Ja man skall alltid dra åt både hjul o andra muttrar för hand med eller utan moment:thumbup:

Det blev en begagnad Ingersoll Rand 2135TiMAX från ebay.com. Nu måste jag bara köpa en kompressor också :-)

Y
Så nu väcker vi liv i denna tråden för jag behöver en liten lätt lufttrycksmutterdragare för stunder när bildelar ska bytas vilket lär bli ofta då jag köpt en modern bil.

Om denna hade funnits på lager idag så hade jag troligen spontanköpt den: Meec 1/2" 680 Nm 699kr
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...tsverktyg/mutterdragare/mutterdragare-073017/

Baserat på att den var enda som hade såpass vrid till såpass lågt pris.

Jag har normalliten kompressor, vill ha en liten lätt knackare för säg upp till 1000kr, helst under. Det gör inget om den går på el heller, poängen är att den ska klara av flesta skruvarna på bilar/maskiner samt vara liten och lätt.
- Vad hade ni föreslagit då?

Såg denna på blocket.. miniliten, 610nm, för 1600kr :
http://www.blocket.se/alvsborg/Mutterdragare___M_4225___1_295___50809171.htm?ca=16&w=1&last=1

Redigerat:
Anna1984 skrev:
Det blev en begagnad Ingersoll Rand 2135TiMAX från ebay.com. Nu måste jag bara köpa en kompressor också :-)
Jag tänkte rekommendera just det :) köpte en 2135timax till mig och en 2132G till garageföreningen på ebay. Man går in på swedol och beställer reservdelar utan problem, och de blir som nya efter service.

Begad märkes är mitt tips till alla som läser tråden :) har också köpt ett nytt ir luftspärrskaft till garaget (1800) men då används de frekvent också.
Www.ateshop.nl

Products
------------------------------------------------------
1 x Ingersoll Rand 1207MAX-D4 Air Ratchet (1207MAX-D4) = €142,50
------------------------------------------------------
Sub-Total: €142,50
Ship economically and insured with DHLFORYOU
DHL, Ship to SE : 1.61 kg(s): €12,81
incl. BTW 21 %: €32,62
Total: €187,93

Remne skrev:
Jag har föregångaren till den Jula-knackaren, tycker väl den blev ok när jag bytte till 1/2" slang...

Jag har kikat länge på en från Duabhuset:
[länk]
som verkar prisvärd....
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3088

Rekommenderar verkligen denna maskin, mycket trevlig att använda samt stark så det räcker. Tipsar om att köpa hela satsen för 200:- till, då får du dimmsmörjare, krafthylsor mm.

Y
jojjeblom skrev:
[länk]

Rekommenderar verkligen denna maskin, mycket trevlig att använda samt stark så det räcker. Tipsar om att köpa hela satsen för 200:- till, då får du dimmsmörjare, krafthylsor mm.
fast länken var till paketet, säljer dom den även utan? har precis köpt krafthylssats

Yrrol skrev:
fast länken var till paketet, säljer dom den även utan? har precis köpt krafthylssats
Hallå virrpanna, min länk va till maskinen utan tillbehör... ;) ;) ;) ;)

Y
:)

Kontaktade företaget och frågade när dom fickin den lådan med lite hylsor och så men det var 4-5 veckor tillsdess.
Det blir nog den utan prylar.

Frågan är om min kompressor klarar den. Har någon billig mellanstor sak som gissningsvis kanske fixar 160-170liter(alternativt något över 200) i minuten. På mutterdragarens sida så står det "Luftkonsumtion 0,37 m3/min" vilket inte virrepannan orkar översätta. ;)

Redigerat:
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
370liter

Y
Blir den då obrukbar, eller bara att jag inte får ut ut allt vridmoment? För den har ju fantastiskt högt vridmoment jämfört mot andra.

kolla in aircat på ebay. En kompis köpte en och dom är ENORMT kraftfulla till lågt pris. Om man ska använda en till att muttra i hjulhus på bil etc så hade jag föreslagit en vinkelmutterdragare. Jag har en sådan IR och med den kommer man ju åt överallt.
/
M

Yrrol skrev:
Blir den då obrukbar, eller bara att jag inte får ut ut allt vridmoment? För den har ju fantastiskt högt vridmoment jämfört mot andra.
370 liter drar den när du kör den ja, men det gör du ju inte hela tiden och tanken på kompressor är ju buffert.
Jag har en kompressor på 3hk och 50lit tank kommer inte ihåg nu hur många liter den ger, relativt grov slang på 12mm har jag också som inte är onödigt lång. Jag är kalasnöjd.

Y
jojjeblom skrev:
370 liter drar den när du kör den ja, men det gör du ju inte hela tiden och tanken på kompressor är ju buffert.
Jag har en kompressor på 3hk och 50lit tank kommer inte ihåg nu hur många liter den ger, relativt grov slang på 12mm har jag också som inte är onödigt lång. Jag är kalasnöjd.
Bara för att vara säkert så dubbelkollar/frågar jag.

Jag var ute nu och kikade på min skruttiga kompressor från Jula;
* BREMER 2,5HK 40L
* Genomlupen cylindervolym 280 liter/min
* Max arbetstryck 8 bar

Din är ju starkare och något större.
Min tank är ju lite mindre, men förvånadsvärt många liter/minuten jämfört mot andra lågbudgetkompressorer idag.
Tror du jag kommer kunna lossa några skruv på bilen eller kommer den bara bli helt orklös om skruven sitter förhårt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.