Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

MUR på vår tomt utan vårt tillstånd, står inget i tomtavtal

1. G
    Medlem · 22 inlägg

Gudge

Medlem
    Hej.

Vi har köpt en tomt och byggt ett hus och flyttat in på ett nytt villaområde där nästa etapp bakom vårat hus nu byggs. Vi har köpt vår tomt och hus av en hustillverkare och har ett avtal med dem och hustillverkaren har köpt alla sina tomter från tidigare ägare av åkern, bonden som numera även är entreprenören som bygger gator,va och sköter terrasseringen i det nya området mm. Enligt vår säljare skulle det vara en plan tomt och ingen höjdskillnad mot grannen på vår baksida där tomten ännu är obebyggd. Senare i processen fick vi info efter att vi frågat flertalet gånger då man såg att det kommer bli höjdskillnad att det nog kommer bli en gabionmur på max 0,5m höjd utanför vår tomtgräns mot grannen. Nu när muren ska börja byggas får vi efter mycket om och men reda på att gabionmuren ska bli ca 1,7 m hög plus staket ovanpå detta och dessutom ska den placeras 0,65m in på våran tomt. Alltså hälften av muren på våran lägre belägna tomt och andra hälften på den högre belägna tomten. Entreprenören har alltså sökt bygglov hos kommunen för detta gällande vår tomt.

Till saken hör att det i vårt tomtavtal med hustillverkaren inte står något om en mur över huvudtaget. Entreprenören menar däremot att det står i hans avtal med hustillverkarna när han sålde tomterna. Det som verkar stå i deras avtal är” En gabionmur ska placeras i bakkant av tomt och bekostas av säljaren (alltså entreprenören). Alltså tolkningsbart även detta och inga mått eller ritningar.

Samma sak som ovanstående gäller för hela vår gata och ca 8 fastighetsägare. Det ska även nämnas att vårt hus ligger ca 5,5 m ifrån tomtgräns där muren ska placeras och dessutom har jag nyss byggt tralldäck (ca 2 m brett) utanför huset och hade jag vetat att muren skulle placeras så nära vårt hus hade man nog tänkt annorlunda både vad gäller husets placering samt bredd på tralldäck. Blir med andra ord en remsa gräsbeklädd yta kvar som tenderar till att bli fånigt smal om muren hamnar ännu närmare.

Frågor:

Vad har vi för möjlighet att påverka? Kan kommunen verkligen godkänna detta bygglov även om vi säger nej? Normalt sett brukar ju alltid Murar och slänter läggas på den högre belägna tomten då det är denna tomt som självfallet tjänar mest på detta. Slänter som finns på tidigare etapper tillhör den högre belägna tomten. Finns det en tydlig lag/regel man kan peka på här? Om vi inte kan påverka vart muren hamnar, vad ska vi då kräva av hustillverkaren som onekligen har gett oss falsk information och sålt in tomterna för egen vinning och dessutom står inget i tomtavtal?

Stort tack på förhand för tips och råd.

2. P
    Husägare · 4 134 inlägg
    Det är din tomt, ingen annan har rätt att byggs på den .
    Ska de höja den andra tomten mer än 0,5 meter behöver de marklov, iaf i min kommun.

3. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    TS skriver ju att bygglov är sökt.

4. G
    Medlem · 22 inlägg

Gudge

Medlem
    Det är som sagt ett nybyggt område så handlar inte om att de höjer tomten utan tomthöjden följer säkert detaljplan och annat som kommunen beslutat om när området projekterades. Vi har dock inte sett några höjder för granntomten på vare sig nybyggnadskartor eller detaljplanekarta. Det enda man såg var höjder för en väg i närheten samt befintliga höjdkurvor i området. För vår del kan det ju lika gärna få vara en slänt. Men det antar jag inte att som ska ha tomten över oss tycker.

5. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Det måste väl finnas någon form av tomtkarta för området ? Som visar hur det skall se ut när det är färdigt.

