Hej! Jag har knackat upp ett hål i murstocken för att sätta in en till kamin hemma. Jag visste att det var ett fågelbo i pipan så jag gick upp på taket och lyckades rensa bort det med lite hemmagjorda verktyg och dammsugare. Men till mitt förtret såg jag nu att det var igenmurat under boet. Eller åtminstone ser jag större tegelbitar, och det är hårt och stumt.

Jag stod och knackade med armeringsjärn i säkert 40 minuter men lyckades inte ta mig igenom. Satte sedan rep i ett spett och fortsatte ytterligare en halvtimme utan att knacka mig genom.

Alla pipor är raka och parallella så jag vet att kanalen går rakt ned, och en bit under är den tom och fri igen. Jag kan också se att den har varit i bruk förr då det är helt sanslöst mycket sot i kanalen nedanför stoppet. Men det är minst 30-40 år sedan. Kan det vara decennier av fågelbon som blir så hårt? Isåfall kan ju tegelstenarna fallit ned vid renovering eller liknande.

Hur går skulle ni gå tillväga för att få upp kanalen igen?

Borde jag försöka öppna upp kanalen där stoppet är och sedan mura igen? Eller är det mer våld ovanifrån som gäller?

Kanalen ska sedan glidgjutas (har gjort detta förr med framgång, se tidigare tråd).

Allt gott!

Hålet jag tagit upp.
Vägg med ett fyrkantigt hål, upplyst av en golvlampa. Hålet är öppet i en murstock för installation av en ny kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stoppet ses vagt en bit upp.
Syn på insidan av en murstock, med sotiga väggar och ett svagt synligt stopp längre in i kanalen.
Skapa konto

M Mackan_82 skrev:
Hej! Jag har knackat upp ett hål i murstocken för att sätta in en till kamin hemma. Jag visste att det var ett fågelbo i pipan så jag gick upp på taket och lyckades rensa bort det med lite hemmagjorda verktyg och dammsugare. Men till mitt förtret såg jag nu att det var igenmurat under boet. Eller åtminstone ser jag större tegelbitar, och det är hårt och stumt.

Jag stod och knackade med armeringsjärn i säkert 40 minuter men lyckades inte ta mig igenom. Satte sedan rep i ett spett och fortsatte ytterligare en halvtimme utan att knacka mig genom.

Alla pipor är raka och parallella så jag vet att kanalen går rakt ned, och en bit under är den tom och fri igen. Jag kan också se att den har varit i bruk förr då det är helt sanslöst mycket sot i kanalen nedanför stoppet. Men det är minst 30-40 år sedan. Kan det vara decennier av fågelbon som blir så hårt? Isåfall kan ju tegelstenarna fallit ned vid renovering eller liknande.

Hur går skulle ni gå tillväga för att få upp kanalen igen?

Borde jag försöka öppna upp kanalen där stoppet är och sedan mura igen? Eller är det mer våld ovanifrån som gäller?

Kanalen ska sedan glidgjutas (har gjort detta förr med framgång, se tidigare tråd).

Allt gott!

Hålet jag tagit upp.
[bild]

Stoppet ses vagt en bit upp.
[bild]
Exakt vart sitter stoppet?? Inte så man murat av kanalen?? Eller har man lagat nått uppe som ramla ner?? Kommer du åt högre upp så ta hål och plocka ur det som ligger där.

• Gilla
Mackan_82
  • Laddar…
Det låter ju märkligt att man skulle mura igen en kanal "mitt i" så att säga. Sitter stoppet så att de skulle vara möjligt att komma åt genom att knacka hål från sidan? Du kan inte skaffa en billig inspektionskamera så du kan ta bättre bilder på hur det ser ut?

• Gilla
Mackan_82
  • Laddar…
Mer våld låter som att du kan förvärra situationen. Jag skulle måttat exakt var stoppet är. Uppifrån och nedifrån så kan du räkna ut hur "tjockt" stoppet är (givet att du även kan mäta den totala sträcka. Total sträcka-mått nedifrån-mått uppifrån)

Är det några cm tunt kanske du kan slå igenom, men är det 30-60 cm tjockt så kommer du gå bet. Då, om möjligt, skulle jag göra ett hål till en trappa upp och lösa stoppet från sidan.

• Gilla
Mackan_82 och 1 till
  • Laddar…
Är det kanske så att det är ett 2-plans hus då kanske det suttit en eldstad där stoppet är. Förr var det vanligt att man murade alla pipor hela vägen upp och murade av pipor där man anslöt eldstäder.

• Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Är det kanske så att det är ett 2-plans hus då kanske det suttit en eldstad där stoppet är. Förr var det vanligt att man murade alla pipor hela vägen upp och murade av pipor där man anslöt eldstäder.
Fast lite märkligt med mycket sot i kanalen nedanför stoppet i så fall...

Det kan hända mycket I en skorsten på 30-40år.

• Gilla
Mackan_82 och 1 till
  • Laddar…
Det är ett tvåplanshus. Så det var också min första tanke att det var avmurat för en kamin på ovanvåningen. Men det märkliga är att stoppet sitter bara 2 m från skorstenskanten och det är någonstans på vinden ovanför rummet på ovanvåningen om jag mätt rätt. Det är dock klurigt att mäta exakt.

