Byggahus.se

Multimeter från Kina?

1. E
    Medlem Nivå 10
    Hej,

Har skannat nätet, läst och sett otaliga tester på multimetrar. Jag har bestämt mig för att slå till på en Uni-Trend UT61E.

Den finns på Jula men inte i lager och de vet inte om de får in fler ( http://www.jula.se/catalog/el-och-b...testinstrument/multimetrar/multimeter-405048/ )

Tittar jag på Ebay så finns den där, men det står att den skeppas från Kina.
    Den finns naturligtvis på AliExpress också.

Är det någon skillnad på produkten som levereras av Jula mot att handla en Kina via Ebay? Är det original?

/J

P.S. Jag vet att originalet tillverkas i Kina, men säljer Ebay och Ali kopior?

2. N
    Medlem · Nivå 12
  3. T
    Medlem · Nivå 10
    Om du ändå skall handla utomlands då är det bättre att satsa på en Fluke istället.

Men allting handlar om vad du vill göra med multimetern. Hobby eller proffsbruk.

Att bara jämföra datablad ger inte så mycket eftersom det viktigaste är hur instrument är uppbyggt rent mekaniskt. En stabil uppbyggnad med högklassiga komponenter gör ofta att instrumentet behåller sin nogrannhet och funktion under lång tid.

Redigerat 16 feb 2015 19:02
  4. O
    Bannad · Nivå 15
    Jag är tyvärr inte helt övertygad om att ALi alltid säljer original...
    Men jag vet inte... Jag shoppar gärna från Ali men undviker "märken" Det är väl bara en mina fördomar som spökar :p

5. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Jag är tvärtom helt övertygad om att Ali inte alltid säljer original... :)

(Men har man ögonen på skaft så kan man hitta original där också. Även om det mesta jag köper därifrån i ärlighetens namn är no-name, för då vet man vad man får).

6. O
    Bannad · Nivå 15
    Jag försökte bara vara lite mer positiv :p
    Nä jag handlar gärna i från Ali men jag väljer alltid noname av samma anledning som du!

7. E
    Medlem Nivå 10
  8. S
    Medlem · Nivå 4
    Jag köpte en från http://stores.ebay.com/gadgetextreme/ för lite mer än ett år sedan och den verkar vara original vad jag sett.

Har funkat fint till allt jag testat, spänning AC 230-400v DC 1-200v, frekvens, motstånd, kondingar och lite ström.

Har även kört programmet till datorn som funkat fint för att logga, se min max och larma om man går utanför inställda värden, var ingen usb-kabel med utan en seriell så man får köpa en konverterare om man saknar com-port.
    (y)

9. E
    Medlem · Nivå 5
    På ebay beror det helt på säljaren. Säljs både original och kopior där, och det är svårt att avgöra vilket.

När det gäller prylar där säkerheten är viktig, som elprylar för allt annat än klenspänning, så handlar jag bara från välkända företag helst i europa. Tycker att säkerheten är viktigare än att spara några kronor. Det förvånar mig att så många handlar elprylar ftån alibaba, som saknar alla relevanta märkningar, troligen nästan saknar isolationsavstånd och som med största säkerhet skulle få försäljningsförbud om de såldes i sverige och granskades av elsäkerhetsverket.

Prylar för klenspänning däremot går väl oftast bra, även om det finns en stor risk att de innehåller förbjudna ämnen.

10. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Ja, för att vara petig så har jag väl själv aldrig upplevt att märkningar saknas. De flesta prylar brukar ju ha alla märken under solen. Problemet är väl som du säger snarare att dessa märkningar saknar all koppling till verkligheten utan bara trycks dit som pynt ("Testad av TÜV," joduserrru...)

Själv har jag t ex köpt en solcellsregulator från Kina via Ebay, och det var originalet (men bara kanske 40% billigare än här). Och när den gick sönder efter ett halvår, så fick jag den reparerad, så tom reklamationen fungerade (fast de betalade inte återfrakten).

11. B
    Medlem · Nivå 11
  12. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Kort summering: Möter inte sin märkning vad gäller säkerhet. Inte i närheten. (Som Dave säger "CE märkning är bara skit och betyder ingenting. UL eller liknande är grejen"). Byggkvaliteten är suspekt. Den verkade lite bättre som den var designad (men inte heller det var något att skriva hem om), men sedan så har ändringar under produktionen försämrat den ytterligare.

Den mäter faktiskt inom spec (Dave gjorde ingen fullödig testning utan bara en kort översikt), MEN frågan är hur långtidsstabil den kommer att vara. Särskilt om man faktiskt använder den mycket.

Å andra sidan så var den billig. Så, summa summarum, inte den billigaste skiten man kan köpa, men inte mycket bättre. Vissa Uni-T var väl OK, men det går inte att veta på förhand, utan det är "hit and miss". Har man tur så har man, men oddsen är emot.

Så man får ställa sig frågan vad man skall ha den till. Om man bara skall göra någon enstaka mätning då och då, det inte är så noga med precisionen, och man inte använder den för höga spänningar (är extremt försiktig vid strömmätningar, skall man iofs alltid vara) så kan den vara OK. Behöver man mer, så skall man köpa något annat. Fluke är alltid Fluke, men enligt Dave så finns det andra kännarmärken, men då får man leta runt lite (och betala mer).

13. E
    Medlem Nivå 10
    Hej alla.
    Tack för era svar.

Dock har jag redan tittat igenom alla reviews och dyl redan. Till mitt ändamål är 61E rätt.

Min fråga är om Julas produkt skiljer sig mot Ebar/Ali. Finns det Kina och Kina?

Tack,
    J

14. C
    Medlem · Nivå 17
    Dave Jones i all ära - killen är rolig, bjuder verkligen på sig själv och är väl inte helt ute och cyklar, men det är stor humor att kolla hans videos när han försöker reparera snarare än plocka isär något. Hans sätt att dra snabba tvärsäkra slutsatser funkar helt klart mindre bra i de sammanhangen.

15. O
    Medlem Nivå 12
    Lite för gnällig för att kännas seriös tycker jag.

Och sen tycker jag att det är märkligt att jämföra ett instrument som kostar ca 12000 (i Sverige) med ett som kostar 2000 (i Sverige). Här är det som vanligt man får liksom vad man betalar för även i detta fallet, såsom det mesta annat.

Men framförallt så beror det på vad man ska mäta och om det görs varje dag i arbetet eller som lite hemma "kontrollmätning" nån gång då och då.

Redigerat 18 feb 2015 10:53