J
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag tycker att dränkning är djurplågeri och oförsvarligt. Men det kattägare låter sina katter göra är ännu värre. Därför är det obegripligt att det finns människor som försvarar det kattägarna låter sina katter göra, men ondgör sig över de som plågar djur på andra sätt...
Plågeri är plågeri. Lagligt eller ej.
Tack för svar och för förtydligandet att du inte stödjer dränkning!

Dock, då är vi runt ett varv då du för någon dag sedan skrev "Och du har fel angående drunkning. Det gör inte ont och är till och med behagligt på slutet." och nu skriver "jag tycker att dränkning är djurplågeri och oförsvarligt".

Men men, nu tar vi helg. Ha en fin jul!

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jotsat skrev:
Tack för svar och för förtydligandet att du inte stödjer dränkning!

Dock, då är vi runt ett varv då du för någon dag sedan skrev "Och du har fel angående drunkning. Det gör inte ont och är till och med behagligt på slutet." och nu skriver "jag tycker att dränkning är djurplågeri och oförsvarligt".

Men men, nu tar vi helg. Ha en fin jul!
Ja, men det är beklämmande att du försvarar djurplågeri med argumentet att det är lagligt.

Och drunkning i sig är inget som gör ont, det är mest stressen djuret utsätts för innan det drunknar. Det är ändå ingenting mot vad en katt gör...

Redigerat:
Nissens
S Sackaros skrev:
Min katt är mest innekatt nuförtiden (men har en ohygglig jaktinstinkt). Trots att han är innekatt och älskar att jaga så får vi inte in några möss. Alls. Måste vara en winwin när katten äter burkmat och vi inte behöver köpa några musfällor? Katten går ut någon sväng om dagen ifall det är fint väder, men har slutat hänga ute dygnet runt och tar inga byten längre. Men om vi ska vara världens samvete kan vi börja diskutera köttproduktion också, tror att en mus som lever fritt och dödas av en katt har det totalt bättre sett än djur som blir kattmat på burk.
Gäller det småfåglar också?
Och, nej... katterna utsätter smådjuren för ett plågeri som är otänkbart i all djurhållning i Sverige...

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Gäller det småfåglar också?
Och, nej... katterna utsätter smådjuren för ett plågeri som är otänkbart i all djurhållning i Sverige...
Tänker du på min katt? Han tar som sagt inga byten längre eftersom han knappt går ut. Blivit skrämd av något, vi tror att det är en räv. Kattmaten har oftast inte svenskt kött i burken.

Nissens
S Sackaros skrev:
Tänker du på min katt? Han tar som sagt inga byten längre eftersom han knappt går ut. Blivit skrämd av något, vi tror att det är en räv. Kattmaten har oftast inte svenskt kött i burken.
Jag frågade inte om katten. Jag undrade vad du som kattägare tycker. Det är du som är ansvarig, inte katten...

Karlia
Jag kan bli illa berörd när jag ser lejon fälla byten. När steklar lägger ägg i levande insekter. Vår djurhållning med lång frakt, höns som inte ser dagsljus och som plockas ihop i benen av ungdomar i föreningslivet - flera ben går av. Vår inhumana slakt med djur som plågas innan de avlivas. Svält, fattigdom, barn som far illa..

Jag känner även för de halvdöda möss katten drar in. Då hon är utekatt och mår dåligt när hon inte kan gå ut ser jag dock ingen lösning på problemet utan accepterar att hon har sin jaktinstinkt. När hon inte finns längre, med nästa katt ska jag försöka med innekatt istället.

Kjell1967 Kjell1967 skrev:
En mus som stängs in dör inom en eller ett par timmar av stress. Bättre att ta död på dom direkt.
Njae. När jag var liten (20-25 år sedan) hade vi en mus som satt fast i en slagfälla i MINST 12 timmar. Både jag och morsan hörde den ligga och hoppa under diskbänken :sick::thumbdown:
Slutade med att en vi kände kom och klappa ihjäl den med en hammare, vi klarade inte av det.

S Sackaros skrev:
Trots att han är innekatt och älskar att jaga så får vi inte in några möss. Alls. Måste vara en winwin när katten äter burkmat och vi inte behöver köpa några musfällor?
Och hur tror du att "burkmaten" har framställts?
Inga djur som blivit dödade/slaktade?
För din katt är väl knappast vegan?

• Haha
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Kattmaten har oftast inte svenskt kött i burken.
Konstigt, du säger det som om det var något positivt?

S segv skrev:
Konstigt, du säger det som om det var något positivt?
Nej. Det är väl underförstått att det är jättedåligt ur hur många perspektiv som helst? Trodde inte att det var nödvändigt med någon utveckling om det?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag frågade inte om katten. Jag undrade vad du som kattägare tycker. Det är du som är ansvarig, inte katten...
Ok. Tycker du att jag ska ta katten till veterinär för en sista vila, eller vad vill du?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och hur tror du att "burkmaten" har framställts?
Inga djur som blivit dödade/slaktade?
För din katt är väl knappast vegan?
Nej. Inte jag heller? Åt du julskinka igår?

Nissens
S Sackaros skrev:
Ok. Tycker du att jag ska ta katten till veterinär för en sista vila, eller vad vill du?
Nä, du får väl ha koll på vad din katt gör. Precis som hundägare gör. Du är ju ansvarig för vad ditt djur gör.

• Gilla
1718 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nä, du får väl ha koll på vad din katt gör. Precis som hundägare gör. Du är ju ansvarig för vad ditt djur gör.
Och det anser du att jag inte har? Eller tycker du att jag ska skydda eventuella möss som tar sig in i huset? Nu gör de ju inte det eftersom det luktar katt, men ändå.

Nissens
S Sackaros skrev:
Och det anser du att jag inte har? Eller tycker du att jag ska skydda eventuella möss som tar sig in i huset? Nu gör de ju inte det eftersom det luktar katt, men ändå.
S Sackaros skrev:
Du frågade mig om du skall ta din katttill den sista vilan, och jag svarade att det räcker att du har koll på den. Och självklart säger du som alla kattägare; jag har koll på min katt, och den plågar inte djur, och framförallt fångar den aldrig småfåglar...
Det visar bara att många kattägare inte vet så mycket om katter. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.