Ska mura upp stödmur vid källartrapp med lecablock.
Ska först gjuta en klack av betong som lecablocken ska stå på. Delar av denna klack kommer vila på den äldre plattan som delvis finns kvar i jorden.

1. Bör jag borra ner lite armeringsjärn i gamla plattdelarna som förankrar den nya klacken?

2. "Utsidan" av muren, d.v.s. där jag ska fylla igen med jordmassor (lera / jord / m.m.) behöver jag slamma och putsa den, trots att jag tänkt köra platonmatta där?

3. Är det vettigt att investera i en murarlåda och köra med t.ex. webers system? Byggmax har ju rätt mycket billigare leca-block än vad webers är, men gissar att webers murarlådor inte funkar på Byggmax eller andra märkens lecablock?

4. Bör man armera botten av första lagret av leca-block, alltså armering i klack upp i leca-blocken eller håller murbruket för detta?

Tack på förhand!
 
E eddiw skrev:
4. Bör man armera botten av första lagret av leca-block, alltså armering i klack upp i leca-blocken eller håller murbruket för detta?
Har aldrig gjort detta själv, men de instruktioner jag sett vid murning till en källare, med lecablock, så var det bara vid första skiftet, sedan vart 3e och näst sista (alltså mellan näst sista och sista) som de la armering. Så inget från klacken.
 
Jag murade nyligen en mindre grund som första murprojekt. Jag murade med ett KC-murbruk.

Jag kom fram till att man skulle slamma innan platonmattann för att täta muren.

Jag fick låna och prova en murarlåda men slutade snabbt att använda den. Det är först vid längre sträckor jag tror den blir effektiv. Varje hörn, glugg eller liknande ska den lyftas. Kör man flexoheft tror jag det är viktigare med rätt tjocklek.
 
A andersgd skrev:
Jag murade nyligen en mindre grund som första murprojekt. Jag murade med ett KC-murbruk.

Jag kom fram till att man skulle slamma innan platonmattann för att täta muren.

Jag fick låna och prova en murarlåda men slutade snabbt att använda den. Det är först vid längre sträckor jag tror den blir effektiv. Varje hörn, glugg eller liknande ska den lyftas. Kör man flexoheft tror jag det är viktigare med rätt tjocklek.
Okej, Jo det är ju sant att den måste lyftas och flyttas hela tiden.. Min stödmur kommer vara 1,05 meter lång på kortsidan och 2,8 meter på långsidan. Upskattningsvis 1,85 hög ca. Helt ovärt att köra murarlåda då alltså?

Ok, då slammar jag med. Men man behöver iaf inte putsa den sidan då enbart slamning?

Vad är KC-bruk? Jag trodde man körde med murbruk A eller B till sånt här, men jag är ju nybörjare så jag kan ju ha fel :p
 
A AndersMårtensson skrev:
Har aldrig gjort detta själv, men de instruktioner jag sett vid murning till en källare, med lecablock, så var det bara vid första skiftet, sedan vart 3e och näst sista (alltså mellan näst sista och sista) som de la armering. Så inget från klacken.
Tack! Misstänkte att det var så.. Jobbigt att behöva borra hål i klack och leca och passa in.. Om jag fattat rätt så är typ murbruket kraftigare än själva leca-blocken, det tror man ju inte.. Alltså att leca-blocken ger vika före murbruket.. :)
 
  • Gilla
AndersMårtensson
  • Laddar…
En till fråga.. Är det olika kvalitet på lecablock eller håller de ungefär samma standard? Är det värt att använda nåt välkänt så som Weber eller kan man lika gärna köra från Byggmax?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag har då aldrig märkt någon skillnad på billiga och dyra lecablock. I alla fall inte på de större varianterna. På de mindre kan det skilja en del i hur stora kulorna är. Men även det har sällan någon prakisk betydelse. Lättare att kapa de med små kulor noga, men när är det noga med leca?

Det som kan bli lite meckigt med de större är att olika märken kan ha en smula olika utformning av spåren för armeringen. Så på ett skift som armeras så är det bra om alla är samma sort. I andra skift spelar det ingen roll.

Jag har för mig att det står i instruktionerna för de flesta typer av block att de ska muras med B-bruk, eller M2,5 som det kallas i dag. Köp på säck om du ska mura så lite. Ska du mura mer så är det tids- och priseffektivt att köpa murcement A och blanda med mursand till B-kvalitet. Det blir en hisklig massa säckar annars.

Lecasågblad till tigersågen är väl värt investeringen redan vid ganska få kapningar.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Jag har då aldrig märkt någon skillnad på billiga och dyra lecablock. I alla fall inte på de större varianterna. På de mindre kan det skilja en del i hur stora kulorna är. Men även det har sällan någon prakisk betydelse. Lättare att kapa de med små kulor noga, men när är det noga med leca?

Det som kan bli lite meckigt med de större är att olika märken kan ha en smula olika utformning av spåren för armeringen. Så på ett skift som armeras så är det bra om alla är samma sort. I andra skift spelar det ingen roll.

Jag har för mig att det står i instruktionerna för de flesta typer av block att de ska muras med B-bruk, eller M2,5 som det kallas i dag. Köp på säck om du ska mura så lite. Ska du mura mer så är det tids- och priseffektivt att köpa murcement A och blanda med mursand till B-kvalitet. Det blir en hisklig massa säckar annars.

Lecasågblad till tigersågen är väl värt investeringen redan vid ganska få kapningar.
Tack för svar! Låter bra, då köper jag B-bruk (har en del hemma redan).


