328 läst ·
8 svar
328 läst
8 svar
Liten spånsug till rikt- och planhyvel?
Jag har ont om plats men vill ha en liten maskin att suga spån från min rikt- och planhyvel. Den används inte mycket så stor spånbehållare behövs inte. Jag har tittat på Scheppach DC100 men jag är rädd att den inte har tillräcklig kapacitet. Någon som använder något liknande till rikt- och planhyvel som kan berätta hur bra det fungerar?
Hushållsdammsugare fungerar mycket dåligt med 100mm rör vilket fungerar bäst på rikt- och planhyveln. Jag har en centraldammsugare nu som fungerar mycket bra till allt utom hyveln.
Kan rekommendera Records CamVac spånsugar, finns från typ 55L upp till 200L. Har själv 90L 3kW versionen och den fungerar riktigt bra, använder den som central del i mitt (halvfärdiga) spånsugssystem i snickarboden. Cyklonen är effektiv och det går att välja 1,2 eller 3kW effekt beroende på vilken maskin man använder.
90L räcker gott och väl så länge man inte börjar hyvla tusentals meter åt gången...
90L räcker gott och väl så länge man inte börjar hyvla tusentals meter åt gången...
Utomhus är ingen bra lösning hos mig och Camvac-sugare för över 8 lax kommer inte på frågan i min budget.. Skoj om det finns någon som testat den lilla Scheppach DC100 hur den fungerar med en hyfsad hyvelmaskin. Den påminner ju om Camvac i storlek men givetvis inte lika effektiv. Men den filtrerar ju väldigt fint så allt damm som kan komma i lungorna tar den säkert bort, men klarar den en avhyvling av en 20cm bred bräda?
Vad är det för hyvel? Förutom de minsta bänkmodellerna kommer det bli svårt att lösa med dammsugare tror jag. Det är såklart bättre än utan sug, men är det en maskin med t ex 100-anslutning blir det svårt. Det positiva är att det brukar gå att hitta begagnade sug för nästa inga pengar alls på blocket.
Att ha en för svag sug till planhyvel kan leda till att spån ligger kvar på ämnet och trycks ned i ytan av valsen. Fult.
Edit: Jag kollade just och det ligger en drös ute för <2000 kr. Räkna med kostnad för ny påse.
Att ha en för svag sug till planhyvel kan leda till att spån ligger kvar på ämnet och trycks ned i ytan av valsen. Fult.
Edit: Jag kollade just och det ligger en drös ute för <2000 kr. Räkna med kostnad för ny påse.
Jag har två rikt- och planhyvlar. En Inca och och en Morten 330. Oftast är det mindre hyvlingsarbeten så det är inte nödvändigt att sugen klarar hyvling av 30cm breda brädor. Observera att Scheppach nämner inte dammsugare utan den är betecknad som spånsug. Det är därför jag tror att den kanske kan duga. Jo jag vet att stora spånsugar med säck under finns det gott om. Men jag tycker de är för stora. Scheppach lilla har ju också riktigt bra filter så man slipper dammet i lungorna.
Klicka här för att svara