Mutterdragare personbil. Har mycket Blå Bosch 18V verktyg sen tidigare (husrenoveringsgrejer) men har mer och mer börjat serva bilar och båt jag har och funderar på en mutterdragare för typ lossa länkarmar, svänghjul, hjulmuttrar etc

Verkar finnas GDS 18V (som jag antar är alternativet) mellan 200-1600Nm, så rätt stort spann.

Finns något bra blå Bosch alternativ? Vet inte hur kraftig den ska vara för att lossa vet bara att det största åtdragningsmomentet jag haft hittills var 240Nm (svänghjul på båtmotor), där hade eventuellt en mutterdragare varit trevlig för att lossa vilket var riktigt tungt.

Jag tror att jag har GDS 18V 350 och är mycket nöjd med den till hemmamek. På jobbet har vi några Milwaukee som är på 2500 men en sån är alldeles onödig hem.
Jag skruvar lite allmänt på någon bil och lite på motorcyklarna men oftast använder jag enbart till att dra loss och sedan momentnyckel när jag skruvar tillbaka.

• Gilla
Snömodd
  • Laddar…
GDS 18V-750 hade jag kört på om du bara ska ha en. Jag har nästan alla deras knackare och det är den jag använder klart mest. Kraftig utan att att bli överdrivet tung/klumpig.

• Gilla
  • Älska
Gulketchup och 2 till
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
GDS 18V-750 hade jag kört på om du bara ska ha en. Jag har nästan alla deras knackare och det är den jag använder klart mest. Kraftig utan att att bli överdrivet tung/klumpig.
Håller med. Den minsta jag använt som garanterat knackar loss hjulbultarna när de hänger fritt. Mindre har svårt att få loss bultarna, även om man momentdragit dem rätt.

Vid montering kör man lagom försiktigt dock, vill inte knacka sönder nått.

• Gilla
Snömodd
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Håller med. Den minsta jag använt som garanterat knackar loss hjulbultarna när de hänger fritt. Mindre har svårt att få loss bultarna, även om man momentdragit dem rätt.

Vid montering kör man lagom försiktigt dock, vill inte knacka sönder nått.
Instämmet också i ovan. Hade 300:an knnan och den var för klen för hjulbultar. Så satsa på 750:n så blir du inte missnöjd

• Gilla
Snömodd
  • Laddar…
Problemet med att skruva bil är ju att 90% av jobben går in princip att göra med en riktigt bra slagskruvdragare, jag använder en Makita (dtd 157), men Bosch lär ha en minst lika bra.
Jag tycker förmåga att ställa in variabel hastighet och styrka är riktigt nice, speciellt vid montering.
Den tar hjulbultar utan problem också.

De andra 10, t.ex. en fastrostad länkarm, kräver typ 1000NM, efter induktionsvärmaren/gasolen. Dom är klumpiga och tunga som f-n, men ovärderliga.

Jag hade alla dagar i veckan valt det tunga aset för de riktigt jävliga muttrarna. Dvs något med åtminstone 1000nm.

Eller så får jag börja skruva bilar som är mindre rostiga 😄

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.