G Gudge skrev:
Frågan kvarstår dock om kommunen kan ge entreprenören godkänt bygglov att bygga på min tomt? Låter ju rätt konstigt att det ens skulle gå nu när jag står som ägare till tomten? Och muren finns inte med i detaljplan.
Vem som helst kan söka bygglov på annans mark, i alla fall i vår kommun. Men att få tillträde till marken för att bygga är ju en annan femma.
Jag hade inte byggt någon mur på min tomt och inte heller delat den med grannen. Som gjort för framtida konflikter.
De får snällt placera muren på sin tomt och egentligen även en bit i så de kan underhålla muren utan att beträda din tomt. Stå på dig!

• Gilla
Pilis och 1 till
  • Laddar…
Som sagt jag tror knappt jag skulle accepterat läget alls.

Dels OM man vill ha grannar nära sig, kunna prata, ha barnen över utan behöva bygga en stege. Leka obehindrat över gräsmattorna.

Där jag växte upp lekte vi över gränserna, kurragömma fotboll över tomtgränserna... HUR gör man det enkelt med stor mur?
Hade man inte räknat med muren utan allt det andra så.....

De som bosätter så här nära VILL väl att man ens trädgård är fin så alla kan se, men den grejen är nog lite att åt andra hållet med. Man vill se grannarnas med... "haha jag kan se din, men du kan inte se min" är det nu...

Nej, det kanske inte går bryta. Och jag skulle personligen inte köpa ett sådant hus från början ens, men har tidigare hyrt liknande tomter - och hade det varit hyreskontrakt där det hade ändrats såpass mycket hade jag inte flyttat in OM jag inte varit tvungen.

L larka742 skrev:
Som sagt jag tror knappt jag skulle accepterat läget alls.

Dels OM man vill ha grannar nära sig, kunna prata, ha barnen över utan behöva bygga en stege. Leka obehindrat över gräsmattorna.

Där jag växte upp lekte vi över gränserna, kurragömma fotboll över tomtgränserna... HUR gör man det enkelt med stor mur?
Hade man inte räknat med muren utan allt det andra så.....

De som bosätter så här nära VILL väl att man ens trädgård är fin så alla kan se, men den grejen är nog lite att åt andra hållet med. Man vill se grannarnas med... "haha jag kan se din, men du kan inte se min" är det nu...

Nej, det kanske inte går bryta. Och jag skulle personligen inte köpa ett sådant hus från början ens, men har tidigare hyrt liknande tomter - och hade det varit hyreskontrakt där det hade ändrats såpass mycket hade jag inte flyttat in OM jag inte varit tvungen.
G Gudge skrev:
Hej.

Vi har köpt en tomt och byggt ett hus och flyttat in på ett nytt villaområde där nästa etapp bakom vårat hus nu byggs. Vi har köpt vår tomt och hus av en hustillverkare och har ett avtal med dem och hustillverkaren har köpt alla sina tomter från tidigare ägare av åkern, bonden som numera även är entreprenören som bygger gator,va och sköter terrasseringen i det nya området mm. Enligt vår säljare skulle det vara en plan tomt och ingen höjdskillnad mot grannen på vår baksida där tomten ännu är obebyggd. Senare i processen fick vi info efter att vi frågat flertalet gånger då man såg att det kommer bli höjdskillnad att det nog kommer bli en gabionmur på max 0,5m höjd utanför vår tomtgräns mot grannen. Nu när muren ska börja byggas får vi efter mycket om och men reda på att gabionmuren ska bli ca 1,7 m hög plus staket ovanpå detta och dessutom ska den placeras 0,65m in på våran tomt. Alltså hälften av muren på våran lägre belägna tomt och andra hälften på den högre belägna tomten. Entreprenören har alltså sökt bygglov hos kommunen för detta gällande vår tomt.

Till saken hör att det i vårt tomtavtal med hustillverkaren inte står något om en mur över huvudtaget. Entreprenören menar däremot att det står i hans avtal med hustillverkarna när han sålde tomterna. Det som verkar stå i deras avtal är” En gabionmur ska placeras i bakkant av tomt och bekostas av säljaren (alltså entreprenören). Alltså tolkningsbart även detta och inga mått eller ritningar.

Samma sak som ovanstående gäller för hela vår gata och ca 8 fastighetsägare. Det ska även nämnas att vårt hus ligger ca 5,5 m ifrån tomtgräns där muren ska placeras och dessutom har jag nyss byggt tralldäck (ca 2 m brett) utanför huset och hade jag vetat att muren skulle placeras så nära vårt hus hade man nog tänkt annorlunda både vad gäller husets placering samt bredd på tralldäck. Blir med andra ord en remsa gräsbeklädd yta kvar som tenderar till att bli fånigt smal om muren hamnar ännu närmare.

