128 433 läst ·
355 svar
128k läst
355 svar
Musfälla vippbräda. Ska hinken vara tom på vätska?
Med risk för att belysa fel person. Det var väl djurvännen Nissen, som tyckte att det var bra att förgifta katter med Glykol.J Jotsat skrev:[länk]
[länk]
[länk]
Det hade varit lättare att förstå Nisses syn på ansvar om den var moraliskt förankrad. Nu hävdar han dock juridiskt ansvar, vilket ja, för att citera länken från lawline "Vad jag vet finns det inte något rättsfall där en person har blivit dömd till skadestånd för skador orsakade av en katt"
Staffan
Jag sade väl möjligen att man var frestad efter alla dynor katter fördärvat för mig med sitt pinkande. Och alla kattägare i grannskapet säger förstås att det inte kan vara deras katt. Trots att man sett dem på platsen.Staffan2000 skrev:
Men jag skulle aldrig göra något sådant.
Eureka¡Nissens skrev:
StaffanNissens skrev:
Ja, vad är det du vill ha sagt?Staffan2000 skrev:
Att man fått såna tankar betyder att man gjort det?
Jag vet ju rätt mycket mer än du om vad jag gör och inte gör. Eller tror du att du vet det bättre? Seriöst?
Grundproblemet är drt som synts i denna tråden, att kattägare tror att de inte har ansvar för vad deras katter ställer till med,
Men alla kattägare jag någonsin haft kontakt med friskriver sig från allt ansvar. Och just deras katt gör aldrig något fel, och framförallt plågar just deras katt inga av de miljontals småfåglar som tamkatter plågar ihjäl varje år...
Jag har aldrig någonsin skadat någon katt, även om tankarna funnits. Men steget från tanke till handling är väldigt långt. Det är ju inte kattens fel att ägaren inte tar sitt ansvar.
Kanske är det inte så för dig?
Redigerat:
Skatorna har skitit på mina dynor, men jag drömmer inte om att skjuta skator för det... Kan däremot tipsa om Eukalyptusdoft, det får katten att vilja vara någon annanstans. Vi kör det på mattan inne så att katten inte ska klösa på sitt favoritställe...
Det jag försöker få fram, är din plötsliga, men mycket glädjande attitydförändring. Här nedan kommer några Nissenscitat i tråden: "Katter har vår tomt till toalett".https://www.byggahus.se/forum/threads/katter-har-var-tomt-till-toalett.291981/page-20Nissens skrev:
Ja, vad är det du vill ha sagt?
Att man fått såna tankar betyder att man gjort det?
Jag vet ju rätt mycket mer än du om vad jag gör och inte gör. Eller tror du att du vet det bättre? Seriöst?
Grundproblemet är drt som synts i denna tråden, att kattägare tror att de inte har ansvar för vad deras katter ställer till med,
Men alla kattägare jag någonsin haft kontakt med friskriver sig från allt ansvar. Och just deras katt gör aldrig något fel, och framförallt plågar just deras katt inga av de miljontals småfåglar som tamkatter plågar ihjäl varje år...
Jag har aldrig någonsin skadat någon katt, även om tankarna funnits. Men steget från tanke till handling är väldigt långt. Det är ju inte kattens fel att ägaren inte tar sitt ansvar.
Kanske är det inte så för dig?
[ QUOTE="Nissens, post: 3929745, member: 178024"]Javisst tar räven många katter, det är väl det enda positiva med det djuret.
Nissens skrev:
Nissens skrev:
Nissens skrev:
När den här skrytmånsen dök upp gillades han direkt av Nissens. Baronen2 ser sig själv som mänsklighetens Messias, som på nätterna smyger omkring i villaträdgårdarna med ljuddämparförsett gevär och skjuter katter för glatta livet. Troligtvis är @Baronen2 bara en harmlös "karl" som försöker hävda sig, men det märkliga är att han fick en liten, men trogen skara beundrare som gillade skytandet.Nissens skrev:
Spannen skall naturligtvis vara tom och vittjas ofta. Fångsten köret sedan tillräckligt långt bort och frisläppes.B Baronen2 skrev:Man anmäler till kommunen anonymt. Sen när antal klagomål kommer in från en speciell gata, så åker kommunjägarna dit. Skjuter vad dom kan inom tidsramen 03:00-04:00. Det heter man får inte skjuta chipmärkta katter MEN vem kollar det. Framförallt vem ska kunna bevisa det. Man är anställd av kommunen och så länge beståndet hålls nere så lär inte kommunen ifrågasätta tillvägagångssättet. Folk lägger ut på socialamedier och efterlyser sina katter. Men "ingen" har sett den. Man kan dela vilka regelböcker man vill. Helt ärligt så är kommunerna bara glada att problemen försvinner.
