K KayM76 skrev:
Som sagt; Att fastighetsägaren är emot är inte skäl för kommunen att ge avslag på ett bygglov.
Precis. Om man då skriftligen påtalar för den som sökt bygglovet att man inte medger att några arbeten utförs så här man ju låst upp entreprenören, bygglovet blir meningslöst.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Be dwm ta mer mark och bygga en trappa upp så kan ni sitta där uppe mot en häck som går längs med er tomtgräns så får ni se hur intresserade dem då är. Är ju en omvänd lösning som är samma sak fast till din fördel.

Finns inget som säger att din granne gör samma sak. Då får du helt plötsligt en mur som är 4m hög...

Var inte så snäll i det här fallet är mitt råd.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J
Men vafan. Ingen kan ju bara ta 20kvm av dig. Om kommunen beviljat bygg eller marklov och de inte frågat er...

För en tomt på 3000kr/kvm är det ju 60kkr bara i markvärde. Utöver det blir ju utsikten kraftigt förändrad med okänd sänkning av fastighetens värde. Men vad jag nästan reagerar kraftigast på är att huset över er kommer att ha insyn på er baksida när ni solar eller går runt nakna, en insyn ni inte kunde räkna med skulle finnas när ni betalade för er dröm

På vilket sätt blir det mer insyn från grannhuset jämfört med om muren ligger på granntomten eller om det är en slänt istället?

C clintan77 skrev:
Underlig priotering att asfaltera gatorna innan husen är resta, blir ju en del belastningsskador av all tung trafik under byggtiden.
Detta gör man väl ändå i princip alltid. Man lägger AG så man har vettiga vägar under byggtiden. Där ska troligen läggas på ett slitlager när området färdigställs.

OT: Detta glöms tyvärr ofta bort i kommunikationen med köparna vilket kan leda till att man lägger plattor på sina uppfarter och ansluter dessa i höjd till befintlig asfalt. Trist när det sen läggs på 30-40mm asfalt till.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
På vilket sätt blir det mer insyn från grannhuset jämfört med om muren ligger på granntomten eller om det är en slänt istället?
Förlåt, syftningsfel. Tänkte att det var underförstått att det inte hörde ihop med markpriser. Istället menar jag att en höjning av marken från 0,5m till 1,7m påverkar insynen avsevärt och därmed även värdet

G Gudge skrev:
Ja kommunikation absolut. När grunden gjordes såg det ut enligt bild och slänten ligger precis bakom den stora stenen idag så riktigt så tydligt tycker jag trots allt inte att det var. ;)
Allvarligt talat OM jag mot förmodan skulle köpt ett hus som hade tomter så tätt.

OM jag sedan fått en mur i min bakgård, på MIN mark efter att det har sett ut som på bilden du skickade INNAN allt var klart.

Värde noll. Rivet kontrakt. Hus-i-helvete... jag hade INTE flyttat in. Tagit in på hotell, skickat faktura till husbyggaren...
Sen hade jag varit sugen på att slå sönder hotellrummet och skyllt på husbyggaren som fått betala hela kalaset.... :rolleyes:
Så arg och besviken hade jag varit.

Att ha grannen nära, men sedan dessutom mur PÅ min mark, sedan dessutom få grannen ÖVER mig... nehe det hade inte varit godkänt.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
R
L larka742 skrev:
Allvarligt talat OM jag mot förmodan skulle köpt ett hus som hade tomter så tätt.

OM jag sedan fått en mur i min bakgård, på MIN mark efter att det har sett ut som på bilden du skickade INNAN allt var klart.

Värde noll. Rivet kontrakt. Hus-i-helvete... jag hade INTE flyttat in. Tagit in på hotell, skickat faktura till husbyggaren...
Sen hade jag varit sugen på att slå sönder hotellrummet och skyllt på husbyggaren som fått betala hela kalaset.... :rolleyes:
Så arg och besviken hade jag varit.

Att ha grannen nära, men sedan dessutom mur PÅ min mark, sedan dessutom få grannen ÖVER mig... nehe det hade inte varit godkänt.
Jag hade nog också blivit medeltida:devilish:

Jag misstänker att vi bor på samma område fast vi bor gatan nedanför men fick inte du betala (minns ej exakt) typ 70k för gabionmuren vid köp av tomten? Vi fick väldigt tydlig information om att muren skulle byggas i tomtgräns lika mellan alla tomterna. Nu byggde vi med myresjöhus men har ni annan hustillverkare?

Den detaljen kanske är lika dåligt kommunicewrad som själva murbygget? Blir kanske en "surprise faktura" sedan.

Eller så har man redan betalat det när man köpte tomten? Vad jag inte riktigt förstår är att man har trott att det inte ska vara någon höjdskillnad alls trots att granntomten ligger nästan 2 meter högre? Man har väl inte fyllt upp hela den tomten 2 meter?
Hur såg det ut innan man började med den tomten?

harry73
useless useless skrev:
Hur såg det ut innan man började med den tomten?
Se inlägg 26
Grundarbete med grushögar och avgränsningar på byggplats, grävare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ja, se där... Så grannens tomt är alltså mellan grävmaskinen och den stora stenen? Då verkar det konstigt att man har höjt den så mycket, men perspektivet kanske luras i bilden?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Men måste man inte hålla ett visst avstånd från grannens tomtgräns när man bygger saker över en viss höjd?

harry73
inte om man har bygglov för åtgärden och åtgärden inte strider mot detaljplanen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.