14 803 läst · 114 svar
15k läst
114 svar
Mutterdragare julklapp
Jag har efter 4 släpvagnar aldrig ägt ett släp med koniska lager, så de ska dras åt rejältCheesen skrev:Just släpvagnstrumman lossade jag i fjol, med ett kort ledskaft. Tänkte inte på att GDX:en var framme. Men det är väl ett dåligt exempel då den muttern reglerar ansättngen på hjullagret.
Men jag förstår vad du menar med svåra skruvar och problemet med just drivaxlar och liknande är utformningen på skruven. Det är där ingersol rand hylsan kommer till användning. Den är väl konstruerad just för det momentet.
Ryobi den ”lilla” klara alla rimligt dragna bultar…. Den nya även orimligt dragna….Skruvar bra mycket mer än 2 hjulskifte om året…har luft i slang på vägen å luft maskin men oftast får slangen hänga kvar…Finns givetvis många bättre men priset blir ju annorlunda..//Martin
Du får i princip alltid en större försträckning i skruven med en smörjd gänga. Det kan skilja upp till ca 30% på momentet som behövs för att få samma förspänning i förbandet.S Sandoriana skrev:Ja helt rätt som du säger, jag har dock aldrig i hela mitt än så länge korta liv använt kopparpasta på hjulmuttrarnas gängor till någon av mina bilar. Sen står jag inte ute i det blöta och byter hjul så torra gängor hane som hona möter varandra så har nog bara av rent flyt kommit undan problem med rost och muttrar som inte vill av.
Prövat biltemas, lämna tillbaka dom för hjulen hade garanterat lossnat om ja hade litat på dom. Körde dom ihop med biltemas 230v mutterdragare som spänner otroligt hårt utan momentstavar. Så kör med Hjulmutternyckel de sista å går på känslaM Markarbetaren skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 012 inlägg
Vad gäller mutterknackare så är det främst lossdragningskraften som är intressant, detta uppfattar jag som trådens ämne.
Som sagts tidigare, jag kör med Milwaukee M12 "stubby" FIWF12 med 6Ah batteri, funkar bra på alla våra bilar. När jag drar åt blir det lagom på läge 2 som drar till ca 100 Nm, efterdrar för hand eller oftast med momentnyckel till vad det ska vara typiskt 110 - 130 Nm och man hamnar ganska nära på läge två uppenbarligen.
En fördel med att köra åtdragningen med mutterdragare - efter att ha skruvat på första varven för hand så man vet att det gängat på rätt - är att det går oerhört snabbt att köra den där stegvisa roterande åtdragningen som behövs för att det ska sätta sig ordentligt, varannan skruv/mutter.
Dessutom gör vibrationerna att det sätter sig direkt på första försöket till det moment som krävs, har aldrig upptäckt att efterdragning behövts - det moment som dragits med momentnyckeln efter montering med mutterknacken håller sig fint över tid som verifierats efter ett antal mil med momentnyckeln.
__
Kan tillägga att maskinen blir litet svagare om man som jag gjorde nyss, bytte hjul i -10... batteriet har inte riktigt samma kraft där med helt nerkylt batteri så man får se till att ha grejerna uppvärmda tills precis innan man använder dom i svinaktig kyla.
Som sagts tidigare, jag kör med Milwaukee M12 "stubby" FIWF12 med 6Ah batteri, funkar bra på alla våra bilar. När jag drar åt blir det lagom på läge 2 som drar till ca 100 Nm, efterdrar för hand eller oftast med momentnyckel till vad det ska vara typiskt 110 - 130 Nm och man hamnar ganska nära på läge två uppenbarligen.
En fördel med att köra åtdragningen med mutterdragare - efter att ha skruvat på första varven för hand så man vet att det gängat på rätt - är att det går oerhört snabbt att köra den där stegvisa roterande åtdragningen som behövs för att det ska sätta sig ordentligt, varannan skruv/mutter.
Dessutom gör vibrationerna att det sätter sig direkt på första försöket till det moment som krävs, har aldrig upptäckt att efterdragning behövts - det moment som dragits med momentnyckeln efter montering med mutterknacken håller sig fint över tid som verifierats efter ett antal mil med momentnyckeln.
__
Kan tillägga att maskinen blir litet svagare om man som jag gjorde nyss, bytte hjul i -10... batteriet har inte riktigt samma kraft där med helt nerkylt batteri så man får se till att ha grejerna uppvärmda tills precis innan man använder dom i svinaktig kyla.
Fortsätter i denna tråd.
Är detta en bra maskin? Bra pris?
Tänker främst till hjulbyte och bilmeck.
Har batteri och laddare till Milwaukee redan.
Oj glömde länken:
https://vepax.se/produkt/milwaukee-...1&utm_medium=cpc&utm_term=648177&gad_source=1
Är detta en bra maskin? Bra pris?
Tänker främst till hjulbyte och bilmeck.
Har batteri och laddare till Milwaukee redan.
Oj glömde länken:
https://vepax.se/produkt/milwaukee-...1&utm_medium=cpc&utm_term=648177&gad_source=1
Redigerat:
Jag investerade i denna till pappa https://www.proffsmagasinet.se/mask...utterdragare-utan-batteri-och-laddare-2291061O Oakwood skrev:
Han är jättenöjd! Den smäller av alla muttrar på hans stora bil som har rätt rejäla bultar, han har även använt den när han snickrat på en altan nu på våren. Den var lite dyr med batterier och allt men jag tyckte det var värt. Låter som att den kanske kan vara bra för dig om du redan har Milwaukee batteri och laddare
Glömde länken i mitt inlägg, har redigerat nu.B Bn No skrev:Jag investerade i denna till pappa [länk]
Han är jättenöjd! Den smäller av alla muttrar på hans stora bil som har rätt rejäla bultar, han har även använt den när han snickrat på en altan nu på våren. Den var lite dyr med batterier och allt men jag tyckte det var värt. Låter som att den kanske kan vara bra för dig om du redan har Milwaukee batteri och laddare
Den du tipsade om är den jag menade, fast utan låda.