20 449 läst ·
114 svar
20k läst
114 svar
Mutterdragare julklapp
Medlem
· Sverige
· 5 686 inlägg
Underskatta inte smidigheten med en kompakt batterimaskin! DeWalten ovan har tydligen 609 Nm lossdragningsmoment, inte fy skam alls och formatet gör som sagt att man kommer åt även under bilen för att serva diverse grejer, etc.
Ryobis mutterdragare klarar det mesta,ja har haft en i många år funkar perfekt.högsta vridmoment 400nmB Bn No skrev:Okej, han har en Dodge ram 1500, det kanske förklarar så mycket Nm.
Maskinen jag länkade nämde dock 250nm men det kanske är som du säger att dom kärvar ordentligt.
Jag vill inte att pappa ska behöva ta fram fälgkorset för att lossa bultarna initialt innan han kan använda maskinen, det känns som att hela poängen med verktyget är att slippa det momentet!
Redigerat:
Jag har testat den äldre modellen av deras 400nm maskin på flera bilar och den var jag tvungen att knäcka loss skruvarna för hand först på i princip varenda bil. Trots att det var draget lagom året innan (120nm) och i vissa fall med fett.K Kent karl 51 skrev:
Den funkar säkert för vissa men när han verkligen behöver vara säker på att få loss skruvarna och att de dessutom dragna med ett högt moment så finns det risk för att även Ryobin blir för klen. Det vore ju trist att köpa den och inse att den inte orkar med.
Jag rekommenderar en Milwaukee på runt 800nm, lika bra att köpa något ordentligt från början.
Okej då är mitt andra alternativ jag är inne på denna variantK K. L skrev:
https://www.proffsmagasinet.se/mask...utterdragare-utan-batteri-och-laddare-2291061
Ok,ryobi har ju 900nm och 1600nm dragare åxo,hemst hårt åtdragna hjulbultar alla här verkar ha,varför inte köpa en dragare till lastbil som bärgarna har,dom tar alla hjulbultar😂😂Alatan skrev:
Jag har testat den äldre modellen av deras 400nm maskin på flera bilar och den var jag tvungen att knäcka loss skruvarna för hand först på i princip varenda bil. Trots att det var draget lagom året innan (120nm) och i vissa fall med fett.
Den funkar säkert för vissa men när han verkligen behöver vara säker på att få loss skruvarna och att de dessutom dragna med ett högt moment så finns det risk för att även Ryobin blir för klen. Det vore ju trist att köpa den och inse att den inte orkar med.
Jag rekommenderar en Milwaukee på runt 800nm, lika bra att köpa något ordentligt från början.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 911 inlägg
Tillverkarnas specar är ju alltid väl tilltagna...
Kolla tex TTC på youtube..
1600 Ryobi-Nm motsvarar nog 1000 i verkligheten.....
Kolla tex TTC på youtube..
1600 Ryobi-Nm motsvarar nog 1000 i verkligheten.....
Jag har första generationen av Milwaukee’s mellan dragare på 610 nu som ts länka till, Den orkade inte med när Volvo ”monterat dit hjulen” efter kopplingsbyte. Så nu är det dax att köpa större muttersmack, och kanske byta verkstad.
Det klagar alltid min far på, att verkstäder drar alldeles för hårt.A Aeroabuser skrev:
En kollega råkade ut för att gubbarna som bytte däck på Ica maxi parkeringen drog sönder en bult så att den blev helt blank, så han fick åka till verkstaden med 3 vinter däck och ett sommardäck. Däckbyte firman vägrade dessutom betala verkstadskostnaden!
Ja det är inte ovanligt att verkstaden smattrat dit skruvarna på full mutter med 3/4" luftknacken. Även om jag prisar Milwaukees mutterdragare så har det hänt att jag gått bet med med både Milwaukeen på 810nm och luftknacken på 1300nm, när jag köpt en ny bil och en verkstad dragit skruvarna.A Aeroabuser skrev:
Förbannad blir man. Hjulen sitter inte bättre för att man drar så hårt att man skiter ner sig, det är snarare större risk för att tappa hjulen när man drar för hårt pga sträckta och utmattade skruvar.
Medlem
· Sverige
· 5 686 inlägg
Finns en tidigare tråd som avhandlar mutterdragare, läs den gärna från början: https://www.byggahus.se/forum/threads/mutterknack-batteridriven.410781/Dan_Johansson skrev:
I detta inlägg visar jag hur pass smidigt maskinen drar loss hjulskruvarna på volvons vinterhjul som skruvades fast med 130 Nm säsongen innan, det bara ryker till så är de loss: https://www.byggahus.se/forum/threads/mutterknack-batteridriven.410781/page-8#post-4261697
Som svar till påståendet att tillverkarnas specifikationer alltid är överdrivna, jag håller med om att det ibland är så men inte alltid. Med min 12V-maskin Milwaukee M12 "stubby" i filmerna ovan tycks det snarare vara tvärtom iaf vad gäller lossdragningskraften och med ett 6 Ah-batteri: specat till 339 Nm men visar sig dra loss muttrar dragna till 450 ftlbs (610 Nm). YT-videon som visar detta test presenteras i tråden jag hänvisar till ovan, där man testar den mot en fysiskt mycket större och tyngre Snap-On midsize 18V-maskin. De lägre siffrorna enligt specen kan nog vara mer aktuella med det lilla 2Ah-batteriet, det finns en märkbar skillnad i kraft här.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 686 inlägg
Här är YT-filmen från några år tillbaka som testar en liten Milwaukee M12 "stubby" mot betydligt tyngre grejer:
Med detta vill jag ha sagt att jag inte har anledning att betvivla för ett ögonblick att tex den där relativt billiga DeWalten, compact stub, som visades innan i tråden inte skulle leva upp mot spec. *Men*: kan vara viktigt med rätt batteri för att få ut maxprestanda, eller som i mitt fall nästan dubbelt mot spec med ett riktigt starkt parallellkopplat högkapacitetsbatteri.
Med detta vill jag ha sagt att jag inte har anledning att betvivla för ett ögonblick att tex den där relativt billiga DeWalten, compact stub, som visades innan i tråden inte skulle leva upp mot spec. *Men*: kan vara viktigt med rätt batteri för att få ut maxprestanda, eller som i mitt fall nästan dubbelt mot spec med ett riktigt starkt parallellkopplat högkapacitetsbatteri.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 461 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 461 inlägg
https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/mutterdragare/hjulmutterdragare-2000022920
Denna har jag använt i flera år för att byta däck på 2 bilar.
Använder aldrig fälgkors längre, och den orkar allt.
Dock med sladd, men 450Nm
Denna har jag använt i flera år för att byta däck på 2 bilar.
Använder aldrig fälgkors längre, och den orkar allt.
Dock med sladd, men 450Nm