Men jag har uppdateringar idag. Jag stack upp några tunna gängstavar för att känna på stoppet nedifrån. Det var mjukt så jag skruvade dit en bit vajer och satte på skruvdragaren. Ned rasade först stenullsisolering och sedan en salig blandning av isolering och lecakulor.

Här fick jag hopp om att kunna lösa upp stoppet nedifrån. Jag fyllde 4 sopsäckar med bös, vilket motsvarar några meter pipa. Men sedan tog det tvärstopp. Hårt igen.

Upp på taket och dammsuga och titta ned. Jag slog ned spett i nästan 4 h. Armarna är helt bortdomnade. Kom en bit ned. Ungefär några centimeter om jag får gissa. Jag ser att jag nästan slagit mig igenom på några ställen där jag lyckats träffa oftare och gjort små gropar. Jag ser alltså att det är tomrum bakom när jag lyser. Men det är alltså BETONG i pipan. Helt säkert då jag fick upp några större bitar i dammsugaren då och då.

Jag tror precis som ni säger att jag behöver mäta så noga jag kan och öppna upp från sidan.

För även om jag kan hacka mig igenom med spett från ovansidan så får jag ju omöjligt bort tillräckligt bra så att jag kan glidgjuta. Men varför gör någon såhär med en skorsten??

Tog ingen bild ovanifrån. Här är underifrån nu efter att jag har rensat. Får dock en känsla av att detta avstånd är kortare än det borde. Det kan alltså vara ännu ett stopp. Men ska försöka mäta noggrannare. Någon som vet hur jag gör detta på ett smart sätt nedifrån?

Insidan av en skorsten, sedd nerifrån. Skorstenen är delvis rensad från isoleringsmaterial, och en del av verktyg syns i förgrunden.
Skapa konto

En vanlig lasermätare ger dig ju ett exakt mått. Sedan borde det väl hyfsat enkelt gå att överföra till utsidan av skorstenen, genom bjälklag osv. Det behöver ju inte vara helt exakt.

Jag undrar varför det blivit så här. Det är inte så att de höjt taket vid något tillfälle och byggt på skorstenen men då av nån anledning pluggat denna kanal.

Gamla skorstenar kan bjuda på mycke överraskningar men det verkar lite underligt med allt bös du fick bort. Men det var rätt väg att ta det nerifrån så gör man med Kajbon också och det kanske var ett Kajbo.
Det kan ju vara så att skorstenen är ommurad den sista biten. Det är vanligt att man får mura om från undersida yttertak och upp, då kan man ju ha gjort nån abrovink.

• Gilla
Mackan_82
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag gissar att någon gubbe för 20-40 år sedan fått för sig att det drar eller nått. Så har han pulat ner stenull i skorsten så långt han kunnat, hällt på lite krafs och sedan hällt lite betong. Sen drog han gräsmattan över sig och vi sitter här och skriver om hans verk.

• Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Lasermätare låter ju smart. Kul med ett nytt verktyg också.

Taket är inte höjt. Det ligger fortfarande orginaltaket på. Huset är från 56. Det ska bytas så snart jag får ekonomi till det.

Jag tror inte heller skorstenen är ommurad, men kan inte säga säkert. Men vi murade själva om skorstenen för tre år sedan när vi köpte huset. Då fick vi mura om nära allt ovanför nock. Jag gissar bara att vi är dom första som murat om skorstenen.

G gustaf-maurice skrev:
Jag gissar att någon gubbe för 20-40 år sedan fått för sig att det drar eller nått. Så har han pulat ner stenull i skorsten så långt han kunnat, hällt på lite krafs och sedan hällt lite betong. Sen drog han gräsmattan över sig och vi sitter här och skriver om hans verk.
Jag har liknande misstankar. När vi tog över huset var det trasor i alla ventilationskanaler, och alla tilluftskanaler under fönster stängda. Som tur var var vindsbjälklaget helt oisolerat, så huset kunde nog andas och torka ut ändå, annars hade nog huset möglat.

• Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M Mackan_82 skrev:
Jag har liknande misstankar. När vi tog över huset var det trasor i alla ventilationskanaler, och alla tilluftskanaler under fönster stängda. Som tur var var vindsbjälklaget helt oisolerat, så huset kunde nog andas och torka ut ändå, annars hade nog huset möglat.
Haha, då låter det än mer som en frusen herre och fokuserat på lite fel grejer.

*Häller lite mer betong ner i skorstenen* - "Det där gör nog susen"

:D

• Haha
Mackan_82 och 1 till
  • Laddar…
Här har jag ritat upp läget för den som är intresserad.

Det verkar iallafall som att jag bara har ett stopp kvar att hacka mig igenom. Och jag tror att det är mindre betong än vad det ser ut som på bilden. Gissningsvis är det mina mätningar som inte är helt exakta.

Jag ska testa att hacka liite till med spett imorgon efter jobbet. Sedan är det upp med stege på vinden och knacka upp murstocken. Men det först när jag har bättre mått med lasermätare.

Ritning som visar planerat arbetsområde för bygge med detaljer om skorstenslägen och uppskattningar av mått och material som betong och isolering.

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.