Lägger ut en liten fråga här i förlitan på all kompetens och klokskap som finns på BH.

Jag tänker mura en ”mur” av lecablock bakom en smalspis och en elspis som står bredvid varandra, alltså mellan spisarna och väggen bakom som är skorstensstocken, upp till samma höjd som spisarna. För att få den distansen och ytan bakom spisarna.

Under och mellan lecablocken använder jag väl murbruk B på vanligt sätt. (Det är en stenyta under.) Men hur gör jag mellan den nya lecamuren och väggen/skorstensstocken? Den ytan är putsad och plan. Ska jag försöka sätta murbruk mellan där också, så tunt som möjligt? Eller finns det något annat som skulle vara bättre? Eller borde jag helt enkelt strunta i att ha någonting emellan där?

Vore mycket tacksam för några goda råd!

J
Bruket kommer inte att fästa så vidare bra på det putsade men vill du fästa det bättre så dubbar du i skiften med lämpligt järn som sedan muras in i dom nya blockeras skiften..
Blir det luft emellan så fyll med bruk bara..

Att jag dubbar i skiften - betyder det att borra in armeringsjärn eller nånting i skorstensstocken, eller?

J
P Pelotard skrev:
Att jag dubbar i skiften - betyder det att borra in armeringsjärn eller nånting i skorstensstocken, eller?
Ja.

ok, tack!

Kan tänka att det kanske är lite overkill att dubba. Det blir ju inga krafter åt något håll på denna ”mur” (förutom gravitationskraften, rakt uppifrån), den ska ju bara stå där. Kanske man kunde ”klistra” blocken mot väggen när man murar, med någon typ av massa?

N
Rex fix eller annan fix funkar bra att klistra med.
Använd tandad spackel om du har, 10mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.