6 789 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Motorvärmaruttag med jordfelsbrytare
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Som sagt trefas verkar väldigt överdrivet. Det måste gå att koppla in den med enfas. Jordfelsbrytaren fungerar ändå. Det enda rimliga skälet att ha mer än enfas till motorvärmaruttag är om man vill ha flera uttag på stolpen, och värma 2 eller 3 bilar. Varje värmare (kupevärmaren) drar såpass mycket att man bara kan räkna med en bil per 10A säkring.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 209 inlägg
Även om vi bara antar 16A 3-fas så blir det ju 11 kW. Så vad det än är som skall värmas så lär det ju bli varmt... 
Det är ett dubbeluttag och den som hade den tidigare hade trefas. 3 * 10 A. Men jag har ju tänkt att den skulle vara utan JFB eftersom den har egna sådana. Så vad måste elektrikern göra? Egen central eller räcker det med att bygga ut med tre nya grupper?
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
En motorvärmare? Inte så att du bett din elektriker om två motorvärmaruttag och denne då sagt att man i så fall bör dra en trefasgrupp (varav två faser ska användas)? Trefas för ett mv-uttag verkar väldigt märkligt...
Edit: Enligt tapatalk var jag 20 sekunder efter ditt inlägg och ändå hann mycke_nu pressa in ett inlägg emellan... Men då hade jag iaf rätt. Hur ville du göra? Två JFB i serie eller separat grupp för MV?
Edit2: du svarade ju på detta. Du behöver en separat nollskena och en trefassäkring som ligger utanför bef JFB, generellt görbart, be din elektriker om en uppskattning av kostnaden.
Edit: Enligt tapatalk var jag 20 sekunder efter ditt inlägg och ändå hann mycke_nu pressa in ett inlägg emellan... Men då hade jag iaf rätt. Hur ville du göra? Två JFB i serie eller separat grupp för MV?
Edit2: du svarade ju på detta. Du behöver en separat nollskena och en trefassäkring som ligger utanför bef JFB, generellt görbart, be din elektriker om en uppskattning av kostnaden.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 209 inlägg
OK, då fattar vi. Det är alltså inte ett trefasuttag, utan som ullberg skriver en trefasgrupp som dras fram till ett dubbeluttag. Det går som sagt att lösa på båda sätt, men beroende på vad du har för sorts central så går det enklare eller svårare ("modern" moduluppbyggd med plats över, inga problem att göra i centralen. Äldre med porslinssäkringar, en hel del krångel, eller "omöjligt", lättare i så fall med separat central).eriobe skrev:
Men det finns som sagt inget som kräver att du har den utanför husets jfb. Jag har kört alla mina bilar på husets jfb i alla år utan ett enda problem. Om din motorvärmare/kupéfläkt löser jfbn så är det antagligen något fel som behöver åtgärdas. (Och då bor jag i Göteborg, så saltbemängd väta finns i överflöd).
Visst om du har en massa apparater som läcker, så kan ytterligare last putta dig över kanten, och det är inte fel att sektionera sitt hus så att man har utomhus på en separat jfb (det är oftast där det blir problem), men om det leder till en massa krångel så skulle jag inte säga att det är ett absolut krav. (Och notera att kabeln mellan uttagen och centralen blir oskyddad av jfb. Det är inte heller någon katastrof, men blir ändå någon decimal i riskkalkylen, så beroende på hur den är förlagd, exv. nedgrävd, så skall man ändå vara medveten om det.)
Klicka här för att svara