien som jag inte tycker stämmer. Men det är kanske ett missförstånd. Det står att familjen i fråga anlitade Anebyhus som i sin tur anlitade grundfirman. Då borde ju torpeden knackat på dörren hos Anebyhus i stället. Det borde kanske stått att det var familjen som anlitade grundentreprenören (på förslag från Anebyhus)?
Vet inte om jag håller med där.General Failure skrev:Det är en sak i historien som jag inte tycker stämmer. Men det är kanske ett missförstånd. Det står att familjen i fråga anlitade Anebyhus som i sin tur anlitade grundfirman. Då borde ju torpeden knackat på dörren hos Anebyhus i stället. Det borde kanske stått att det var familjen som anlitade grundentreprenören (på förslag från Anebyhus)?
Eksjöhus som vi pratar med har en entrepenör som dom brukar anlita, om jag inte har något annat förslag.
Frågan är nu , hur var det i detta fallet ?
Själv har vi kollat upp några utav Eksjöhus entrepenörer och valt en av dom , men från en annan ort, så vi kanske blir i farosonen om samma sak händer oss.
:-/
emyran skrev:
Så tycker jag fortfarande. Även om anlitade ska vara rekommenderade.
Tror ni Aneby går helt fria ? ???
Förutom all dålig reklam förstås, det kostar.
Jag håller med dig, emyran. Det är klart som korvspad att man kollar upp sina medarbetare! En grundentreprenör måste väl anses vara en medarbetare! Och det borde väl ligga i en hustillverkares stora intresse att vara säker på att huset i fråga byggs av pålitligt folk!
Okej att man råkar anlita en slarvig person, det kan vara lättare hänt att det sker. Men att anlita ett företag som sysslar med torpedverksamhet... Då har Anebyhus verkligen NOLL KOLL ???!
Och jag får genast en känsla av att det med stor sannolkihet kan vara NOLL KOLL ??? även på andra områden i Anebyhus verksamhet!
Jag tycker INTE att hustillverkaren ska gå helskinnad från ett sådant här fall! >
Okej att man råkar anlita en slarvig person, det kan vara lättare hänt att det sker. Men att anlita ett företag som sysslar med torpedverksamhet... Då har Anebyhus verkligen NOLL KOLL ???!
Och jag får genast en känsla av att det med stor sannolkihet kan vara NOLL KOLL ??? även på andra områden i Anebyhus verksamhet!
Jag tycker INTE att hustillverkaren ska gå helskinnad från ett sådant här fall! >
Vem det nu är på Aneby som har "rekommenderat" och inte "anlitat" spelar det mindre roll tycker jag.
Jag anser att hustillverkaren borde vara ansvarig för dom entreprenörer de rekommenderar.
Inte att de kanske gör lite fel, men att de inte håller på med brottsligt verksamhet och som det sades att de körde allt SVART!!
Jag tveckar inte en sekund att Aneby visste om detta, i denna bransch alla känner varandra och vet precis var de håller på med :-/
Jag anser att hustillverkaren borde vara ansvarig för dom entreprenörer de rekommenderar.
Inte att de kanske gör lite fel, men att de inte håller på med brottsligt verksamhet och som det sades att de körde allt SVART!!
Jag tveckar inte en sekund att Aneby visste om detta, i denna bransch alla känner varandra och vet precis var de håller på med :-/
Håller med dig totalt.Sweli skrev:
Husföretagen rekomenderar bara ( vad jag vet ) firmor dom kollat upp. Och hade dom ingen aaaaaaaning så får dom ta på sig sitt ansvar. Till och med banker kan ju idag bli skyldiga för dåliga placeringar / rekommedationer på aktier till privat kunder.
Det jag reagerat starkt på är att Efterlyst hänger ut Anebyhus men säger inte ett ord om namnet på den verkliga boven som de kallar för "svensken"
Även om jag tycker att Aneby har en del av ansvaret genom att "rekommendera" bovarna. Borde Efterlyst tala om öppet vad firman heter, så att inte andra hamnar i samma situation.
Att ägaren av firman sitter inne innebär inte att hela firman står stilla. Det är säkert andra som kör vidare :-/
Även om jag tycker att Aneby har en del av ansvaret genom att "rekommendera" bovarna. Borde Efterlyst tala om öppet vad firman heter, så att inte andra hamnar i samma situation.
Att ägaren av firman sitter inne innebär inte att hela firman står stilla. Det är säkert andra som kör vidare :-/
När vi byggde med Aneby så sa säljkontoret (inte Stockholm sydkontoret) att om man ville använda egna entreprenörer så skulle de kollas upp av Anebyhus så att de var seriösa. Jag till och med frågade vem man skulle vända sig till om det visade sig att det var problem med det arbete som deras firmor utfört. Svaret var Anebyhus. Efter vad säljarna säger kan man mer eller mindre se entreprenörerna som Anebys egna. Dock är det väl tveksamt om det håller rent juridiskt eftersom de flesta kunder har kontrakt direkt med entreprenören. Som kubicon skriver så förefaller dessutom säljare, entreprenörsansvarig samt hantverkare så tight sammankopplade att det vore märkligt om 7 fall av kunder har kunnat bli hotade utan att säljkontoret skall ha dragit i nödbromsen. Eller har de varit så tighta att hantverkaren i fråga har förklarat bort det hela med att det är en gnällig kund? Inbillar mig att det kan vara ganska lätt att bli stämplad som sådan.
Peter: Vad gäller totalentreprenad så kan det variera. Jag har en granne som om jag fattat saken rätt har fått totalentreprenad från Uppsalakontoret.
Anebyhus har ett antal säljkontor runt om i Stockholm. Bakom säljaren jobbar en entreprenadansvarig som sköter kontakten med hantverkare. Frågan är hur många säljare som varje entreprenadansvarig servar och hur stora regioner hantverkarna täcker. Nacka och Peters Stockholm norr är två olika säljkontor. Använder de samma hantverkare? Har jag haft kontakt med skummisar men haft tur?! I varje fall sitter alla armar och ben där de skall och alla blodsutgjutelse som drabbat mig under bygget har jag själv ställt till med. Men som många andra undrar. Vad heter entreprenadfirman!!!
Peter: Vad gäller totalentreprenad så kan det variera. Jag har en granne som om jag fattat saken rätt har fått totalentreprenad från Uppsalakontoret.
Anebyhus har ett antal säljkontor runt om i Stockholm. Bakom säljaren jobbar en entreprenadansvarig som sköter kontakten med hantverkare. Frågan är hur många säljare som varje entreprenadansvarig servar och hur stora regioner hantverkarna täcker. Nacka och Peters Stockholm norr är två olika säljkontor. Använder de samma hantverkare? Har jag haft kontakt med skummisar men haft tur?! I varje fall sitter alla armar och ben där de skall och alla blodsutgjutelse som drabbat mig under bygget har jag själv ställt till med. Men som många andra undrar. Vad heter entreprenadfirman!!!