Nissens Nissens skrev:
Och släpper man ut dem i samma område igen så är de snart tillbaka i huset.
En slags evighetsmaskin. :)
Men om man släpper ut dem på 5m höjd då?

• Haha
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag skickade en länk förut som visade en film på youtube på en fälla som fungerar bra. Den visade inget annat än en fälla och en mus som var stendöd. Mitt meddelande raderades med motiveringen att det var djurplågeri... hur konstigt som helst. En död mus plågas ju knappast...
Här kommer en länk till ett meddelande här på byggahus som är betydligt värre, men visar en fungerande fälla. Det har legat här i 10 år utan att någon tagit bort det...
[länk]
Det är väl det att musen plågades innan den dog. Men som sagt är den där filmen mycket värre. Jag tror dessutom att "din" film finns lite senare i samma tråd.

Hur gick det här till?
Jag hoppas den dog direkt.

• En mus fångad i en traditionell musfälla på trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bsba
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Men om man släpper ut dem på 5m höjd då?
:)
Jag tror inte 5 meter gör någon skillnad, men 10 kanske. :)

• Älska
pacman42
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Hur gick det här till?
Jag hoppas den dog direkt.
Aj!

T
Inget slår en katt då det kommer till bekämpning av möss. Jag kommer ihåg då jag i unga år plockade ägg från burhöns varje dag. Vareviga jäkla dag såg man möss springandes här och där, intresserad av spillsäd etc. Efter att gården skaffade en enda katt så var problemet löst - otrolig skillnad!

Jag vill bara göra ett medskick till er alla.

La en klassisk fälla under diskmaskinen som tog en mus. Men den hann dra iväg den några decimeter vilket gjorde att jag glömde bort den.

Sedan kände jag den distinkta dödmuslukten och sträckte in armen. Fick med mig ca 70 %. Resten hade klistrat sig fast i golvet... :sick: Så 30 % av långsidan satt kvar.

• Ledsen
  • Gilla
El-camino och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
:)
Jag tror inte 5 meter gör någon skillnad, men 10 kanske. :)
Förutom slagfällor har jag en burfälla, normalt tar jag med mig den och släpper ut dem några kilometer bort, men just denna dag hade jag inget ärende, jag ville inte att den skulle sitta ett dygn i buren, och jag ville inte dränka den. Av humanitära skäl tänkte jag avliva den genom att släppa den från vindsfönstret ner på betongplattorna. ett fall på sex meter, sagt och gjort, med ett smack landade den på betongen och sprang iväg direkt, helt opåverkad

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Förutom slagfällor har jag en burfälla, normalt tar jag med mig den och släpper ut dem några kilometer bort, men just denna dag hade jag inget ärende, jag ville inte att den skulle sitta ett dygn i buren, och jag ville inte dränka den. Av humanitära skäl tänkte jag avliva den genom att släppa den från vindsfönstret ner på betongplattorna. ett fall på sex meter, sagt och gjort, med ett smack landade den på betongen och sprang iväg direkt, helt opåverkad
Dåså, då kan jag ha ett utkast från vinden...

E ErikPe skrev:
Här är en enkel djurvänlig musfälla gjord av 10mm spånplatta. Sätt lite nät som tak och en matbit på falluckan så är det klart. Perfekt julpyssel. (Att det skulle vara olagligt att släppa ut vilda djur utomhus köper jag inte.)
[bild]
En mus som stängs in dör inom en eller ett par timmar av stress. Bättre att ta död på dom direkt.

• Gilla
Krux och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Intressant nog verkar det som att det skulle kunna vara ett lagbrott även när kattägare tilllåter sina djur äta levande föda.
Jag har totalförbjudit mina katter att göra så och går därmed fri. :cool:

• Haha
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Jag har hört en helt annan anledning till glykolen, och det var att det skulle bryta ytspänningen så det svårare att flyta för mössen.
Men kan även tänka mig att man hade i det helt enkel bara för att vattnet inte skulle frysa.
Glykolen var väl till för att vattnet inte skulle frysa till is vintertid (tiden då det är mycket möss i husen).
Glykolen kan ju annars bytas ut till brännvin så får mössen en ordentlig fylla och somnar in lugnt och fint.
Antar att det inte är förbjudet att bjuda på alkohol till möss ?

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Nissens
J Jotsat skrev:
Seriöst, vissa av kommentarerna... Djur avlivas på godkända sätt. Dränkning och saltsyra är inte godkända sätt. Att jag någonsin skulle behöva påpeka för vuxna människor att man inte får plåga djur. Man behöver inte moralpredika, vi har lagar. Att det är jobbigt eller inte att förhålla sig till dem saknar all form av relevans.

Köp godkända fällor, vittja. Köp katt.

Internet upphör aldrig att förvåna
Tycker du att katter dödar möss på ett smärtfritt sätt?

Det är ju den värsta tänkbara död en mus kan få. Fruktansvärt.

Man upphör aldrig att förvånas över vissa människors grymhet...

Hoppas att räven tar din katt så får den känna på hur det är.. :)

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Fast det är ju märkligt i så fall att katt är okej.
Fast se valfri dokumentär om djurliv så ska du se att djur käkar/dödar/skadar varandra . Så katt räknas nog som en "naturlig" sak... Medans att leka doktor mengele med andra djur anses vara inte en del av den naturliga ordningen... Sluta va dum

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Tycker du att katter dödar möss på ett smärtfritt sätt?

Det är ju den värsta tänkbara död en mus kan få. Fruktansvärt.

Man upphör aldrig att förvånas över vissa människors grymhet...

Hoppas att räven tar din katt så får den känna på hur det är.. :)
Varför hoppas du att min katt dör?

Och vad har djurs olika sätt att döda varandra på för relevans?

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.