Frågor:

Vad har vi för möjlighet att påverka? Kan kommunen verkligen godkänna detta bygglov även om vi säger nej? Normalt sett brukar ju alltid Murar och slänter läggas på den högre belägna tomten då det är denna tomt som självfallet tjänar mest på detta. Slänter som finns på tidigare etapper tillhör den högre belägna tomten. Finns det en tydlig lag/regel man kan peka på här? Om vi inte kan påverka vart muren hamnar, vad ska vi då kräva av hustillverkaren som onekligen har gett oss falsk information och sålt in tomterna för egen vinning och dessutom står inget i tomtavtal?

Stort tack på förhand för tips och råd.
Vem som helst kan söka bygglov för en byggnad eller ett byggnadsverk, tex en mur, i stort sett var som helst. Ett givet bygglov innebär inte någon rättighet att bygga. Det som prövas i bygglovet är endast om sökt lov strider mot något i PBL, tex mot bestämmelser i en detaljplan för området, vilket utgör ett hinder för genomförandet av den sökta åtgärden. Du kan som berörd fastighetsägare alltid överklaga ett givet bygglov. Du bör dock, för att ha framgång med överklagan, ha saklig grund för ditt yrkande. Att åtgärden strider mot detaljplan tex, eller som i ditt fall, att muren innebär en betydande olägenhet för din fastighet genom sin höjd, skuggverkan, skymmande av utsikt, förändring av områdeskaraktär, etc, etc. Samma sak gäller för övrigt ev. markförändring som kräver marklov. Alltså: Överklaga! Hos kommunen första gången. Dom ska skicka det vidare om du överklagar i tid.
Att någon bygger olovandes på din fastighet har inget med bygglovet att göra. Det är ett civilrättsligt ärende! Tala med advokat och stäm den som byggt!

Lycka till med grannsämjan by the way,

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Kan inte förstå hur man ens får igenom ett sånt här område med så enorma höjdskillnader mellan tomterna (verkar ju vara samma höjdskillnader på flera av tomterna). Att inte beakta naturens form redan när man planerar området, och istället ha några sutterängtomter som mjukar upp höjdskillnaderna, är för mig oerhört konstigt.

Jag hade helt klart stått på mig för att få en så attraktiv tomt som möjligt, med så lite vägg och så lite insyn som möjligt. Annars lär du ångra dig i framtiden!

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Det förstår inte jag heller...

R RedSparcstotting skrev:
Vem som helst kan söka bygglov för en byggnad eller ett byggnadsverk, tex en mur, i stort sett var som helst. Ett givet bygglov innebär inte någon rättighet att bygga. Det som prövas i bygglovet är endast om sökt lov strider mot något i PBL, tex mot bestämmelser i en detaljplan för området, vilket utgör ett hinder för genomförandet av den sökta åtgärden. Du kan som berörd fastighetsägare alltid överklaga ett givet bygglov. Du bör dock, för att ha framgång med överklagan, ha saklig grund för ditt yrkande. Att åtgärden strider mot detaljplan tex, eller som i ditt fall, att muren innebär en betydande olägenhet för din fastighet genom sin höjd, skuggverkan, skymmande av utsikt, förändring av områdeskaraktär, etc, etc. Samma sak gäller för övrigt ev. markförändring som kräver marklov. Alltså: Överklaga! Hos kommunen första gången. Dom ska skicka det vidare om du överklagar i tid.
Att någon bygger olovandes på din fastighet har inget med bygglovet att göra. Det är ett civilrättsligt ärende! Tala med advokat och stäm den som byggt!

Lycka till med grannsämjan by the way,

Får lägga till att jag förutsätter att bygglovet för muren är färskt. Är det äldre än 5 år kan det inte utnyttjas nu även om det påbörjats tidigare. Är det äldre än 2 år och inte påbörjat kan det heller inte utnyttjas. Står byggnadsverket/muren till viss del på din fastighet utan att detta medgivits av den/de som ägde din fastighet då bygglovet/marklovet prövades. Överklaga!
Jag skriver marklov eftersom muren kan sägas ha bygglovprövats i samband med marklovet om den funnits med i hela sitt nuvarande utförande på marklovsritningarna. Har muren ett annat utförande nu kräver den ett nytt bygglov (också om den skulle kallas stödmur). Till sist: Det finns inget som heter "ändring av givet bygglov" även om en del kommuner tycks tro det!!! Detta beror på att en kommun, som myndighet, inte kan "ta tillbaka" ett givet bygglov, vilket i sak är vad en "ändring" skulle innebära.
Hoppas jag fått med allt relevant nu!

Inget kul läge. Känns ju nästan som om förutsättningarna har ändrats så pass mycket att det inte är samma sak (tomt, läge etc) ni får som ni avtalade om. En hög mur hade jag aldrig accepterat, kanske 0,5 meter och sen en låg slänt mot grannens tomt. Men ni kommer ju aldrig att slippa insynen, och den hade jag haft väldigt svårt att acceptera. Men alla är olika.

/HLH

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.