Så här beskrivs den "behagliga" känslan av att drunkna: -Skendränkning är en tortyrmetod som får förhörspersonen att uppleva drunkning. Förhörsmetoden klassas, av bland annat FN, som tortyr.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skendränkning
Staffan
Staffan2000 skrev:
När den här skrytmånsen dök upp gillades han direkt av Nissens. Baronen2 ser sig själv som mänsklighetens Messias, som på nätterna smyger omkring i villaträdgårdarna med ljuddämparförsett gevär och skjuter katter för glatta livet. Troligtvis är @Baronen2 bara en harmlös "karl" som försöker hävda sig, men det märkliga är att han fick en liten, men trogen skara beundrare som gillade skytandet.
Spannen skall naturligtvis vara tom och vittjas ofta. Fångsten köret sedan tillräckligt långt bort och frisläppes.
Så här beskrivs den "behagliga" känslan av att drunkna: -Skendränkning är en tortyrmetod som får förhörspersonen att uppleva drunkning. Förhörsmetoden klassas, av bland annat FN, som tortyr.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skendränkning
Staffan[/QUOTE]
Är spannen tom så behöver du inte vittja den.
Staffan[/QUOTE]Staffan2000 skrev:
Skendränkning är en tortyrmetod och har inte med dränkning att göra. Att drunkna i sig är inte särskilt hemskt. Jag har under många år varit sportdykare och har träffat flera personer som upplevt drunkning så långt att de börjat ”andas vatten” men överlevt och kunnat berätta om det. Jag länkade också objektiv information om hur man upplever drunkning. Att du sitter och läser om tortyrmetoder säger ju en del om vad du är för en prick...
Att rävar tar katter är inget olagligt, det är naturligt och händer hela tiden. Att skjuta katter är också lagligt, vilket många kommuner gör för att minska olägenheter med katter.
Det jag skrev om glykol är inget jag någonsin skulle ägna mig åt. Djurplågeri är både olagligt och hemskt. Lika hemskt som det kattägare låter sina katter göra med småfåglar och andra smådjur - men ni känner inget ansvar för det.
Det är mycket märkligt.
Redigerat:
Skitit? Katter pinkar revir och strätter runt överallt, det luktar vidrigt och går inte att tvätta bort, bara att kasta textilier tex. Skatskit har väl aldrig någonsin stört någon.S Sackaros skrev:
Och att omgivningen skall bekosta det katter förstör eller köpa motmedel som Eukalyptus bara för att kattägare är helt befriade för ansvarskänsla för sina djur är orimligt. Detta är kattägarnas ansvar och ingen annans.
Men det som är värre är ju allt djurplågeri katterna utför på småfåglar och annat. Men inte heller det vill någon kattägare kännas vid. För just deras katt gör ju inte sånt... suck...
Det finns väl inget vackert med katters byten. Om man som jag har en katt som tar in byten när han tar något är man ganska medveten. En gång släppte vi ut en fågel genom takfönstret. Förhoppningsvis (dock osannolikt efter att ha läst på) klarade den sig, men det var många timmars städning efter massakern. Blod och fjädrar högt och lågt.Nissens skrev:
Skitit? Katter pinkar revir och strätter runt överallt, det luktar vidrigt och går inte att tvätta bort, bara att kasta textilier tex. Skatskit har väl aldrig någonsin stört någon.
Och att omgivningen skall bekosta det katter förstör eller köpa motmedel som Eukalyptus bara för att kattägare är helt befriade för ansvarskänsla för sina djur är orimligt. Detta är kattägarnas ansvar och ingen annans.
Men det som är värre är ju allt djurplågeri katterna utför på småfåglar och annat. Men inte heller det vill någon kattägare kännas vid. För just deras katt gör ju inte sånt... suck...
Fascinerande, vi har väldigt mycket katter i området, har till och med sett en främmande katt gå in hos oss upprepade tillfällen. Aldrig fått kattpiss på något. Vi har dynorna ute året om. Däremot gillar skatorna våra utemöbler. De sitter ofta där och har konferens.Nissens skrev:
Skitit? Katter pinkar revir och strätter runt överallt, det luktar vidrigt och går inte att tvätta bort, bara att kasta textilier tex. Skatskit har väl aldrig någonsin stört någon.