14 854 läst ·
19 svar
15k läst
19 svar
Mura med leca, lite initiala frågor..
Att gjuta allt i samma veva ger en bättre konstruktion, och all armering gjuts in sammanhängande. Mindre risk att någon del går isär för dig. Och du kan forma upp allt på samma gång. I slutändan sparar du även tid på detta.
Marksten och torrbruk kan kanske funka, jag kan inte ge mågot bra svar där. Starkast är dock plattan med en ingjuten klack som håller emot trycket väl och är det alternativ jag hade valt.
Alltså gjuta den blå fyrkanten lite högre (5cm räcker) än det gröna L:et.
Att ha klacken som mothåll på plats innan du återfyller med grus och jord är att rekomendera
Marksten och torrbruk kan kanske funka, jag kan inte ge mågot bra svar där. Starkast är dock plattan med en ingjuten klack som håller emot trycket väl och är det alternativ jag hade valt.
Alltså gjuta den blå fyrkanten lite högre (5cm räcker) än det gröna L:et.
Att ha klacken som mothåll på plats innan du återfyller med grus och jord är att rekomendera
Tack för utförligt svar! Botten och klacken kan jag ju gjuta i ett stycke fast vänta med den blå ändå även fast det kanske är bättre att gjuta allt på en gång.. Ska fundera lite hur jag ska göra där. Det går kanske låta några armeringsjärn sticka ut från klacken/botten av lecagrunden så att den blå plattan sen ansluter till den gröna? Är väl nån form av mellanting, men vill egentligen helst vänta med blå plattan för jag ska fixa lite med brunnen där. Skulle dock vilja återfylla så snart som möjligt. Blir det jättemycket bättre med att gjuta allt i ett stycke eller blir det marginellt bättre? Vad kan hända?D Drburr skrev:Att gjuta allt i samma veva ger en bättre konstruktion, och all armering gjuts in sammanhängande. Mindre risk att någon del går isär för dig. Och du kan forma upp allt på samma gång. I slutändan sparar du även tid på detta.
Marksten och torrbruk kan kanske funka, jag kan inte ge mågot bra svar där. Starkast är dock plattan med en ingjuten klack som håller emot trycket väl och är det alternativ jag hade valt.
Alltså gjuta den blå fyrkanten lite högre (5cm räcker) än det gröna L:et.
Att ha klacken som mothåll på plats innan du återfyller med grus och jord är att rekomendera
Ja, du kan lämna byglar som sticker ut från klacken och som ansluter in i golvet sedan. Bockade som ett U.
Det optimala är som sagt att gjuta allt i ett stycke, men det är inte katastrofalt att inte göra det. Skillnaden är mer åt det marginella hållet.
Det optimala är som sagt att gjuta allt i ett stycke, men det är inte katastrofalt att inte göra det. Skillnaden är mer åt det marginella hållet.
Tack för svar! Får se hur det slutar. Kanske hinner med att fixa med brunnen också och gjuta allt i ett stycke.D Drburr skrev:
En sista fråga. 19 cm-block bör räcka va eller behöver man tjockare? Tänkte mig 59x19x19-block om det är dugligt?
Klicka här för att svara