H Harald Blåtumme skrev:
Finns en tidigare tråd som avhandlar mutterdragare, läs den gärna från början: [länk]

I detta inlägg visar jag hur pass smidigt maskinen drar loss hjulskruvarna på volvons vinterhjul som skruvades fast med 130 Nm säsongen innan, det bara ryker till så är de loss: [länk]

Som svar till påståendet att tillverkarnas specifikationer alltid är överdrivna, jag håller med om att det ibland är så men inte alltid. Med min 12V-maskin Milwaukee M12 "stubby" i filmerna ovan tycks det snarare vara tvärtom iaf vad gäller lossdragningskraften och med ett 6 Ah-batteri: specat till 339 Nm men visar sig dra loss muttrar dragna till 450 ftlbs (610 Nm). YT-videon som visar detta test presenteras i tråden jag hänvisar till ovan, där man testar den mot en fysiskt mycket större och tyngre Snap-On midsize 18V-maskin. De lägre siffrorna enligt specen kan nog vara mer aktuella med det lilla 2Ah-batteriet, det finns en märkbar skillnad i kraft här.
Tja, TTC har inte fått den till några 450 ftlbs, inte ens med 21700-celler ... Litar nog mer på dem faktiskt, men är du nöjd så är du..

Nja. Litar mest på egna upplevelser ärligt talat men jag betvivlar inte alls att den drar loss mutter fästa med 610 Nm. För övrigt har jag inte hittat det test du refererar till, ditt sökbegrepp är alltför dåligt. Visa gärna vad du hänvisar till så blir det enklare att värdera din källa.

Ok kollade din video nu. Vet inte exakt vad det är för celler i mitt 6 Ah paket bara konstaterar att maskinen är urstark. Även med standard 2Ah batteri så lossar den hjulskruvar dragna med 130 Nm i princip lika snabbt som du såg på mina små klipp med 6 Ah batteri. Finns inget att diskutera här, verktyget fyller spec med råge för mina behov vad gäller hjulbyte. Plus oändligt många fler användningsområden som sagt.

___
PS. Tycks som att man nådde ca 340 Nm åtdragningskraft med standardbatteri 6 Ah i din video, vilket är närmast exakt enligt spec. Det var främst lossdragningskraften som visade sig vara bra mycket större än vad som specificerats, enligt testen jag hänvisade till. Detta verkar inte ha testats alls i videon du hänvisar till men jag kan ha fel.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kent karl 51 skrev:
Ryobis mutterdragare klarar det mesta,ja har haft en i många år funkar perfekt.högsta vridmoment 400nm
Ryobi Fungerar klockrent. Tipset fick jag av youtubern
Mackans garage

galento
E Elvis1970 skrev:
Ryobi Fungerar klockrent. Tipset fick jag av youtubern
Mackans garage
Den Ryobi jag köpte lämnade jag tillbaka , fick använda 230v mutterdragaren iallafall
för att lossa.

N
Man byter ju bara däck 2 ggr om året.
Och jag kör all in på makita batterisystem, så köper inget annat.
Gräsklippare, skruvdargare, häcksax etc.
Köpte även en pump till att pumpa cykeldäck, som även funkar helt ok till bildäck.
https://www.amazon.se/Makita-DMP180...x=makita+18v+batteri+kompressor,aps,86&sr=8-5.
Men är sugen på en makita slagnyckel som orkar att byta bultarna, kan denna fungera?
https://www.amazon.se/Makita-DTW190...sprefix=slagnyckel+makita,aps,90&sr=8-15&th=1
190 Nm
Min biltema på sladd klar ju över 400Nm

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nja, jag tror DTW300 är det klenaste på Makita-sidan som löser hjulbytet...

• Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
K
N neo11 skrev:
Köpte även en pump till att pumpa cykeldäck, som även funkar helt ok till bildäck.
[länk].
Men är sugen på en makita slagnyckel som orkar att byta bultarna, kan denna fungera?
[länk]
190 Nm
Även jag kör bara med Makita men min pump är en 181:a
😊
Mutterdragaren på 190Nm blir nog för klen.
Själv har jag en 300:a och en 700:a muttermaskin och 300:an kan jag rekomendera den har klarat att byta däck på fyra bilar om året i två- tre år nu.

• Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag köpte en 230v mutterknackare på biltema för typ 289 kr för några år sedan. Har fungerat klockrent för mina två bilar och ett släp.

Edit: Ser att inflationen gjort sitt. Nu är den uppe i 389 kr.

• Gilla
Rubicon
  • Laddar…
B Bn No skrev:
Är skil ett bra märke?
Jag kan ingenting om mutterdragare, men jag har Skil-batterier och en del maskiner och de är ok, men inte mer.

Notera dock att det står "utgående" på Bauhaus hemsida. De ska vad jag vet sluta sälja Skil. Det kan betyda att märket försvinner från Sverige, då Bauhaus varit den enda återförsäljaren. Så mitt råd är att fundera över ett annat batterisystem (jag har t.ex. gått över till Makita).

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N
N nybyggarn3 skrev:
Jag köpte en 230v mutterknackare på biltema för typ 289 kr för några år sedan. Har fungerat klockrent för mina två bilar och ett släp.

Edit: Ser att inflationen gjort sitt. Nu är den uppe i 389 kr.
Tror jag har en likadan, och fortsätter på den fronten.
Hade varit skönt med en med batteri, men inte mer värt än 1000kr.

N neo11 skrev:
[länk].
[länk]
190 Nm
Först: 190 Nm är för klent. Nästa: din Biltema på sladd där det påstås 400 Nm. Been there done that... nej det är rena fantasisiffror i alla fall på mitt exemplar. Den klarade absolut ingenting, åkte rätt i återvinningen (missade att lämna tillbaks under garantiperioden).

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ok detta sagt: om ni har nytta av billiga nätdrivna mutterknackar från Biltema & Jula, jättebra!

Såklart finns det varianter som fungerar, bara att jag tydligen lyckats pricka in annat.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Attitudeswe
Alatan Alatan skrev:
Utan att ha testat den så misstänker jag att den inte kommer att orka lossa hjulskruvarna. Man kommer att få knäcka lös skruvarna med ett skaft först.

Men bara för att man behöver gå runt och knäcka till med ett skaft betyder det inte att det är en onödig maskin. Det går fortare med maskinen än att köra helt manuellt.
Har man knäckt manuellt så kan man ju lika gärna lossa med skruvdragaren. Jag lossar mina med en dewalt 777 och en adapter till 1/4".

Gäller att ha på inställning 15 och inte borr så man slipper handledsskador bara...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.