erikssonjorgen skrev:
Hej alla.
Tack för era svar.

Dock har jag redan tittat igenom alla reviews och dyl redan. Till mitt ändamål är 61E rätt.

Min fråga är om Julas produkt skiljer sig mot Ebar/Ali. Finns det Kina och Kina?

Tack,
J
Nej, inte om det rör sig om ett "etablerat" Kinesiskt märke från början. Det är inte så att Uni-T från Ali är sämre än den på Jula. Eller snarare, den på Jula är inte bättre. Detta gäller så länge som du får en riktig Uni-T och inte någon kopia. Så det första man får göra är att kolla om en produkt piratkopieras mycket. Jag har aldrig hört om att någon skulle göra det med just Uni-T, men Shanzai är ju ett sätt att leva i Kina, så man måste alltid hålla ögonen öppna. Om det verkar mycket billigare hos någon leverantör så är det suspekt.

Nu är som sagt Uni-T inte någon högkvalitetsprodukt från början, så mycket av "piratandet" är redan gjort, vilket ju minskar risken för kopior.

Redigerat:
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
cpalm skrev:
Dave Jones i all ära - killen är rolig, bjuder verkligen på sig själv och är väl inte helt ute och cyklar, men det är stor humor att kolla hans videos när han försöker reparera snarare än plocka isär något. Hans sätt att dra snabba tvärsäkra slutsatser funkar helt klart mindre bra i de sammanhangen.
Njae, jag tycker han brukar vara ganska framgångsrik i sina reparationer, men jag följer inte hans youtube kanal slaviskt. Är det någon speciell film du tänker på?

Han beskriver ju själv sin (v/b)log som "off the cuff", så det får man ju ta för vad det är.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
På TS fråga om original eller inte så är det naturligtvis så att ingen på forumet kan ge någon garanti eller försäkran för om vara är fejk eller inte.

Men baserat på att jag själv, i jobbet, är i Kina flera gånger om året och då naturligtvis också passar på att handlar allt möjligt och omöjligt med mig hem, där vissa saker ibland kan vara fejk men i dessa fall vet jag om det redan när jag köper det.

Med det i bagaget skulle jag nog vilja tro att en multimeter från ett inhemskt företag är riktigt när det går ut via tex Aliexpress.

Det man ser mycket av i Kina och som det är värt att kopiera är naturligtvis utländska varumärken med priser som normalt är höga på hela världsmarknaden och som säljer i massupplaga.
Tex så kostar en äkta IPhone i Kina lika mycket eller mer än vad vi betalar för den i Sverige. Det är den typ av produkter som det finns en marknad för att göra kopior av och också ta risken att bli jagad av polisen som idag gör tillslag hela tiden hos försäljare och tillverkare.

Varumärkes ägarna jagar ju kopior hela tiden men samtidigt är det så att i de fall det är ett inhemskt varumärke med en stor organisation, så har man ännu bättre koll på att inga kopior skall komma ut och förstöra deras marknad och deras kontakter med myndigheterna fungerar mycket väl så man ser till att rensa det som ska rensas.

Man måste komma ihåg att en multimeter är inget som varje kines eller utlänning önskar sig utan snarare tvärtom, så marknaden för kopior gör att det är en mycken liten risk för att någon skulle etablera en tillverkning för kopior av multimetrar av olika typer. Det finns inga pengar att vinna i ett sådant projekt överhuvudtaget.

Aliexpress och Alibaba är ju så öppet att en kinesisk ursprungstillverkare har full koll hela tiden på allt som säljs via dessa kanaler och skulle direkt slå till om något med deras varumärke skickades ut ifrån Kina.

Så personligen skulle jag inte vara speciellt rädd för att få en kopia av en multimeter köpt på Aliexpress. Det man får se upp med är att man kollar så att det verkligen uttrycks i texten tex modell nr för bilderna kan visa en sak men det är texten och beskrivningen som räknas när man köper via Aliexpress och i Kinesens ögon är bilden bara ett exempel.

• Gilla
erikssonjorgen och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.