39 856 läst ·
81 svar
40k läst
81 svar
MUR på vår tomt utan vårt tillstånd, står inget i tomtavtal
Be dwm ta mer mark och bygga en trappa upp så kan ni sitta där uppe mot en häck som går längs med er tomtgräns så får ni se hur intresserade dem då är. Är ju en omvänd lösning som är samma sak fast till din fördel.
Finns inget som säger att din granne gör samma sak. Då får du helt plötsligt en mur som är 4m hög...
Var inte så snäll i det här fallet är mitt råd.
Finns inget som säger att din granne gör samma sak. Då får du helt plötsligt en mur som är 4m hög...
Var inte så snäll i det här fallet är mitt råd.
Men vafan. Ingen kan ju bara ta 20kvm av dig. Om kommunen beviljat bygg eller marklov och de inte frågat er...
För en tomt på 3000kr/kvm är det ju 60kkr bara i markvärde. Utöver det blir ju utsikten kraftigt förändrad med okänd sänkning av fastighetens värde. Men vad jag nästan reagerar kraftigast på är att huset över er kommer att ha insyn på er baksida när ni solar eller går runt nakna, en insyn ni inte kunde räkna med skulle finnas när ni betalade för er dröm
För en tomt på 3000kr/kvm är det ju 60kkr bara i markvärde. Utöver det blir ju utsikten kraftigt förändrad med okänd sänkning av fastighetens värde. Men vad jag nästan reagerar kraftigast på är att huset över er kommer att ha insyn på er baksida när ni solar eller går runt nakna, en insyn ni inte kunde räkna med skulle finnas när ni betalade för er dröm
Detta gör man väl ändå i princip alltid. Man lägger AG så man har vettiga vägar under byggtiden. Där ska troligen läggas på ett slitlager när området färdigställs.C clintan77 skrev:
OT: Detta glöms tyvärr ofta bort i kommunikationen med köparna vilket kan leda till att man lägger plattor på sina uppfarter och ansluter dessa i höjd till befintlig asfalt. Trist när det sen läggs på 30-40mm asfalt till.
Förlåt, syftningsfel. Tänkte att det var underförstått att det inte hörde ihop med markpriser. Istället menar jag att en höjning av marken från 0,5m till 1,7m påverkar insynen avsevärt och därmed även värdetuseless skrev:
Allvarligt talat OM jag mot förmodan skulle köpt ett hus som hade tomter så tätt.G Gudge skrev:
OM jag sedan fått en mur i min bakgård, på MIN mark efter att det har sett ut som på bilden du skickade INNAN allt var klart.
Värde noll. Rivet kontrakt. Hus-i-helvete... jag hade INTE flyttat in. Tagit in på hotell, skickat faktura till husbyggaren...
Sen hade jag varit sugen på att slå sönder hotellrummet och skyllt på husbyggaren som fått betala hela kalaset....
Så arg och besviken hade jag varit.
Att ha grannen nära, men sedan dessutom mur PÅ min mark, sedan dessutom få grannen ÖVER mig... nehe det hade inte varit godkänt.
Jag hade nog också blivit medeltidaL larka742 skrev:Allvarligt talat OM jag mot förmodan skulle köpt ett hus som hade tomter så tätt.
OM jag sedan fått en mur i min bakgård, på MIN mark efter att det har sett ut som på bilden du skickade INNAN allt var klart.
Värde noll. Rivet kontrakt. Hus-i-helvete... jag hade INTE flyttat in. Tagit in på hotell, skickat faktura till husbyggaren...
Sen hade jag varit sugen på att slå sönder hotellrummet och skyllt på husbyggaren som fått betala hela kalaset....
Så arg och besviken hade jag varit.
Att ha grannen nära, men sedan dessutom mur PÅ min mark, sedan dessutom få grannen ÖVER mig... nehe det hade inte varit godkänt.
Jag misstänker att vi bor på samma område fast vi bor gatan nedanför men fick inte du betala (minns ej exakt) typ 70k för gabionmuren vid köp av tomten? Vi fick väldigt tydlig information om att muren skulle byggas i tomtgräns lika mellan alla tomterna. Nu byggde vi med myresjöhus men har ni annan hustillverkare?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Den detaljen kanske är lika dåligt kommunicewrad som själva murbygget? Blir kanske en "surprise faktura" sedan.
Eller så har man redan betalat det när man köpte tomten? Vad jag inte riktigt förstår är att man har trott att det inte ska vara någon höjdskillnad alls trots att granntomten ligger nästan 2 meter högre? Man har väl inte fyllt upp hela den tomten 2 meter?
Hur såg det ut innan man började med den tomten?
Hur såg det ut innan man började med den tomten?
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Men måste man inte hålla ett visst avstånd från grannens tomtgräns när man bygger saker över en viss höjd?