Ja den utsikten just nu ser inte så kul ut. Men nog måste det bli någon form av mur/stöd där. Annars kan ju grannens hela tomt komma ner till er.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
R
R RoBo skrev:
Ja den utsikten just nu ser inte så kul ut. Men nog måste det bli någon form av mur/stöd där. Annars kan ju grannens hela tomt komma ner till er.
Finns det foton på hur det såg ut innan? Är hela gropen urgrävd på er sida?

G Gudge skrev:
Bygglovet för muren lämnades i nyss och alltså ca 1 år och 4 månader efter att vi signerade tomtavtal.

Se bild för placering av grannens hus. Man ser ett gult rör som sticker upp som är för en lyktstolpe och där är alltså deras gata.

Ja om muren trots allt kommer på plats blir det att driva vidare och få någon sorts kompensation av hustillverkaren, det är dock sämsta scenariot. Muren kommer ta ca 15-20 kvadrat av min tomtyta.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Det är ju rätt tydligt att det skulle bli en rejäl höjdskillnad. Det finns ingen praxis om attmuren ska vara på den högre tomten. Det är normalt sett den som ändrar höjden som får ra ansvar för muren. Men i nya områden är den normalt mitt i gränsen. Uppenbarligen är det komunikationen som brustit här...

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Det ser ju ut som din tomt är urschaktad mot granntomten? Då kan det vara ditt ansvar, helt eller delvis att inte granntomten rasar ned på din tomt.

Det är normalt den som förändrar en höjd i gränsen som har ansvaret att säkra med en mur eller slänt.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Lämnades bygglovet in före eller efter ni blev ägare av huset? Om det var efter borde ni blivit hörda/informerade.

Om det lämnades in innan är det viktigt vilken information som finns skriftligen mellan er och säljaren kring höjdskillnaden.

Slutligen - Vad vill du uppnå?

Att bli av med höjdskillnaden är nog att glömmma.

Är det bättre om grannens tomt sluttar mot er?
Vill ni få gabionern att bara stå på grannens tomt?
Vill ni ha ett plank/häck?
Vill ni få uteplatsen ända ut till gabionen?
Bygglovet lämnades in efter vi blev ägare av huset. Vi hade troligen blivit informerade men nu blir det ett möte med alla inblandade parter istället.

Det jag minst vill uppnå är att muren ska hamna på den andra tomten men det kan få stå inskrivet för vår del att det är delat ansvar för muren. Då vi sjävklart kan ha nytta av en mur istället för en slänt. Höjdskillnaden kommer inte gå att påverka. Så att muren blev 1,7 m hög istället för 0,5m får man nog bara svälja. Dock har ju säljaren lurat alla på vår gata som sitter i samma läge.

R RapidSledge skrev:
Finns det foton på hur det såg ut innan? Är hela gropen urgrävd på er sida?
Var en åker tidigare som lutade och mitt på min tomt var höjden i nivå med vad min sockelhöjd ligger på idag och tomten lutade svagt upp mot den andra. Så min tomt är nog delvis avschaktad och den andra tomten något förhöjd.

H hempularen skrev:
Det ser ju ut som din tomt är urschaktad mot granntomten? Då kan det vara ditt ansvar, helt eller delvis att inte granntomten rasar ned på din tomt.

Det är normalt den som förändrar en höjd i gränsen som har ansvaret att säkra med en mur eller slänt.
Det är som sagt ett nybyggt område så båda tomter är förändrade i höjd.

D Daniel 109 skrev:
Det är ju rätt tydligt att det skulle bli en rejäl höjdskillnad. Det finns ingen praxis om attmuren ska vara på den högre tomten. Det är normalt sett den som ändrar höjden som får ra ansvar för muren. Men i nya områden är den normalt mitt i gränsen. Uppenbarligen är det komunikationen som brustit här...
Ja det är främst kommunikationen självklart och jag såg tidigt att vår säljare hade fel även om de lagt på mer massor efter hand på tomten över våran så muren ökat i höjd. Sen ställer jag mig frågande till att vi ska tappa 0,65 m tomtyta medans den högre belägna tomten får en plan yta hela vägen ut över muren som trots allt går att nyttja. Men kan ändå köpa att de kanske skulle kunnat stå en bit in på våran, säg 30 cm, för vi kan trots allt nyttja muren till något och det blir då tydligt att det är delat ansvar att sköta muren. Men att hälften/hälften köper jag inte riktigt med tanke på för vem man gör muren.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Nej då en slänt hade blivit stabil nog. Inga problem. Möjligen dock dränering i släntfot för avvattning av den övre tomten.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
G Gudge skrev:
Nej då en slänt hade blivit stabil nog. Inga problem. Möjligen dock dränering i släntfot för avvattning av den övre tomten.
Nja! Ser inte riktigt ut så, finns ju tendenser till ras.

D Daniel 109 skrev:
Ja kommunikation absolut. När grunden gjordes såg det ut enligt bild och slänten ligger precis bakom den stora stenen idag så riktigt så tydligt tycker jag trots allt inte att det var. ;)

• Byggarbetsplats med grävmaskin, stor sten, och grunder under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man kunde få till en förstärkt slänt eller lutande mur så skulle det iallafall se mindre påträngande ut.
Kanske gabioner upp till halva höjden och en slänt på resten?

• Gilla
Buford och 2 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Nja! Ser inte riktigt ut så, finns ju tendenser till ras.
Stabiliteten är tillräcklig. Det har jag beräknat då jag jobbar med sådant;) Däremot är det yterosion i slänten och avvattningen som behöver hanteras.

useless useless skrev:
Om man kunde få till en förstärkt slänt eller lutande mur så skulle det iallafall se mindre påträngande ut.
Kanske gabioner upp till halva höjden och en slänt på resten?
Har haft samma tanke(y) Hade nog blivit finare. Dock tappar ju grannen tomtyta som han säkerligen vill ha.

D Daniel 109 skrev:
Tack för svar. Hur säker är du på att det är det normala i nybyggda områden att placera mur mitt i gränsen? Har försökt hitta något kring vad som gäller utan resultat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.