124 122 läst ·
355 svar
124k läst
355 svar
Musfälla vippbräda. Ska hinken vara tom på vätska?
Eftersom min katt tar in sina byten vet jag mycket väl om han tar något eller inte. Och som sagt gör han det inte just nu eftersom han knappt vågar gå ut. Han har helt enkelt inte ro nog att jaga eftersom han tror sig vara byte själv. Detta för att han har sett ett djur som är farligt för honom. Vi har räv och grävling siktat på tomten så det är sannolikt räven. Den har även lemlästat katter i området tidigare. Men jag kanske ska ställa ut mat till räven också som är producerad på någon kycklingfarm i Thailand?Nissens skrev:
Du frågade mig om du skall ta din katttill den sista vilan, och jag svarade att det räcker att du har koll på den. Och självklart säger du som alla kattägare; jag har koll på min katt, och den plågar inte djur, och framförallt fångar den aldrig småfåglar...
Det visar bara att många kattägare inte vet så mycket om katter.![]()
Alla kattägare säger precis samma sak. Och om alla kattägare hade haft rätt så hade inga småfåglar tagits av katter. I verkligheten plågar katter ihjäl massor av småfåglar, att de bara visar upp mössen hemma är för att de har mycket roligare med att plåga dem, småfåglar springer inte runt lika mycket under plågeriet.S Sackaros skrev:Eftersom min katt tar in sina byten vet jag mycket väl om han tar något eller inte. Och som sagt gör han det inte just nu eftersom han knappt vågar gå ut. Han har helt enkelt inte ro nog att jaga eftersom han tror sig vara byte själv. Detta för att han har sett ett djur som är farligt för honom. Vi har räv och grävling siktat på tomten så det är sannolikt räven. Den har även lemlästat katter i området tidigare. Men jag kanske ska ställa ut mat till räven också som är producerad på någon kycklingfarm i Thailand?
Sanningen är att katter som oansvarigt släpps ut i det fria följer sina instinkter och plågar ihjäl både småfåglar och möss. Att tro något annat är bara fånigt. Detta görs naturligtvis på kattägarens ansvar, man kan inte lasta katterna för det.
Att någon eventuellt plågar djur i Asien fritar knappast kattägarna i Sverige från ansvar för att deras katter plågar ihjäl djur i Sverige. Det är bara trams.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Ansvar enligt vad eller vem?Nissens skrev:
Alla kattägare säger precis samma sak. Och om alla kattägare hade haft rätt så hade inga småfåglar tagits av katter. I verkligheten plågar katter ihjäl massor av småfåglar, att de bara visar upp mössen hemma är för att de har mycket roligare med att plåga dem, småfåglar springer inte runt lika mycket under plågeriet.
Sanningen är att katter som oansvarigt släpps ut i det fria följer sina instinkter och plågar ihjäl både småfåglar och möss. Att tro något annat är bara fånigt. Detta görs naturligtvis på kattägarens ansvar, man kan inte lasta katterna för det.
Att någon eventuellt plågar djur i Asien fritar knappast kattägarna i Sverige från ansvar för att deras katter plågar ihjäl djur i Sverige. Det är bara trams.
Tips i all välmening, tror att du får större utväxling för dina åsikter om du uttrycker dig mer nyanserat ("alla")
Med ”alla” kattägare menar jag att jag aldrig hört någon kattägare som säger något annat än att just deras katt aldrig plågar småfåglar etc.J Jotsat skrev:
Och självklart är man ansvarig för sitt husdjur. Vem skulle annars vara det menar du?
Här kommer en källa som styrker problematiken:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/miljoner-smafaglar-dodas-av-katter-varje-ar
Redigerat:
Du verkar inte vilja prata om ansvar inför lagen, men hänvisar dit ändå. Kattägare har inte strikt ansvar för skador som katter orsakar (ex biter dig, andra katter, repar bil, välter vas). Googla "strikt ansvar katt"Nissens skrev:
Så igen, ansvarig enligt vem?
Varför skall jag svara på dina frågor när du helt ignorerar mina?
Det är välkänt att kattägare inte vill ta ansvar för sina katter, men blir de ihjälkörda, eller om någon skulle ta livet av dem (Med en laglig metod) så är kattägaren plötsligt väldigt engagerad.
Jag skall svara när du svarat på frågorna jag ställt dig i tråden.
Innan du avslöjar mer av din okunskap i ämnet tycker jag att du skall läsa här lite om vad lagen säger. Den säger inte detsamma som du:
https://vellinge.se/boende-miljo-och-trafik/boendemiljo/hund-och-katt/din-katt-och-dina-grannar/
Det är välkänt att kattägare inte vill ta ansvar för sina katter, men blir de ihjälkörda, eller om någon skulle ta livet av dem (Med en laglig metod) så är kattägaren plötsligt väldigt engagerad.
Innan du avslöjar mer av din okunskap i ämnet tycker jag att du skall läsa här lite om vad lagen säger. Den säger inte detsamma som du:
https://vellinge.se/boende-miljo-och-trafik/boendemiljo/hund-och-katt/din-katt-och-dina-grannar/
Var i din länk står det att ägaren är ansvarig för skador som katten orsakar?Nissens skrev:
Varför skall jag svara på dina frågor när du helt ignorerar mina?
[länk]
Läs hela rubriken Katter och olägenhet för människors hälsa i din länk: de får röra sig fritt, orsakar de olägenheter är det upp till den drabbade att hejda olägenheten, även "Skador på planteringar, bilar och andra egendomsskador kan aldrig räknas som en sådan olägenhet." är ganska tydligt tycker jag.