• Laddar…
  6. Hemmakatten
    Medlem · 12 240 inlägg
    Grannen har ingen rätt att inkräkta på er tomt. 1,7 m låter väldigt högt. Inte trévlig höjd att ha i tomtgränsen. Kanske lite bättre att gå med på en lägre höjd med intrång på er

7. G
    Medlem · 22 inlägg

Gudge

Medlem
    Tomtkartor finns givetvis dock är ingen mur inritad på någon av de planer och ritningar som funnits framtagna. De är först nu när jag fick ut dokumenten för bygglovet som sökts på min tomt som vi fått se ritningar på hur det ska bli. Finns inte heller mest något om muren i detaljplanehandlingarna.

8. G
    Medlem · 22 inlägg

Gudge

Medlem
    Kanske får förtydliga att gatorna redan är byggda och asfalterade så blir nog svårt ändra markhöjd på den högre belägna tomten och den är antagligen redan såld. Så de räknar nog med en plan tomt med en mur då de säkerligen fått den infon. Tror inte de går med på att sänka sin mark på deras baksida dessvärre.

• Laddar…
  9. R
    Medlem · 1 528 inlägg
    Förstår inte... har entreprenöten sökt bygglov på er tomt efter avslutad affär? Och muren finns inte nämd någonstans i ert köpeavtal?

10. M
    Medlem · Skåne · 1 668 inlägg

mathiash77

Medlem
    https://www.mittbygge.se/bygga-och-renovera/mitt-bygge/ritningar-och-handlingar/nybyggnadskarta.html

Var ansökningarna inlämnade innan ni blev ägare till er villa?

Fanns/finns där en nybyggnadskarta?

Det enda jag kan tänka mig är att ni bestrider om hanteringen inte gått rätt till eller om byggaren lämnat felaktiga uppgifter.

Hur kommer grannens hus att placeras mot ert? Hur påverkar 1,7 m insynen mellan tomterna?

Ni kanske kan begära att en hög häck planteras utan kostnad för er om ni kan bevisa att man ljugit?

11. G
    Medlem · 22 inlägg

Gudge

Medlem
    Helt rätt tolkat(y) Entreprenören menar ju dock att han har skrivit med om muren i sitt tomtavtal med hustillverkaren men det står inget i tomtavtal mellan hustillverkare och oss. Det ingick även matjord från entreprenören i tomtköpet som vi dock inte fått ut eftersom muren ännu inte är byggd. Så har på köpet fått en sommar utan gräsmatta. Se bild hur det ser ut idag.

12. G
    Medlem · 22 inlägg

Gudge

Medlem
    Bygglovet för muren lämnades i nyss och alltså ca 1 år och 4 månader efter att vi signerade tomtavtal.

Se bild för placering av grannens hus. Man ser ett gult rör som sticker upp som är för en lyktstolpe och där är alltså deras gata.

Ja om muren trots allt kommer på plats blir det att driva vidare och få någon sorts kompensation av hustillverkaren, det är dock sämsta scenariot. Muren kommer ta ca 15-20 kvadrat av min tomtyta.

13. Hemmakatten
    Medlem · 12 240 inlägg
    Sorglig utsikt, lider med er.

14. G
    Medlem · 22 inlägg

Gudge

Medlem
    Ska tilläggas att det är ett möte på gång med kommunen, hustillverkaren, 8 fastighetsägare, entreprenören så är lite därför jag försöker samla lite tips och råd. Blir intressant att höra vad som sägs.

15. M
    Medlem · Skåne · 1 668 inlägg

mathiash77

Medlem

Lämnades bygglovet in före eller efter ni blev ägare av huset? Om det var efter borde ni blivit hörda/informerade.

Om det lämnades in innan är det viktigt vilken information som finns skriftligen mellan er och säljaren kring höjdskillnaden.

Slutligen - Vad vill du uppnå?

Att bli av med höjdskillnaden är nog att glömmma.

Är det bättre om grannens tomt sluttar mot er?
    Vill ni få gabionern att bara stå på grannens tomt?
    Vill ni ha ett plank/häck?
    Vill ni få uteplatsen ända ut till gabionen?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.