124 114 läst ·
355 svar
124k läst
355 svar
Musfälla vippbräda. Ska hinken vara tom på vätska?
Förhoppningsvis har vi människor inte som instinkt att plåga djur - till skillnad från katter som har en stark jaktinstinkt. Och som har i sig, även om det ter sig plågsamt för oss, att trötta ut sitt byte innan de dödar det för att undvika skador på sig själva från bytesdjuret.
Det är skillnad på katt och människor!
Jag tror att de tränar, helt enkelt.Alfredo skrev:
Fördelen med katter, är att de håller mössen borta med sin blotta närvaro. På så vis förekommer inget behagligt lidande överhuvudtaget, såvida inte musen blir kränkt. Var är blanketten?
Staffan
Visst, katter plågar varken möss eller småfåglar. Jösses...Staffan2000 skrev:
”Alla” kattägare säger att ”min katt plågar inte möss och framförallt inte småfåglar.”
Det där är verklighetsförnekelse på hög nivå. Värsta Trump varnimgen på den...
Det varierar beroende på vilket humör katten är på.Nissens skrev:
Den kan leka med ett byte ett bra tag.. ibland upp emot 15-20 minuter innan den tappar intresset. Men även "Gyka på" en mus/åkersork och bita nacken av den bums. Helt beroende på omständigheterna.
Nu är ju möss skadedjur och i samma rangordning som mygg, löss, mördarsniglar och annat otyg som snabbt förökar sig till skadliga nivåer. Möss är bärare av diverse virus och sjukdomar och har inte någon plats inne i ett hus där mat och barn skall existera. Ett hus kan utan motåtgärder på några månader ÖVERSVÄMMAS med möss. Även om det bor folk i huset så möss och råttor skall hållas nere till ett minimum så att vi slipper nya händelser typ pest eller allvarliga virussjukdomar. Harpest kan ex. spridas av möss och även smitta människor och även andra sjukdomar vi inte vill få in i husen.
Så oavsett teknik att ta livet av ohyran så är det aldrig av "ondo"" att hålla mössens nivå till ett minimum.
Katterna gör sitt jobb. Oftast väldigt bra dessutom. Min katt har väl inomhus tagit 5-6 möss denna höst (som är väldigt rik på möss) Det verkar som om det är ett riktigt "lämmelår" för mössen i år.
Produkter som diskuteras: "mördarsniglar"
Snigelpaket för effektiv snigelbekämpning
Ferramol (800 g) och 5-pack snigelfälla
349 kr inkl moms
398 kr
Läs mer
Intressant att veta hur många som tar en hund/katt/kanin, fylla en hink/balja/kar med vatten/saltsyra/glykol och dränka när det var dags att avsluta dess liv.
Gäller det bara möss, eller vilka djur är det ok att dränka? Alla väl, speciellt eftersom det är behagligt?
Nästa fråga, om ni ser en mus ligga i en balja och som försöker hålla sig uppe, tittar ni bara på tills den inte orkar mer eller vad gör ni? Är det en ok metod så länge man inte ser?
Gäller det bara möss, eller vilka djur är det ok att dränka? Alla väl, speciellt eftersom det är behagligt?
Nästa fråga, om ni ser en mus ligga i en balja och som försöker hålla sig uppe, tittar ni bara på tills den inte orkar mer eller vad gör ni? Är det en ok metod så länge man inte ser?
Jag försvarar inte alla grejorna du skriver, men har en fråga till dig:J Jotsat skrev:Intressant att veta hur många som tar en hund/katt/kanin, fylla en hink/balja/kar med vatten/saltsyra/glykol och dränka när det var dags att avsluta dess liv.
Tycker du att det är ok att kattägare låter sina katter gå lösa så att de kan plåga ihjäl sparvar, bofinkar, talgoxar, möss mm?
Om svaret är ja, så förespråkar du sätt att döda djur på som är minst lika plågsamma än det du räknar upp. Och det är helt omotiverat dödande när det kommer till småfåglar..
Visst, det är djurplågeri oavsett. Men vad säger du om småfåglarna de gör samma sak med då?D droopy skrev:Det varierar beroende på vilket humör katten är på.
Den kan leka med ett byte ett bra tag.. ibland upp emot 15-20 minuter innan den tappar intresset. Men även "Gyka på" en mus/åkersork och bita nacken av den bums. Helt beroende på omständigheterna.
Nu är ju möss skadedjur och i samma rangordning som mygg, löss, mördarsniglar och annat otyg som snabbt förökar sig till skadliga nivåer. Möss är bärare av diverse virus och sjukdomar och har inte någon plats inne i ett hus där mat och barn skall existera. Ett hus kan utan motåtgärder på några månader ÖVERSVÄMMAS med möss. Även om det bor folk i huset så möss och råttor skall hållas nere till ett minimum så att vi slipper nya händelser typ pest eller allvarliga virussjukdomar. Harpest kan ex. spridas av möss och även smitta människor och även andra sjukdomar vi inte vill få in i husen.
