När jag snackar om Milwaukee M12 FIWF12 så erkänner jag att det är med ett mått av kärlek. Inte minst ergonomin, helt underbar. Jag skojar inte när jag sa tidigare att min dotterdotter 5 år (nu 7 år) kan betros med att lossa samtliga hjulskruvar, det är verkligen bisarrt enkelt. Maskinen väger kanske 1,4 kilo med svinstarka 6Ah-batteriet. Får väl knåpa ihop en video om detta :-D

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ok detta sagt: om ni har nytta av billiga nätdrivna mutterknackar från Biltema & Jula, jättebra!

Såklart finns det varianter som fungerar, bara att jag tydligen lyckats pricka in annat.
Jag var skeptisk själv men efter några år förvånad över hur bra den fungerar. Har dock inte kommit mig för att köpa en momentstav än så jag drar det sista för hand med korset. Ett snabbt tryck på knappen är lagom för att dra in bulten hela vägen, utan att dra den hårt.

Under de år jag kört med min maskin har jag fått knäcka lös några bultar för hand med långt skaft, vid ett tillfälle. Då hade frugan bytt däck på någon firma innan och bultarna satt som berget. Gissningsvis i ett tält utanför Willys.

Det vettiga är ju att skaffa maskin som klarar typ 90% av allt. Visst kan det vara så att bilen kommer tillbaka från Volvo-verkstaden och en ignorant knäppgök satt fast hjulskruvarna med typ 1500 Nm. Då får jag lossa genom att köra järnrör som förlängare till en "breaking bar", stå och hoppa litet på det tills det släpper.

Finns ingen logik i att jag ska skaffa mutterknackare som fixar 1500 Nm bara för dessa udda fall av ren inkompetens och idioti. En bättre strategi är att aldrig någonsin anlita dylika verkstäder igen, alternativt (om man orkar) att åka tillbaka och låta dom fixa problemet de orsakat. Givetvis med fortsatt avhållsamhet för deras "tjänster"... det är verkligen bevis på total inkompetens detta att dra hjulskruvar till max av vad deras verktyg klarar.
__
Kan tillägga att jag vid ett tillfälle faktiskt åkte tillbaks till firman som bytte däck på i det fallet en bmw. Snubben provade första att lossa hjulskuvarna med deras vanliga maskin, med 1500 Nm lossdragningsmoment. Detta misslyckades (!) och han fick plocka fram maskinen de använder till lastbilar... då lossnade det men man kan ju bara gissa vad som hänt med dessa stackars hjulskruvar. Vad jag borde gjort var att begära en ny uppsättning hjulskruvar av originalkvalitet.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
När jag snackar om Milwaukee M12 FIWF12 så erkänner jag att det är med ett mått av kärlek. Inte minst ergonomin, helt underbar. Jag skojar inte när jag sa tidigare att min dotterdotter 5 år (nu 7 år) kan betros med att lossa samtliga hjulskruvar, det är verkligen bisarrt enkelt. Maskinen väger kanske 1,4 kilo med svinstarka 6Ah-batteriet. Får väl knåpa ihop en video om detta :-D
Den orkar INTE ta loss muttrarna på min RAM, så lär inte orka ta loss ts fars muttrar heller. Men en trevlig maskin helt klart. Fungerade precis till släpets skruvar. (provat både 2 och 6Ah batterier)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tycker det lutar åt att man behöver hjälp av Ingersoll och Rand här. Synd bara att deras batterimaskiner är dyrare än kokain.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Gäller att ha på inställning 15 och inte borr så man slipper handledsskador bara...
Ja, den missen gjorde jag ett år så egentligen är det ett farligt råd. Tog nog närmare ett år innan handlederna var helt återställda.

Jag har boschs 300Nm mutterdragare och den lossar sällan en enda bult. Dock underlättar den mycket ändå. Ett snabbt varv och lossa alla bultar för hand och så tar man resten med dragaren.

Men hade jag köpt igen så hade det varit en betydligt kraftigare maskin

N
Ja jag hoppas slippa dra fram 1- fas sladden, för att lossa bulten. Fälgkors har jag slutat med.
Och även större kompressor, för att pumpa däcken.

Cheesen
Köp gärna en muttermaskin till fadern men lägg även en slant på ett momentskaft. Det är väl spenderade pengar. Sönder dragna skruvar eller fälgar är inte kul, framför allt om dom håller fast ett hjul.
176 Newton är betydligt mindre än man tror, du drar det med relativ enkelhet med ett 1/2" momentskaft.

• Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Den orkar INTE ta loss muttrarna på min RAM, så lär inte orka ta loss ts fars muttrar heller. Men en trevlig maskin helt klart. Fungerade precis till släpets skruvar. (provat både 2 och 6Ah batterier)
Kan hålla med om att det kan vara litet tuffare än vad jag visade på filmerna ibland. Har märkt att det försvårar avsevärt om man har slitna muttrar el hylsor så att muttern/skruven kärvar fast, då får man inga effektiva slag och maskinen bara vibrerar till ingen nytta.

Som någon skrev tidigare kan det ev hjälpa litet om man håller fast hylsan med ett fast grepp men det är verkligen avgörande att maskinen kan arbeta med fulla slag och inte kärvar fast i fästelementet.

Men absolut, för att vara på den säkra sidan med litet högre fastsättningsmoment typ uppåt 180 Nm så kan man med fördel välja högre specade maskiner.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Cheesen
H Harald Blåtumme skrev:
Kan hålla med om att det kan vara litet tuffare än vad jag visade på filmerna ibland. Har märkt att det försvårar avsevärt om man har slitna muttrar el hylsor så att muttern/skruven kärvar fast, då får man inga effektiva slag och maskinen bara vibrerar till ingen nytta.

Som någon skrev tidigare kan det ev hjälpa litet om man håller fast hylsan med ett fast grepp men det är verkligen avgörande att maskinen kan arbeta med fulla slag och inte kärvar fast i fästelementet.

Men absolut, för att vara på den säkra sidan med litet högre fastsättningsmoment typ uppåt 180 Nm så kan man med fördel välja högre specade maskiner.
Det finns ett knep för svåra muttrar..
https://amzn.to/3ujVILB
En 17 mm Ingersoll Rand PowerSocket™ i närbild, på en online-försäljningssida, prissatt till 530,95 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mycket intressant uppslag!

Av slentrian har jag kört med några hylsor som följde med en rätt värdelös elnätsdriven "350 Nm mutterdragare" från Biltema:

Två svarta hylsor för mekaniskt bruk, märkta med storlekarna 21 mm och 19 mm, ligger på träyta.
Skapa konto

Det som talar för dessa och att de fungerar bra på fräscha muttrar/skruvar är vikten:
- 21 mm hylsan väger 236 g
- 19 mm hylsan väger 210 g
- 17 mm hylsan i samma stil, 186 g

Problemet är urusla toleranser vilket gör att de kärvar fast omedelbart i dåliga gamla slita muttrar/skruv. Alla tre är 0,4 mm för stora i dimensionerna, dessutom är alla 0,4 mm för stora i fyrkatsfästet vilket kanske inte gör lika mycket men värt att notera. Verktygets fyrkantsfäste är mer eller mindre exakt enligt halvtums-spec, 12,6 mm.

Möjligt att de helt enkelt blivit litet slitna men nu fick jag motivation att skaffa nya relativt tunga hylsor av betydligt bättre kvalitet och toleranser! Maskinen blir rätt kraftlös när det kärvar fast, man får en massa vibrationer i näven och inget händer som sagt.

Att få vad det än är för slagmaskin man har att verkligen slå obehindrat är hela grejen till framgång.

Fanns något intressant alternativ i YT-videon till de dyra Ingersoll-Rand prylarna, gäller ju också att de är tillräckligt tunnväggiga så man kommer åt att tex lossa hjulskruv/muttrar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:

skulle säga att mina gängor är i fint skick och muttrarna nära på nya i trippel kromat utförande och en av de trevligare eftermarknadstillverkaren jag provat

https://mcgard.com/product/chrome-b...et-m14-x-1-5-thread-size-set-of-4-lug-nuts-2/

Förpackning med kromade hjulmuttrar, märke McGard, "Guaranteed not to chip, peel or rust."
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har ju typ två M12 FIWF, en 3/8” och en 1/2”, den fixar att lossa muttrarna på vår Tesla med muttrarna dragna med 175 Nm. Jag har inte haft något behov att dra något värre, men då har jag ju luftmaskin från IR i 1/2”

richardtenggren
Tokslut Tokslut skrev:
skulle säga att mina gängor är i fint skick och muttrarna nära på nya i trippel kromat utförande och en av de trevligare eftermarknadstillverkaren jag provat

[länk]

[bild]
Köpte deras ”låsmuttrar” till MYn :)

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.