I samband med panelbyte så funderar jag hur man normalt gör högst upp på väggen, vad hindrar mössen att ta sig in väggen eller vinden där.
Stående panel med lockläkt.
VindsIsoleringen hålls undan från taket(råsponten) med masonitskivor och mitt i varje fack mellan takstolarna sitter en list i taket som skapar ventilation.
En öppen konstruktion med andra ord.
Stående panel med lockläkt.
VindsIsoleringen hålls undan från taket(råsponten) med masonitskivor och mitt i varje fack mellan takstolarna sitter en list i taket som skapar ventilation.
En öppen konstruktion med andra ord.
Ja så är det nog, idag saknas lockstöt då takfoten varit inbyggd,
Lite lurigt att komma år och fästa nätet i råsponten på ett snyggt sätt, kanske om jag tillverkar en lockstöt med urtag i öveerkant för ventilation och trycker upp den dikt råsponten.
Tips på metallnät som har vettiga mått för detta?
Lite lurigt att komma år och fästa nätet i råsponten på ett snyggt sätt, kanske om jag tillverkar en lockstöt med urtag i öveerkant för ventilation och trycker upp den dikt råsponten.
Tips på metallnät som har vettiga mått för detta?
Takfotsnät brukar det kallas, vanliga insektsnät du köper på rulle med bredd kanske 10-40 cm. Du får se vad som passar dig. Jag minns att jag tyckte att de tunnaste insektsnäten verkade för tunna och sköra, men jag hittade rullar med lite tjockare gods i näten.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Har hittat detta, i galvat gods 0,5 mm maska 6,4x6,4 mm för ringa pengar.
Inte rostfritt men lite håller det nog emot mössen
https://www.ikh.se/sv/mus-stahlmesh-0-3x10m-tm0101b
Inte rostfritt men lite håller det nog emot mössen
https://www.ikh.se/sv/mus-stahlmesh-0-3x10m-tm0101b
Lockstöten sätt på bottenbrädorna (180mm) som har ett mellanrum max 10 mm och teoretiskt skulle kunna släppa in en mus men,,,
Tänker mest på om det är överkurs att även sätta musband i överkant?
Vi har historiskt alltid fångat hyggligt mycket möss på vinden varje år, eller är jag överdrivet om och kring mig nu?
Tänker mest på om det är överkurs att även sätta musband i överkant?
Vi har historiskt alltid fångat hyggligt mycket möss på vinden varje år, eller är jag överdrivet om och kring mig nu?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
