GlobalConnect(IP Only) installerade fiber här för 10 år sen. De stod för all entreprenad, dvs grävde från gatan till huset, borrade in och installerade dosan i huset.

Nu ska jag dränera, och använde mig av ledningskollen. Markerade runt hela huset och skickade in. Man ser ju rätt tydligt vart fibern går in från gatan iom att de spårade asfalten, och in i huset sitter ett sparkskydd där fibern går in men är elkabel osv är ju skönt att ha koll på.

Iallafall, svaret från GlobalConnect:
  • Nej, vi har ingen infrastruktur i området.
Kommentar: Globalconnect har inga ledningar inom det område(n) som ni markerat i ledningskollens karta/flygbild i detta ärende.

Blir så trött, känns mer som ett automatsvar än att någon faktiskt kollat på ärendet.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
R rastlos skrev:
GlobalConnect(IP Only) installerade fiber här för 10 år sen. De stod för all entreprenad, dvs grävde från gatan till huset, borrade in och installerade dosan i huset.

Nu ska jag dränera, och använde mig av ledningskollen. Markerade runt hela huset och skickade in. Man ser ju rätt tydligt vart fibern går in från gatan iom att de spårade asfalten, och in i huset sitter ett sparkskydd där fibern går in men är elkabel osv är ju skönt att ha koll på.

Iallafall, svaret från GlobalConnect:
  • Nej, vi har ingen infrastruktur i området.
Kommentar: Globalconnect har inga ledningar inom det område(n) som ni markerat i ledningskollens karta/flygbild i detta ärende.

Blir så trött, känns mer som ett automatsvar än att någon faktiskt kollat på ärendet.
global connect har noll koll verkligen noll koll
de påstod att jag hade lagt en beställning på fiber till en fastighet där jag inte bor
när jag ville se kontraktet skickade de ett utan några namnteckningar på
när jag ville se min namnteckning så skickade de ett annat helt olikt kontrakt med en förfalskad namnteckning och kopierade signaturer som inte liknade mina i original

noll koll

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi har fiber från Telia, när jag körde Ledningskollen så fick jag en karta med en dragning som inte stämde mer än att det var rätt halva av tomten fibern gick på.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K
Du fick svar. Mer än vad vi fick när vi gjorde ledningskollen.

VA och el svarade. VA med att skicka en karta och ringa upp, el bara sa att man skulle ringa ett nummer när spaden åkte i marken, men jag kontra med att hon grannen så kom de ut och märkte ut på marken så några dagar senare var en gubbe här och spraya fina streck…

• Gilla
rastlos
  • Laddar…
Är det för att det är en gratistjänst som de är så nonchalanta tro?

Jag tror inte de bryr sig utan tycker att det är ditt problem om fibern går av, och inte deras.

C
Verkar vara många aktörer i fiberbranschen som väljer att inte dokumentera enskilda ledningar på tomtmark.
Risken är väl att det straffar sig på sikt, men svårt att göra nåt åt det om man inte dokumenterat från början.
I synnerhet om man dessutom inte lagt ner någon söktråd.

De har inte använt märkband med signaltråd? Om det finns bör signaltråden vara tillgänglig vid huset, t.ex. om det sitter ett kabelskydd, och kan då användas för utsättning. Har erfarenhet av att andra operatörer har använt det.

Purre
Stadsnätsbolaget var det som drog fiber här, har begärt utdrag från ledningskollen (geomatikk) och får en bild där man ser hur det är draget förbi huset ute i gatan.

Nu vet jag var den är dragen men det är ändå tråkigt.

Ska väl tillägga att det funnits avtal från nätägare där det står att fastighetsägaren själv ska dokumentera var fiber ligger på egen fastighet. Har inte sett sådant avtal men förekommit i inlägg här i forumet att det finns.

Purre
A AndersS skrev:
Ska väl tillägga att det funnits avtal från nätägare där det står att fastighetsägaren själv ska dokumentera var fiber ligger på egen fastighet. Har inte sett sådant avtal men förekommit i inlägg här i forumet att det finns.
Det känns konstigt att iaf jag fick skriva under på hur fibern skulle dras på en karta. Varför ska ISP:n rita ut det men sen ändå inte föra in uppgifterna så dom finns hos ledningskollen?

Purre Purre skrev:
Det känns konstigt att iaf jag fick skriva under på hur fibern skulle dras på en karta. Varför ska ISP:n rita ut det men sen ändå inte föra in uppgifterna så dom finns hos ledningskollen?
Det jag har "kännedom" om är att först gör man en projektering och ritar på en karta som kunden godkänner med underskrift, gjordes digitalt på platta.
Vid grävning tar utföraren foton på arbetet.
Sedan ritas det färdiga in i ett kartsystem hos nätägaren utifrån projektering och foton.

Ledningskollen är bara en förmedlartjänst och skickar frågan vidare till berörda med el, fiber/tele, osv, som kan ha ledningar på platsen som anges.
Ledningskollen har ingen egen information.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.