Så oavsett teknik att ta livet av ohyran så är det aldrig av "ondo"" att hålla mössens nivå till ett minimum.
Katterna gör sitt jobb. Oftast väldigt bra dessutom. Min katt har väl inomhus tagit 5-6 möss denna höst (som är väldigt rik på möss) Det verkar som om det är ett riktigt "lämmelår" för mössen i år.
Ja, men kattägare har väl ansvar för sina djur???Karlia skrev:
Förhoppningsvis har vi människor inte som instinkt att plåga djur - till skillnad från katter som har en stark jaktinstinkt. Och som har i sig, även om det ter sig plågsamt för oss, att trötta ut sitt byte innan de dödar det för att undvika skador på sig själva från bytesdjuret.
Precis som hundägare.
Jag tog inte ställning till något annat än vad som är plågeri och inte. En katt plågar ofta sitt byte svårt innan det dör. Det är plågeri även om du tycker att det är ok.J Jotsat skrev:Ok, så argumentet var egentligen inte att "om ett plågsamt sätt (katt) är godkänt, ska det andra plågsamma sättet (drunkning) också vara det", utan "dränkning är behagligt"
Har inget svar på det eftersom vi inte verkar dela ens det mest grundläggande i diskussionen. För mig, enligt lagen och länder med dödsstraff är drunkning är inte ett godkänt eller vettigt sätt att dö eller avliva personer eller djur, trots att det tydligen är behagligt.
Argumentet med katt vs mus är väl att djuren gör det mot varandra helt utan tankar, medan vi människor är medvetna och tar beslut. För oss händer det inte att vi plågar djur utan det är ett medvetet val.
Det är det som skiljer dig och mig åt. Jag tycker att plåga ett djur är djurplågeri oavsett om det är lagligt eller inte. För dig är djurplågeri helt ok om det inte är olagligt.
Skolbokexempel på dubbelmoral.
Klassiskt exempel på argumentationsteknik att undvika att svara och istället ställa en motfråga, gärna insinuant så att motparten känner sig påhoppad, vilket gör det ännu svårare att inte falla för det.Nissens skrev:
Jag försvarar inte alla grejorna du skriver, men har en fråga till dig:
Tycker du att det är ok att kattägare låter sina katter gå lösa så att de kan plåga ihjäl sparvar, bofinkar, talgoxar, möss mm?
Om svaret är ja, så förespråkar du sätt att döda djur på som är minst lika plågsamma än det du räknar upp. Och det är helt omotiverat dödande när det kommer till småfåglar..
Tråden handlar om vippbräda som musfälla och du samt vissa övriga i tråden förespråkar dränkning som en behaglig avlivningametod.
Svara gärna på detta,
Såg ditt andra inlägg om dubbelmoral också men väljer att inte besvara. Räknar med att alla som läser tråden förstår hur bakvänd din logik är avseende vad man kan hålla djur och människor ansvariga för.
Redigerat:
Nej, jag tycker att dränkning är djurplågeri och oförsvarligt. Men det kattägare låter sina katter göra är ännu värre. Därför är det obegripligt att det finns människor som försvarar det kattägarna låter sina katter göra, men ondgör sig över de som plågar djur på andra sätt...J Jotsat skrev:Klassiskt exempel på argumentationsteknik att undvika att svara och istället ställa en motfråga, gärna insinuant så att motparten känner sig påhoppad, vilket gör det ännu svårare att inte falla för det.
Tråden handlar om vippbräda som musfälla och du samt vissa övriga i tråden förespråkar dränkning som en behaglig avlivningametod.
Svara gärna på detta,
Såg ditt andra inlägg om dubbelmoral också men väljer att inte besvara. Räknar med att alla som läser tråden förstår hur bakvänd din logik är avseende vad man kan hålla djur och människor ansvariga för.
Plågeri är plågeri. Lagligt eller ej.
Min katt är mest innekatt nuförtiden (men har en ohygglig jaktinstinkt). Trots att han är innekatt och älskar att jaga så får vi inte in några möss. Alls. Måste vara en winwin när katten äter burkmat och vi inte behöver köpa några musfällor? Katten går ut någon sväng om dagen ifall det är fint väder, men har slutat hänga ute dygnet runt och tar inga byten längre. Men om vi ska vara världens samvete kan vi börja diskutera köttproduktion också, tror att en mus som lever fritt och dödas av en katt har det totalt bättre sett än djur som blir kattmat på burk.