Kan själv!
· Trelleborg
· 19 700 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 700 inlägg
Värt att tänka på här är stötströmmen.
Även om motståndet ska klara medeleffekten är det inte säkert att den klarar av toppeffekten.
Sen misstänker jag att man vill ha ett kolskiktsmotstånd och inte ett trådlidat då det senare kan komma att agera spole istället för motstånd.
Även om motståndet ska klara medeleffekten är det inte säkert att den klarar av toppeffekten.
Sen misstänker jag att man vill ha ett kolskiktsmotstånd och inte ett trådlidat då det senare kan komma att agera spole istället för motstånd.
13th Marine skrev:
Var anges toppeffeken i så fall och för vilken tid gäller den?
Rimligen klarar motståndet mer i toppeffekt kortvarig än kontinuerlig effekt. Är det inte temperaturen som till sist bli avgörande?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 700 inlägg
Fast nu tänker jag överslag och inte effekttålighet.Ulltand skrev:
Risken med ett överslag är att saker bryts ned och börjar leda bättre.
Min intuition som elektrotekniker säger att det finns stor risk att det inte håller.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Min med. De flesta komponenter tål ohyggligt mycket stryk om det bara är kortvarigt nog. Det är som sagt värmeutvecklingen i motståndet som sätter gränsen, och där uppstår inga konstiga fenomen med korta pulser. Bara det hinner kallna/sprida värmen emellan pulserna så håller det nog.Ulltand skrev:
Trådlindade motstånd utgör dock mycket riktigt en spole så där kan ju branta stigtider med "stora" strömmar ställa till problem för den brytande kretsen (löses med dioder eller RC-krets parallelt). Men här blir väl inte den totala strömmen så stor eftersom lasten begränsar. Då kan man fuska med det.
Även om det bara är 25 % överspänning och i en 1/10000 del så lång tid? Också ingenjör13th Marine skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Hur skall det bli överslag om du delar upp spänningen över flera komponenter mha seriekoppling? Det här är ju som sagt ett välkänt och ofta använt "trick" för att öka spänningståligheten när enskilda komponenter inte håller var för sig.13th Marine skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Ja, där får jag hålla med "marinen". Även om det inte blåser hål första gången, så är risken stor att det med tiden inte håller. Bättre att i så fall ta några komponenter till och minska spänningen (per komponent) till nivåer som ligger väl inom toleransen. Särskilt om det dessutom kan bli induktiva fenomen med följande spänningstoppar vid brytning.Ulltand skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 700 inlägg
Det enda jag hittat var ett värde som definieras som rotenur(P*R) och att man kan kortvarigt (några sekunder) kan ligga på 2-4gånger dettaUlltand skrev:
Dessvärre inte hittat något som större stötströmmar men kortare perioder.
Det tar ju tid för värmen att vandra ut, så det gäller att motståndet inte blir för varmt under den lilla tid strömmen går.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 700 inlägg
Fast nu var det runt en diskussion om att Ulltands motstånd nästan var rätt. Jag hade också seriekopplas flera för att öka spänningstålighet.lars_stefan_axelsson skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 700 inlägg
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, där får jag hålla med "marinen". Även om det inte blåser hål första gången, så är risken stor att det med tiden inte håller. Bättre att i så fall ta några komponenter till och minska spänningen (per komponent) till nivåer som ligger väl inom toleransen. Särskilt om det dessutom kan bli induktiva fenomen med följande spänningstoppar vid brytning.
Oki då om man petar in två 10 ohms i serie med samma effekttålighet så klaras det men god marginal!
https://www.tme.eu/se/details/ax200wr-10r/motstand-200w-och-mer/te-connectivity/1630019-2/
Redigerat:
Man säger kanske normalt stigtider när tidskonstanten för LR resistorn är stor (för att L gör sig gällande), men jag gillar det allmänna ordet insvängningstid bättrelars_stefan_axelsson skrev:
I det här problemet är det ju "falltiden" som du mycket riktigt menar som blir problemet. Frihjulsdioder är ofta en bra lösning.
Varför utgår ni inte från energin i den kondensator TS redogjorde för? Det verkar göras lite för komplicerat när trådlindade motstånd ev några i serie som nämnts bör vara utmärkt lösning.
Men vad vet jag när halva coronatråden kommit över i hit i det jordnära elforumet.
Men vad vet jag när halva coronatråden kommit över i hit i det jordnära elforumet.