Söker en typ av torkställning som mina föräldrar hade på 70-talet vars konstruktion nu helt plötsligt skulle vara väldigt bra i ett badrum med tvättmaskin. Men jag hittar inte någon sådan modell !
Den var avsedd att sättas upp mellan två motstående väggar och klämdes helt enkelt fast mellan väggarna. Ungefär såhär (röda är själva stommen, blått är linor):
Konstruktionen var alltså som två motriktade "T" med en gängad koppling i mitten mellan T:na. Genom att skruva på kopplingen förlängdes det hela så den klämdes fast. Och satt förvånansvärt bra, utan att skada väggen.
Någon som känner igen lösningen och kanske t.o.m. vet var man kan hitta liknande ? Annars får jag väl i värsta fall göra en själv....
Den var avsedd att sättas upp mellan två motstående väggar och klämdes helt enkelt fast mellan väggarna. Ungefär såhär (röda är själva stommen, blått är linor):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionen var alltså som två motriktade "T" med en gängad koppling i mitten mellan T:na. Genom att skruva på kopplingen förlängdes det hela så den klämdes fast. Och satt förvånansvärt bra, utan att skada väggen.
Någon som känner igen lösningen och kanske t.o.m. vet var man kan hitta liknande ? Annars får jag väl i värsta fall göra en själv....
Nja, det där är ju en torkhiss vars största fördel väl är att man kan hissa upp tvätten i taket efter att ha hängt upp den.
Visst hänger den i en stång som med fjäderkraft spänns mellan väggarna (där är enda likheten), men jag är ute efter något simplare, ungefär enligt bilden jag bifogade.
Visst hänger den i en stång som med fjäderkraft spänns mellan väggarna (där är enda likheten), men jag är ute efter något simplare, ungefär enligt bilden jag bifogade.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Finns det inte fortfarande duschdraperistänger på Ikea? Bara att "parallellkoppla" fem stycken. Jag köpte flera och har använt till allt möjligt utom just som duschdraperistång.
Redigering: De här: https://www.ikea.com/se/en/p/botaren-shower-curtain-rod-white-90314973/
(Fast minns inte att de var så pass dyra när jag köpte mina 2010.)
Redigering: De här: https://www.ikea.com/se/en/p/botaren-shower-curtain-rod-white-90314973/
(Fast minns inte att de var så pass dyra när jag köpte mina 2010.)
Redigerat:
Det är ju en idé förstås !.Magnus E K skrev:
Nu har jag även hittat motsvarande på JULA för hundralappen, och med två sådana och en metallprofil emellan dem med "tvättlinehål" kan jag nog få till lösningen till ett rimligt pris.
(Som svar till @Intet: Lösningen med hissanordning är dels väldigt dyr, dels tar den ju en massa höjdutrymme som inte finns).
Klicka här för att svara