Hej allihopa!
Igår hjälpte min kära far mig att byta till vinterdäck, då nämnde han att han sett en elektrisk mutterdragare av märket Skil som han var sugen på. Han sa att till märket Skil har han redan batterier, och att verktyget säljs på Bauhaus. Hittade detta verktyg på hemsidan
https://www.bauhaus.se/mutterdragare-skil-sd1e3280ca-20v-utan-batteri
Jag kan inte mycket om sånt här och tänkte vända mig till er för lite råd.
Är skil ett bra märke?
Jag läste att pappas bil behöver 176 nm för däckets bultar, detta verktyg verkar ha 250 nm är det alltså för starkt?
Bör jag köpa ett dyrare märke och batteri istället?
Ja egentligen är alla tips och råd välkomna! Tack på förhand
Igår hjälpte min kära far mig att byta till vinterdäck, då nämnde han att han sett en elektrisk mutterdragare av märket Skil som han var sugen på. Han sa att till märket Skil har han redan batterier, och att verktyget säljs på Bauhaus. Hittade detta verktyg på hemsidan
https://www.bauhaus.se/mutterdragare-skil-sd1e3280ca-20v-utan-batteri
Är skil ett bra märke?
Jag läste att pappas bil behöver 176 nm för däckets bultar, detta verktyg verkar ha 250 nm är det alltså för starkt?
Verktyget har 3 lägen så det borde inte vara några bekymmer att använda det för att byta hjul.B Bn No skrev:Hej allihopa!
[länk]
Är skil ett bra märke?
Medlem
· Sverige
· 5 685 inlägg
Jag är rädd att det krävs betydligt kraftigare maskin för att kunna lossa hjulskruvar som är fastsatta med 176 Nm, de brukar kärva fast ganska ordentligt under vintern. Åtdragningsmomentet är säkrast att dra eller åtminstone kontrollera med momentnyckel. Normala moment för de flesta bilar är 110 - 130 Nm så 176 Nm är ganska mycket mer, gissar det handlar om en tung elbil e dyl.
Tänk även på att det finns många olika batteriserier hos de flesta tillverkare, här var det 20V Skil Energy Platform som gäller. Har han redan dessa batterier och laddare sedan innan så kanske man kan överväga att prova denna dragare eller helst en kraftigare modell på 350 Nm eller mer. Skulle man behöva köpa till laddare och batteri hade jag kollat på en annan tillverkare tex Milwaukee och deras 18V-serie.
Tänk även på att det finns många olika batteriserier hos de flesta tillverkare, här var det 20V Skil Energy Platform som gäller. Har han redan dessa batterier och laddare sedan innan så kanske man kan överväga att prova denna dragare eller helst en kraftigare modell på 350 Nm eller mer. Skulle man behöva köpa till laddare och batteri hade jag kollat på en annan tillverkare tex Milwaukee och deras 18V-serie.
Redigerat:
Utan att ha testat den så misstänker jag att den inte kommer att orka lossa hjulskruvarna. Man kommer att få knäcka lös skruvarna med ett skaft först.
Men bara för att man behöver gå runt och knäcka till med ett skaft betyder det inte att det är en onödig maskin. Det går fortare med maskinen än att köra helt manuellt.
Men bara för att man behöver gå runt och knäcka till med ett skaft betyder det inte att det är en onödig maskin. Det går fortare med maskinen än att köra helt manuellt.
Okej, han har en Dodge ram 1500, det kanske förklarar så mycket Nm.H Harald Blåtumme skrev:Jag är rädd att det krävs betydligt kraftigare maskin för att kunna lossa hjulskruvar som är fastsatta med 176 Nm, de brukar kärva fast ganska ordentligt under vintern. Åtdragningsmomentet är säkrast att dra eller åtminstone kontrollera med momentnyckel. Normala moment för de flesta bilar är 110 - 130 Nm så 176 Nm är ganska mycket mer, gissar det handlar om en tung elbil e dyl.
Maskinen jag länkade nämde dock 250nm men det kanske är som du säger att dom kärvar ordentligt.
Jag vill inte att pappa ska behöva ta fram fälgkorset för att lossa bultarna initialt innan han kan använda maskinen, det känns som att hela poängen med verktyget är att slippa det momentet!
Mm förstår men pappa börjar närma sig 70 och det var jag som fick lossa bultarna igår. Jag tror att han börjar tycka att det är lite för tungt själv att lossa. Låter som att jag bör investera i en starkare maskin kanske?Alatan skrev:
Utan att ha testat den så misstänker jag att den inte kommer att orka lossa hjulskruvarna. Man kommer att få knäcka lös skruvarna med ett skaft först.
Medlem
· Sverige
· 5 685 inlägg
Detta paket verkar riktigt trevligt, om det finns på ditt ställe: https://www.bauhaus.se/mutterdragare-dewalt-dcf922d2t-qw-18v-2x2-0ah#go-to-description
Mycket handlar om vad man redan har investerat i eller vill fortsätta i för batteriplattform. Milwaukee är bra men som synes finns även andra kraftfulla alternativ. Själv har jag en liten 12V Milwaukee som påminner i format och vikt om den där deWalt ovan, dock har jag ”bara” 339 Nm i min men räcker till vanliga personbilar. Älskar det kompakta formatet som gör maskinen extremt mångsidig inte bara till hjulbyte!
Mycket handlar om vad man redan har investerat i eller vill fortsätta i för batteriplattform. Milwaukee är bra men som synes finns även andra kraftfulla alternativ. Själv har jag en liten 12V Milwaukee som påminner i format och vikt om den där deWalt ovan, dock har jag ”bara” 339 Nm i min men räcker till vanliga personbilar. Älskar det kompakta formatet som gör maskinen extremt mångsidig inte bara till hjulbyte!
Redigerat:
Jag har gett upp om att få loss vissa bultar med min mutterdragare. Jag har på två av tre bilar alltid en eller några muttrar som inte släpper om jag inte tar en rejäl hävstång trots att jag alltid smörjer vid bytena. Saltet på västkusten är riktigt jävligt....
Medlem
· Sverige
· 5 685 inlägg
@ Bn No: Ja men kolla upp specen ordentligt. Jag skulle nog rekommendera en maskin med 500 Nm eller mer för din fars behov.
Lossningsmomentet är viktigt....!B Bn No skrev:
Att maskinen sedan orkar dra hårdare än de 176Nm som hjulskruvarna ska dras med spelar ingen roll. Det betyder bara att man antingen använder en momentstav eller är försiktig när man drar åt. Man kanske behöver trycka en sekund på avtryckaren innan det är färdigt, man kommer inte behöva slå länge på varje skruv för då blir det för hårt.