Är i stora planeringsstadiet. Hade nästan besämt mig för krypgrund...nu har jag hört och läst så mycket negativt om just denna, så nu vet jag varken ut eller in...
Skulle ju vilja gjuta grund, men tycker att det är otroligt dyrt..
Vilka alternativ bör jag kika på ? Självklart vill jah ju att det ska det vara prisvärt, men man får ju inte bli dumsnål ;)
Jag ska bygga 60-70 kvm hus för åretrunt anv. (kontor) Byggnaden ska vara i trä. Marken är nästan helt i kalksten (man kommer inte många dm under matjorden innan man stöter på sten..
Är MYCKET tacksam för alla tips jag kan få
Tack!

Hej!
Som du redan har konstaterat så är det inte ett bra alternativ att bygga med uteluftsventilerad krypgrund. Platta på mark är betydligt bättre och har många fördelar.

Jag vill fråga på vd du grundar att det är så himlans dyrt med platta.. Har du jämfört vad platta på mark kostar med var krypgrund OCH ett extra bjälklag kostar? För betänk att väljer du krypgrund så måste du ju lägga på ett träbjälklag på grunden, med syllar, isolering, skivor över och under etc, vilket helt och hållet blir en extrakostnad jäntemot om du väljer platta. Markarbetena i övrigt är snarlika på de olika alternativen.

Det är alltså väldigt viktigt att du jämnför äpplen med äpplen, vilket tyvärr många helt missar.

Tack för ditt snabba svar
Jag får nog ta och kika en gång till..-begära in offerter på grund osv..
Du har ju helt rätt i det. Det känns dessutom tryggare med en gjuten platta.

Du är lika trygg med vilket som men i ditt fall låter det enklare att gjuta en platta med tanke på förhållande i marken.

någon som vet bara..mellan tummen och.. hur mycket man brukar beräkna en gjuten platta/kvm. Har för mig att det brukar röra sig runt ca 1000/kvm. Vi ska inte gör något jobb själva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.