En annan fråga.. Behöver man dränrör bakom en sån här källartrappsmur? Dränrören som är dragna nu är ju dragna längs med huset. Lite svårt för mig nu att lägga ytterligare dränrör då det ligger mängder med jordmassor precis jämter där jag ska mura och gjuta.. Dränkillarna som gjorde jobbet hos oss tyckte det var overkill att köra dränrör även utanför stödmuren. Vattnet kanske rinner ner i singelbädden som är under och bakom stödmuren?
 
D
Sätt in dobbar av armering i klacken, samma sak upp i första skiktet leca, mura och slamma med B-bruk. Borra även in dobbar mellan den befontliga källarväggen och lecablocken. Armera vartannat skift med dubbla bistål eller 8mm rundjärn. Blir rätt bra marktryck på en stödmur så att gjuta upp en liten klack på typ 5cm som håller emot lecan nertill hade inte heller varit en dum ide'.

Murarlåda använder knappt de som jobbar med sånt på heltid. Så spara du de pengarna och kör med slev istället.
 
Redigerat:
D Drburr skrev:
Sätt in dobbar av armering i klacken, samma sak upp i första skiktet leca, mura och slamma med B-bruk. Borra även in dobbar mellan den befontliga källarväggen och lecablocken. Armera vartannat skift med dubbla bistål eller 8mm rundjärn. Blir rätt bra marktryck på en stödmur så att gjuta upp en liten klack på typ 5cm som håller emot lecan nertill hade inte heller varit en dum ide'.

Murarlåda använder knappt de som jobbar med sånt på heltid. Så spara du de pengarna och kör med slev istället.
Tack för svar! Låter som en vettig idé att armera så mycket som möjligt. Man kan väl knappast armera för mycket.. :p Borra in armering i befintlig källarvägg har jag redan planerat att göra, den gamla stödmuren var gjord så.
Hur menar du att gjuta upp en liten klack på typ 5 cm? Gjuta en klack i botten som leca-blocken står på (ca 10cm hög) och sedan samtidigt gjuta upp den på var sida så att man placerar leca-blocken inuti klacken så att säga?

Alltså typ
|_| där | är uppåtgående klack och _ är klacken i botten, eller hur menar du? =) Kanske räcker att ha klack på ena sidan i så fall, insidan är väl bäst i så fall antar jag?
 
D
Ja precis ett _| i botten på insidan av muren. En klack på ena sidan menar jag, avlastar trycket lite. Alternativt om du kan gjuta grunden till lecan lite lägre än golvet/ trappan så att denna bildar ett mothåll för lecan typ __===. Hade varit enklare att måla upp i paint men så långt har inte iphone kommit ännu=(
 
D Drburr skrev:
Ja precis ett _| i botten på insidan av muren. En klack på ena sidan menar jag, avlastar trycket lite. Alternativt om du kan gjuta grunden till lecan lite lägre än golvet/ trappan så att denna bildar ett mothåll för lecan typ __===. Hade varit enklare att måla upp i paint men så långt har inte iphone kommit ännu=(
Förstår hur du menar :) Så det är inga problem att gjuta klacken först och sen "golvet" lite senare? Alltså att jag då gjuter det lite högre som mothåll för lecan.. Tänkte nämligen göra så för att få undan ett projekt i taget.. Klacken ska gjutas som ett L och i och med att trappen ska vara i backe så kommer det finnas jordmassor på båda sidor längst ut på L:et och där lär väl båda sidor trycka och göra det stadigt utan klack.. Golvet som gjuts kommer ju inte gå ända dit för att backen som trappen ska ligga i redan finns på plats.. Golvet kommer bara finnas precis utanför källardörren så att säga, vid kortsidan och lite på långsidan av L:ett så att säga.. Har inte paint på min telefon heller :p
 
D
Mja, det bästa är att gjuta allt på samma gång. Det näst bästa är att först gjuta golv, trappa och sedan klacken.
Fick för mig att golvet redan var gjutet redan bara.
 
D Drburr skrev:
Mja, det bästa är att gjuta allt på samma gång. Det näst bästa är att först gjuta golv, trappa och sedan klacken.
Fick för mig att golvet redan var gjutet redan bara.
Ok. En tanke jag hade förut var att ha Marksten som golv istället för att gjuta golv. Alltså att bara gjuta klack.. Är det en väldigt dålig idé om jag gjuter klack som går upp en bit på insidan som du beskrev ovan..

Varför är det dåligt att gjuta golvet i efterhand?
Min tanke var att göra enligt bilden nedan.
Den gamla plattan finns delvis kvar i jorden och är rock solid så den kommer inte röra sig nånstans. Bara på kortsidan den inte finns kvar då dränrören var tvungen att komma ner på rätt djup så den delen bilades bort helt.
Den gröna är ju då en gjuten "klack" eller golv för leca-blocken som ska gjutas delvis ovanpå gamla stödmuren och det blå är ju golvplattan när man går ut från källaren. Antingen tänkte jag då gjuta upp en extra hög del på den gröna klacken / golvet som du beskrev eller gjuta det blå golvet högre än den gröna klacken för att avlasta murbruket som håller fast leca-blocken på sin plats. (Fast som jag skrev ovan är jag lite sugen på marksten i botten istället för att gjuta (alltså blå delen).. Då med lite torrbetong i botten bara..

Min tanke var att gjuta den gröna klacken/golvet först och sedan när jag får tid fortsätta med
golv och trapp. Trappen kommer nog bli färdiga stenblock som jag lägger i bärlag som läggs över makadamen avskilt med markduk.

Jag behöver få upp leca-blocken för att kunna återfylla med alla jordmassor jag har liggandes på trädgården som jag behöver få bort snart.. Har en väldig massa andra projekt i trädgården som också behöver bli färdiga innan höst/vinter.
Fan vad en dränering skapar många projekt :(

Uppmätt bygggrund med markerade områden för gjutning, bredvid grus och verktyg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
[
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.