Om inte din egen länk är tydlig nog kan du läsa tex https://www.viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-utekatten/ eller var du vill eftersom alla säger samma sak. Kattägare inget strikt ansvar, vare sig du vill det eller inte. Vid skador är det istället skadestånd som kan sökas. Detta skiljer sig från hund och hundägande som vi alla känner till, men självklart har man tillsynsansvar för både hund och katt enligt gällande lag (bra att den blev skärpt i somras förresten).
Om du har annan uppgift, hänvisa mig gärna dit för all del. Är alltid intresserad av att lära mig. Du verkar ju övertygad om att jag har fel och då vill jag gärna förstå hur och vad jag missförstått
Och självklart behöver du inte svara du heller
Redigerat:
Det känns konstigt att jag skall behöva citera texten i länken jag postade:J Jotsat skrev:Var i din länk står det att ägaren är ansvarig för skador som katten orsakar?
Läs hela rubriken Katter och olägenhet för människors hälsa i din länk: de får röra sig fritt, orsakar de olägenheter är det upp till den drabbade att hejda olägenheten, även "Skador på planteringar, bilar och andra egendomsskador kan aldrig räknas som en sådan olägenhet." är ganska tydligt tycker jag.
Om inte din egen länk är tydlig nog kan du läsa tex [länk] eller var du vill eftersom alla säger samma sak. Kattägare inget strikt ansvar, vare sig du vill det eller inte. Vid skador är det istället skadestånd som kan sökas. Detta skiljer sig från hund och hundägande som vi alla känner till, men självklart har man tillsynsansvar för både hund och katt enligt gällande lag (bra att den blev skärpt i somras förresten).
Om du har annan uppgift, hänvisa mig gärna dit för all del. Är alltid intresserad av att lära mig. Du verkar ju övertygad om att jag har fel och då vill jag gärna förstå hur och vad jag missförstått
Och självklart behöver du inte svara du heller
”Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter ska katter hållas under sådan tillsyn som krävs för att de inte ska orsaka skador.”
Det är så tydligt det kan bli, men du tolkar tydligen det på ett helt eget sätt.
Märkligt.
Men nu kommenterar jag inte dig mer förrän du besvarat mina enkla frågor, tolkar de uteblivna svaren som att du inte har något svar.
Och det är ju också ett svar.
Jag tycker tråden har halkat ifrån det ursprungliga ämnet lite och snöat in på upplevda problem med katter, men det är ju också en intressant frågeställning.
”De problem som brukar påtalas på grund av lösspringande katter är exempelvis skador på planteringar, föroreningar i rabatter och i sandlådor, repor på parkerade bilar, sönderklösta dynor på uteplatser eller att katter går in i hus genom öppna fönster eller dörrar.”
I begreppet skador ingår ju uppenbarligen människors egendom, men jag finner det väldigt osannolikt att skador på möss och fåglar skulle omfattas av lagen.
I samma länk står dessutom:
”Tänk på att katter kan göra en viss nytta genom att hålla nere mängden gnagare, dvs skadedjur som möss och sorkar.”
Plockar ett citat till från samma länk:
”Flera rättsfall visar att katter får röra sig fritt utomhus även på andra fastigheter än ägarens.”
Sammantaget ger det åtminstone mig bilden av att jag utan risk för åtal kan fortsätta låta min katt vara ute och ”plåga” mössen, om den dessutom skulle råka få fatt på en småfågel eller två så är det inte heller något jag ligger sömnlös över. Skulle räven ta min katt så blir jag givetvis ledsen, men naturen är grym, antingen lär man sig leva med det eller så stänger man in sig i sin verklighetsfrånvända bubbla.
Det står också i samma länk att:Nissens skrev:
”De problem som brukar påtalas på grund av lösspringande katter är exempelvis skador på planteringar, föroreningar i rabatter och i sandlådor, repor på parkerade bilar, sönderklösta dynor på uteplatser eller att katter går in i hus genom öppna fönster eller dörrar.”
I begreppet skador ingår ju uppenbarligen människors egendom, men jag finner det väldigt osannolikt att skador på möss och fåglar skulle omfattas av lagen.
I samma länk står dessutom:
”Tänk på att katter kan göra en viss nytta genom att hålla nere mängden gnagare, dvs skadedjur som möss och sorkar.”
Plockar ett citat till från samma länk:
”Flera rättsfall visar att katter får röra sig fritt utomhus även på andra fastigheter än ägarens.”
Sammantaget ger det åtminstone mig bilden av att jag utan risk för åtal kan fortsätta låta min katt vara ute och ”plåga” mössen, om den dessutom skulle råka få fatt på en småfågel eller två så är det inte heller något jag ligger sömnlös över. Skulle räven ta min katt så blir jag givetvis ledsen, men naturen är grym, antingen lär man sig leva med det eller så stänger man in sig i sin verklighetsfrånvända bubbla.
https://lawline.se/answers/kattagare-och-dess-ansvar-over-sin-katt
https://www.viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-utekatten/
https://www.konsumentiq.se/fraga-juristen/vem-ansvarar-skador-som-en-katt-orsakar
Det hade varit lättare att förstå Nisses syn på ansvar om den var moraliskt förankrad. Nu hävdar han dock juridiskt ansvar, vilket ja, för att citera länken från lawline "Vad jag vet finns det inte något rättsfall där en person har blivit dömd till skadestånd för skador orsakade av en katt"
https://www.viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-utekatten/
https://www.konsumentiq.se/fraga-juristen/vem-ansvarar-skador-som-en-katt-orsakar
Det hade varit lättare att förstå Nisses syn på ansvar om den var moraliskt förankrad. Nu hävdar han dock juridiskt ansvar, vilket ja, för att citera länken från lawline "Vad jag vet finns det inte något rättsfall där en person har blivit dömd till skadestånd för skador orsakade av en katt"