119 890 läst ·
406 svar
120k läst
406 svar
Katter har vår tomt till toalett
Rassen - Verkligen idiotiskt att göra så... Skulle en granne fånga vår katt och döda den eller köra iväg den långt bort och jag fick reda på det så skulle denne granne få betydligt värre problem än några kattskitar på uppfarten... Förstås inget olagligt, men man kan jävlas tillbaka på många sätt.R rasse123 skrev:
Jag blir så less på denna typ av tänkande. Som att man skulle tipsa om att om grannens barn skaffar en bil och stör oss kvällstid så ska man lägga spikplankor bakom hjulen. Man löser problem genom att prata om dem. Bara psykopater dödar grannens katt eller slår sönder grannens bil som åtgärd om man störs av sin granne.
Därmed tycker jag inte att kattägare ska skita i och ignorera grannar som klagar, utan försöka hitta en fungerande lösning tillsammans... Som med allt som har med grannsamverkan att göra...
Och som sagt. Den skit som EN katt producerar är INTE så mycket som Baronen ovan låter påskina, då vår katt varit 100% innekatt, nu får gå ut när vi är hemma, men fortfarande helst går på toa inne så vet jag precis hur mycket en katt producerar...
Så finns det galna människor som har 10 förvildade okastrerade katter hemma, inte själva har "utrymme" med katttoaletter eller platser på egen tomt för katterna att göra sina behov - det är en helt annan sak och troligen mår dessa katter heller inget bra. Här är väl först dialog men sen kontakt med kommunen vettigt.
Egentligen spelar det ingen roll hur vanligt det är eller inte, jag har själv sett katter som gör så och vi har haft problem med det tidigare (men inte mera efter kattskrämman installerades). Så tyvärr den där argumentationen är rätt meningslös då det inte hjälper.Anna_H skrev:
Det verkar ju vara en bra grej med en kattskrämma. Lämpligen ber den som har problem med katter sin granne som äger katten att betala för sådan skrämma, den placeras så att katten skräms tillbaka till egen tomt (blir ju galet om kattskrämman skrämmer katten förbi sin egen tomt så någon annan får problemet).E erkka skrev:
Säkert finns katter som inte "sköter" sin toalett, och ännu mer säkert - det katten tycker är en perfekt toalett kan ju vara en barnsandlåda eller en köksträdgård - här är det enda som nog funkar ett nät som läggs över just denna perfekta låda.
Men, jag kan ju störa mig på saker (jag gör inte det speciellt ofta, men som exempel SKULLE jag kunna störa mig på) en granne som har ungar som skriker ofta, en annan granne som kör för fort förbi vårt hus, en tredje som kör en högljudd motorcykel, en fjärde som eldar i en tunnna, en femte som eldar sur ved, en sjätte som har ungar med mopeder, en sjunde som har en hund som pinkar vid vårt staket. Men inte fan kan man börja gå och förstöra för dem bara för att man irriterar sig?rasse skrev:
På vår tomt går också rådjur som äter upp tulpaner och rosor och liknande, inte så kul, men det är så livet är i ett villaområde... Men de man kan ha en dialog med kan man ju försöka mildra det man stör sig på...
Jag skällde på grannen och deras hund när rabatterna var uppgrävda och fyllda med korvar.Anna_H skrev:
Det visade sig vara grävlingarna. Hade inte en aning om att grävlingar tryckte ut så kraftiga korvar.
Det gör de visst, det har med revidhävdning att göra. Vanligtvis gräver de ner det för att dölja men när de bråkar om revir så vill de lägga det synligt så alla kan "se" att de gör anspråk på denna marken. Har själv problem med en massa hankatter som ränner här och försöker utöka sitt revir och därmed lägger det fullt synligt. Hittar min ena katt en sådan hög så lägger hon själv en bredvid. Har man aldrig sett det så kanske det låter knäppt men det är inte alls tecken på sjukdom.Anna_H skrev:
En allmän reflektion här är att katter är individer med sina olika beteenden och egenheter. Att "tvärsäkert" säga vad katter gör respektive inte gör känns ganska omöjligt. Eller säga det är väl lätt, men stämmer gör det inte. 
Du har rätt, men här rör sig mycket katter och jag växte upp med katt, jag känner inte alls igen baronens beskrivning, så normalt för en katt bör inte vara att skita elefant korvar och placera dem på paradplats.Alfredo skrev:
Lägg hönsnät i rabatten, kissarna gillar inte att gå på det om ni har problem med att dom är där och gräver.
mina föräldrar gjorde det efter att dom haft problem med katter runt sitt förråd.
Funkade klockrent.
Vår katt har antagligen det minsta reviret som finns.
Han är så fånig att han inte vill lämna tomten om vi inte följer med honom.
Då kan han strosa med.
Där vi bodde förut lämnade han inte ens altanen..
På sin höjd satte han sig under en buske precis utanför staketet runt altanen.
Och om någon katt strosar förbi bryr han sig inte han bara går fram sätter sig och nosar på inkräktaren fastän den andra katten fräser och jamar åt honom..
Han bryr sig inte och varken jamar eller fräser tillbaks.
Tror det kan vara fel på honom, haft honom i 11år nu och jag tror inte han kan fräsa för vi har aldrig hört honom.
Och rivs vet han inte heller hur man gör..
mina föräldrar gjorde det efter att dom haft problem med katter runt sitt förråd.
Funkade klockrent.
Vår katt har antagligen det minsta reviret som finns.
Han är så fånig att han inte vill lämna tomten om vi inte följer med honom.
Då kan han strosa med.
Där vi bodde förut lämnade han inte ens altanen..
På sin höjd satte han sig under en buske precis utanför staketet runt altanen.
Och om någon katt strosar förbi bryr han sig inte han bara går fram sätter sig och nosar på inkräktaren fastän den andra katten fräser och jamar åt honom..
Han bryr sig inte och varken jamar eller fräser tillbaks.
Tror det kan vara fel på honom, haft honom i 11år nu och jag tror inte han kan fräsa för vi har aldrig hört honom.
Och rivs vet han inte heller hur man gör..
Och jag blir less på alla kattägare som inte bryr ett skit om var deras katt strövar och vad för problem de skapar för andra...J JohanLun skrev:Rassen - Verkligen idiotiskt att göra så... Skulle en granne fånga vår katt och döda den eller köra iväg den långt bort och jag fick reda på det så skulle denne granne få betydligt värre problem än några kattskitar på uppfarten... Förstås inget olagligt, men man kan jävlas tillbaka på många sätt.
Jag blir så less på denna typ av tänkande. Som att man skulle tipsa om att om grannens barn skaffar en bil och stör oss kvällstid så ska man lägga spikplankor bakom hjulen. Man löser problem genom att prata om dem. Bara psykopater dödar grannens katt eller slår sönder grannens bil som åtgärd om man störs av sin granne.
Därmed tycker jag inte att kattägare ska skita i och ignorera grannar som klagar, utan försöka hitta en fungerande lösning tillsammans... Som med allt som har med grannsamverkan att göra...
Och som sagt. Den skit som EN katt producerar är INTE så mycket som Baronen ovan låter påskina, då vår katt varit 100% innekatt, nu får gå ut när vi är hemma, men fortfarande helst går på toa inne så vet jag precis hur mycket en katt producerar...
Så finns det galna människor som har 10 förvildade okastrerade katter hemma, inte själva har "utrymme" med katttoaletter eller platser på egen tomt för katterna att göra sina behov - det är en helt annan sak och troligen mår dessa katter heller inget bra. Här är väl först dialog men sen kontakt med kommunen vettigt.